logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۶۰۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور شیلات ‌و آبزیان استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

پرورش ماهی تیلاپیا از برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی است/ استان زنجان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را ندارد

پرورش-ماهی-تیلاپیا-از-برنامه‌های-سازگاری-با-کم‌آبی-است-استان-زنجان-مجوز-پرورش-ماهی-تیلاپیا-را-ندارد-
مدیر امور شیلات ‌و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی تغییر کاربری از نوع پرورش قزل‌آلا به تیلاپیا در اکثر استان‌ها است، گفت: هنوز در استان زنجان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا صادر نشده است.

منصور حقی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که در کل کشور در حال انجام است تلاش می‌شود تا از محیط زیست مجوز پرورش ماهی تیلاپیا اخذ شود.

وی با بیان اینکه ماهی تیلاپیا دو گونه است و یکی از گونه‌های آن مهاجم است، گفت: اگر گونه مهاجم در محیط بسته نگهداری شود مشکلی به لحاظ پرورش ندارد و در حال حاضر در استانی مانند سمنان، یزد، خراسان جنوبی پرورش ماهی تیلاپیا در حال انجام است‌.

مدیر امور شیلات استان و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه استان‌هایی که به دریا راه ندارند، مشکلی در پرورش ماهی تیلاپیا ندارند، گفت: علت اینکه محیط زیست با پرورش این گونه ماهی در تمام استان‌هایی که به وسیله رودخانه‌ها با دریا در ارتباط هستند موافقت نمی‌کند این است که این ماهی با سرعت رشد بالا به عنوان مهاجم سایر گونه‌های آبزی شناخته شده و حتی در زمانی که احساس خطر انقراض و کمبود جمعیت کند ماهیان نر نیز با بکرزایی تخم‌ریزی می‌کنند و جمعیت خود را سریعا بالا‌تر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی تغییر کاربری از نوع پرورش قزل‌آلا به تیلاپیا در اکثر استان‌ها است، عنوان کرد: کارشناسان محیط زیست بر پایه دانش و علم کافی در برابر تولید و پرورش این ماهی ندارند و حتی دانشگاه‌ها نیز تایید کرده‌اند که پرورش این ماهی هیچ مشکلی ندارد با این حال باید این نکته نیز ذکر شود که برخی دست‌های پشت پرده‌ای نیز وجود دارد که با واردات مانع از تولید و پرورش این ماهی می‌شوند.

حقی‌راد با اشاره به اینکه در زنجان امکان پرورش ماهی تیلاپیا به دلیل وجود رودخانه قزل‌اوزن که در حوزه آبریز سفید رود قرار دارد وجود ندارد، تاکید کرد: فعلا حساسیت در استان بیشتر است و تا زمانی که محیط زیست اجازه و تاییدیه پرورش این ماهی را ندهد پرورش انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عوارض پرورش گونه‌های مختلف ماهی در طبیعت بعد از مدت طولانی خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر پرورش ماهی تیلاپیا در استان زنجان ممنوع است و برابر قوانین با افرادی که اقدام به پرورش این نوع ماهی کنند برخورد شده و فرد خاطی به مراجع ذیربط معرفی می‌شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر