logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۹
[ شناسه خبر : ۲۶۱۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارشی از محرومیت در 45 کیلومتری زنجان؛

چشم انتظاری مردم 6 روستای زنجان برای 15 کیلومتر آسفالت‌ریزی راه ارتباطی

چشم-انتظاری-مردم-6-روستای-زنجان-برای-15-کیلومتر-آسفالت‌ریزی-راه-ارتباطی
اهالی 6 روستای جلیل آباد، اوراچی، قشقاتپه، کرد قشلاقی، عربچه و بلوغ از توابع بخش قره پشتلو زنجان سال‌ها است که چشم‌انتظار وعده مسئولان راهداری استان برای آسفالت‌ریزی 15 کیلومتری راه ارتباطی هستند.

به گزارش موج رسا; خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم یکی از اولویت‌ها نظامی اسلامی از اولین روزهای تأسیس این نظام بوده است.

بعد از تشکیل حکومت اسلامی و تأسیس جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) که منجر به پیوستن خیل عظیم مردم به این نهاد و خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم منجر به آن شد که در مدت‌زمان بسیار کوتاه خدمت‌رسانی و توزیع خدمات در بین روستائیان و مناطق محروم بسیار با سرعت خوبی انجام شود.

اما متأسفانه با ورود کلمه توسعه در اندیشه دولت‌ها و ترویج و توسعه استفاده از کالاهای لوکس اوضاع کمی عوض شد و ادبیات دولت مردان به جایی رسید که گفتند کارگران باید زیر چرخ توسعه له شوند.

این نگاه و این ادبیات منجر به منحل شدن جهاد سازندگی و توزیع مسئولیت‌های آن در بین سایر نهادها شد؛ با این کار خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم با شیب بسیار تندی کاهش پیدا کرد و این امر منجر به مهاجرت دائم روستائیان از روستاها به شهرها شد و میزان زمین‌ها زیر کشت کاهش پیدا کرد اگرچه بعد از مدتی به دلیل افزایش تکنولوژی در صنعت کشاورزی زمین‌ها زیر کشت افزایش پیدا کرد اما بسیاری از روستاها خالی از سکنه شدند.

متأسفانه راه روستای اوراچی واقع در بخش قره پشتلو بعد از گذشت سال‌ها هنوز نه‌تنها از کیفیت لازم برخوردار نیست بلکه هنوز این راه آسفالت نشده است و اهالی این روستا دچار مشکلاتی هستند.

دسترسی بسیار سخت اهالی این روستا به مراکز درمانی، مسیرها صعب‌العبور در زمستان‌، عدم مراجعه خریداران محصولات کشاورزی به دلیل راه نامناسب روستا و... از مشکلاتی است که به دلیل نداشتن راه مناسب برای این روستا گریبان‌گیر اهالی روستای اوراچی و چند روستا در همان منطقه شده است.

مشکل تردد در راه روستای اوراچی در زمستان 

سید مصطفی موسوی یکی از اهالی روستای اوراچی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به وضعیت راه روستای اوراچی، اظهار کرد: روستای اوراچی نسبت به روستاهای اطراف در ارتفاع کمتری قرارداد و این باعث می‌شود که در زمستان‌ها بارش برف در این منطقه باعث بسته‌شدن راه صعب‌العبور این روستا می‌شود.

وی با بیان اینکه دو سال پیش این راه زیرسازی شده است، ابراز کرد: در این منطقه تمامی راه‌ها آسفالت شده است و فقط راه چهار روستا خاکی است.

موسوی با بیان اینکه اتصال راه روستای اوراچی تا زنجان رود و جاده ترانزیت 15 کیلومتر است، عنوان کرد: این راه به‌صورت مستقیم از 6 روستا می‌گذرد و به جاده تبریز اتصال پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه نامه های متعددی به ارگان‌های مختلف داده شده است تا این راه آسفالت شود، تصریح کرد: 5 سال قبل مسئولان به ما گفتند که اعتبارات لازم برای آسفالت‌ریزی این راه تأمین شده است اما تاکنون آسفالت‌ریزی انجام نشده است.

مشکل دسترسی اهالی اوراچی به مراکز درمانی 

حسن قربانی از دیگر اهالی روستای اوراچی در گفت و کو با خبرنگار موج رسا با اشاره به نامناسب بودن راه روستای اوراچی، اظهار کرد: وضعیت راه این روستا نامناسب است و هیچ خودرویی حاضر نیست اهالی این روستا را به‌خاطر وضعیت نامناسب راه به روستا برساند.

وی با بیان اینکه جلوبندی خودروهای اهالی این روستا در این راه‌ها فرسوده شده است، ادامه داد: محصولات کشاورزی این روستا بر روی دست کشاورزان می‌ماند و با قیمت پایین به خریداران فروخته می‌شود چرا که هرکسی حاضر نیست این ریسک را بکند و باتوجه‌به وضعیت نامناسب وارد روستا شود تا محصولات کشاورزی را خریداری کند.

قربانی با بیان اینکه متأسفانه اگر کسی در این روستا مریض شود باتوجه‌به وضعیت راه به‌سختی می‌تواند خود را به مراکز درمانی برساند، خاطرنشان کرد: ما از مسئولان خواهش داریم راه روستای اوراچی را آسفالت کنند تا هم کشاورزان بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند و اگر کسی در روستا مریض شد بتواند خود را به بیمارستان برساند.

پروژه راه اوراچی در انتظار برگزار مناقصه

رسول آدمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه برای آسفالت‌ریزی راه روستایی اوراچی در سال 1400 برای اولین‌بار اعتبار در نظر گرفته شد، اظهار کرد: باتوجه‌به اعتبارات مدارک این پروژه را برای پیمان‌سپاری آماده شده است.

وی با اشاره به برگزاری مناقصه برای این پروژه، ابراز کرد: علی‌رغم برگزاری چندین بار مناقصه برای این پروژه هیچ پیمانکاری از این مناقصه استقبال نکرد و منجر به عقد قرارداد نشد.

رئیس اداره نظارت ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان، بیان کرد: برای امسال قیمت‌های ساخت این راه را بر اساس قیمت‌ها و اعتبارات 1401 برآورد کرده‌ایم و انتخاب پیمانکار و مناقصه باقیمت‌های جدید انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اداره کل راهداری پیگیری‌های لازم را جهت آغاز کارهای اجرایی بلافاصله بعد از انتخاب پیمانکار انجام شود، ادامه داد: در صورت انتخاب پیمانکار و آغاز کارها زیرسازی‌ها تا تابستان انجام خواهد شد.

اگرچه مسئولان قول داده‌اند که در سریع‌ترین زمان راه این روستا را آماده و در اختیار روستائیان قرار دهند اما تأخیر در اجرا این پروژه حتی برای یک روز هم برای این اهالی بسیار سخت است و مردم را نسبت به دستگاه‌های مسئول بدبین می‌کند و این برازنده استان زنجان نیست که بعد از سال‌ها هنوز مردم آن دچار مشکلات این چینی و منتظر خدمات حداقلی از طرف نهادهای خدمات رسان باشند.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر