logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۶۱۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رمضان در یزد و سنت‌های به یادگار مانده؛

پخت و توزیع «غذاهای تلیتی» توسط یزدی‌ها در ماه میهمانی خدا

پخت-و-توزیع-«غذاهای-تلیتی»-توسط-یزدی‌ها-در-ماه-میهمانی-خدا
یکی از سنت‌های ماندگاری یزدی‌ها از قدیم تاکنون، پخت و توزیع غذاهای تلیتی در ماه مبارک رمضان و توزیع بین روزه‌داران در مساجد و مستضعفین است.

به گزارش موج رسا; ماه مبارک رمضان با سحری‌ها و افطاری‌های به یادماندنیش بوی صمیمیت می‌دهد. این ماه از دیرباز، حال و هوای ویژه‌ای برای مردم این مرزوبوم به ارمغان آورده و در شهرهای مختلف آداب‌ورسوم گوناگونی برگزار شده است.

استان دارالعباده یزد یکی از استان‌هایی است که به‌واسطه اعتقادات مردمانش همیشه سنت‌ها قدیمیان را پاس داشته‌اند و تلاش می‌کنند تا این سنت‌ها را سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

یکی از سنت‌هایی که از گذشته تاکنون همچنان در استان یزد در ماه مبارک رمضان انجام می‌گیرد، بحث پخت و توزیع افطاری در مساجد و درب منازل محرومین است.

پخت و توزیع «غذاهای تلیتی» در ماه مبارک رمضان

درگذشته غذای اغنیا، اربابان و ثروتمندان را در طول ماه رمضان گوشت، کشک و روغن گوسفند، برنج و دیگر غذاهای مقوی تشکیل می‌داد، اما بیشتر مردم «اشکنه تخم‌مرغ» را با مرزنجوش، فلفل، پیاز و در صورت امکان روغن گاو یا گوسفند و در غیر این صورت با یکی از روغن‌های ارزان‌تر می‌پختند، به‌طوری‌که مقداری آب داشته باشد تا نان خود را در آن «تلیت» کنند.

شیر گاو یا گوسفند را بیشتر برای سحری استفاده می‌کردند و در صورتی که ماه مبارک مقارن با زمستان بود، «آش تکی» یا شلغم پخته، غذای افطاری مردم را تشکیل می‌داد.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط خاص و پروتکل‌های بهداشتی که مانع از توزیع افطاری به‌صورت روباز شد، در کوچه و محلات شهر با همکاری همسایگان شاهد این اتفاق به‌صورت پررنگ بودیم که حال و هوای معنوی و شورانگیزی را ایجاد می‌کرد.

پخت و توزیع افطاری توسط هیئات در محلات مختلف یزد

در برخی از محلات شهر یزد تعدادی از خانواده‌ها در روزهای مختلف ماه مبارک رمضان برای برآورده شدن حاجات خود اقدام به پخت انواع غذاها و توزیع بین همسایگان و فقرا می‌کردند که این سنت همچنان هم در استان یزد در حال انجام است و مشارکت هم‌محلی‌ها برای جمع‌آوری هزینه‌های پخت و همچنین توزیع آن مثال‌زدنی است.

بعضی از هیئت‌ها نیز با همکاری مردم و فعالان این هیئت جهت کمک به مستضعفان و اقدام پسندیده افطاری دادن، این کار را در روزهای مختلف ماه مبارک انجام می‌دهند.

بازگشت شور و حال مساجد پس از دو سال کرونایی

همچنین امسال با توجه به فروکش کردن تب کرونا در کشور، مساجد شهر و استان یزد در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند اقدام به توزیع افطاری به نمازگذاران داشته باشند و امروز پس از گذشت 15 روز از ماه میهمانی خدا، شاهد شور و حال وصف ناپذیری هستیم که دو سال شرایط کرونایی مانع از آن شده بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر