logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۳
[ شناسه خبر : ۲۶۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پس از 28 سال انتظار؛

سبزه هایی که زودتر از پروژه روییدند/اجرای پروژه سبزه میدان زنجان همچنان روی کاغذ

سبزه-هایی-که-زودتر-از-پروژه-روییدند-اجرای-پروژه-سبزه-میدان-زنجان-همچنان-روی-کاغذ

پروژه سبزه میدان زنجان در حالی همچنان روی کاغذ است که سبزه های این پروژه رویده اند اما خبری از اجرای آن نیست.

به گزارش موج رسا; شهرها با پروژه های عمرانی پیشرفت می کنند و این پروژه ها برای آسایش و آرامش مردم افتتاح می شوند. 

در هفته دولت بیشترین اخبار، به افتتاح پروژهای گوناگون تعلق دارد، پروژه هایی که بعضی از آنها به قول "آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی":« فقط کلنگ زدن است».

دیگر از ساختن دیوار خبری نیست. پروژه هایی که با برنامه یا بی برنامه آغاز می شوند ولی پایان آنها نامعلوم است. 

چهره استان زنجان هم خالی از پروژه های نیمه تمام نیست که مسئولین قول پایان آنها را تا دو تا سه سال دادند، ولی اکنون بعضی از این طرحها قدمت بیش از دو دهه ای دارند.

 پروژه سبزمیدان هم از دیگر طرحهایی است که به گفته شهردار زنجان تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.  

این پروژه با پیش بینی ها و تعاملات انجام شده تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید اما دقیقا از حرف شهردار سه سال میگذرد و این پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است. 

سبزه میدانی که از سالهای دور محل عبور و مرور، محل کسب کار و در واقع مرکز شهر بوده است،به یکدفعه به یک منطقه غیر قابل عبور تبدیل شده است و مردم با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

حبیب ملایی یگانه نیز با اشاره به  بازگشایی پاکت ها و انتخاب پیمانکار،اظهار داشت: بعد از اقدامات کارشناسی در کمیسیون های مربوطه پیمانکار پروژه بزرگ سبزه میدان مشخص شد. 

وی با بیان اینکه برآورد نهایی اجرای پروژه در فاز نخست نیز مشخص شد، افزود: با اعمال ضرایب قیمت نهایی اجرای پروژه به ۲۹۰ میلیارد تومان رسید و فاز نخست پروژه توسط این پیمانکار توانمند عملیاتی می شود. 

شهردار زنجان به توانمندی شرکت پیمانکار اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت آباد راهان پارس از شرکت های گرید یک با توانمندی و رزومه قابل قبولی برخورد بوده و عملیات اجرایی آن را انجام می دهد.

 وی با بیان اینکه مدت زمان اجرای پروژه در فاز نخست ۳۰ ماه تعیین شده است، افزود: در این فاز که دو هکتار مساحت عرصه خواهد بود ۴۹۰ واحد پارکینگ تامین می شود. 

شهردار زنجان ادامه داد: دو واحد سینما، ۱۰۹ واحد تجاری و پنج واحد هایپر مارکت در فاز نخست پیش بینی شده که ساخته خواهد شد. 

ملایی یگانه از تامین اعتباری پروژه نیز سخن گفت و تاکید کرد: ۸۰ درصد اعتبارات به صورت غیرنقدی و ۲۰ درصد نقدی خواهد بود، در بخش تامین نقدی از تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت استفاده خواهیم کرد. 

وی به برخی مسائل در خصوص فروش زمین و از دست رفتن دارایی شهرداری اشاره کرد و گفت: در این پروژه تبدیل دارایی اتفاقا می افتد و این پروژه سوددهی لازم را برای شهر و شهردرای دارد. 

وی از تشکیل صندوق پروژه برای پروژه سبزه میدان خبر داد و گفت: پروژه سبزه میدان را از سایر پروژه ها جدا خواهیم کرد و صندوق پروژه ای برای آن تشکل می دهیم و مسائل مالی آن به صورت منسجم و خاص طراحی خواهد شد. همچنین اتاق فکر برای پروژه تشکیل می شود. 

شهردار زنجان با بیان اینکه 30 درصد از مبلغ پروژه از محل واحدهای تجاری در سبزه میدان پرداخت می شود، افزود: ارزش ریالی کل فضاهای انتفاعی پروزه سبزه میدان در حال حاضر 330 میلیارد تومان و قیمت گذاری 2 سال آینده آن نیز 395 میلیارد تومان از سوی کارشناسان ارزیابی شده است. 

وی تاکید کرد: کاربری های تجاری در تزاحم با واحدهای تجاری بازار نیست و کمبود خدمات بازار در این مکان های تجاری ارائه خواهد شد. 

شهردار زنجان یادآورشد: بعد از اجرای عملیات فاز نخست پروژه سبزه میدان بلافاصه فازهای 2 و سه اجرا و قراردادهای این 2 فاز به صورت قرار داد سرمایه گذاری خواهد بود. 

ملائی یگانه زمان بهره برداری کامل سه فاز پروژه بزرگ سبزه میدان را 6 ساله اعلام کرد. گفتنی است،اجرای پروژه سبزه میدان در سال 67 به تصویب شورای مدیریت شهر رسید اما عملیات اجرای آن به طور رسمی شهریور سال 93 با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد و آخرین پیمانکار این پروژه شرکت کهن دژ میلاد بود که در سال گذشته قرارداد همکاری آن با شهرداری لغو شد. 

 "عباس راشاد"عضو سابق شورای شهر زنجان پیش از این گفته بود، در حالی طرح سبزه میدان در حالت بلاتکلیفی مانده است که اولویت نخست شورای پنجم حل ترافیک شهر است. 

وی با اشاره به اینکه طرح سبزه‌میدان یکی از اولویت‌های شورا است و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود،خاطرنشان کرد: طرح سبزه میدان کاملا با طرح ترافیک شهری و بافت تاریخی شهر مغایرت دارد.

 عضو سابق شورای شهر زنجان با بیان اینکه مبلغ تکمیل پروژه بسیار سنگین است، گفت: آن مبلغ برای شهرداری قابل وصول نیست و شهرداری از عهده آن برنمی‌ آید و از طرفی این طرح با سند 20 ساله شورا همخوانی ندارد. 

وی با بیان اینکه سبزه‌میدان باید یک تفرجگاه برای شهروندان باشد، تصریح کرد: لزومی ندارد در مرکز شهر واحدهای تجاری ساخته شود و شهرداری زنجان در واحدهای تجاری سبزه میدان دخالت کند و از طرفی شهرداری زنجان حق دخالت در فروش واحدهای تجاری ندارد و توان ساخت هم ندارد.

 راشاد بیان کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری هم به ساخت طرح سبزه میدان واکنش نشان داده و خواستار تغییر پروژه از تجاری به تفرجگاه است.

وی با اشاره به ساخت این پروژه عظیم گفت: با ساخت طرح سبزه میدان ترافیک شهری در مرکز شهر قفل می شود و دیگر حل ترافیک کار آسانی نخواهد بود. 

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه طرح سبزه میدان بسیار بزرگ است و شهرداری سنگ بزرگی برداشته است، بیان داشت: طرح سبزه میدان علاوه بر ایجاد ترافیک سبب افول و کاهش رونق بازار سنتی زنجان می‌ شود. 

وی با بیان اینکه از ظرفیت های آن طرح می توان سودمند استفاده کرد، افزود: ساخت سه طبقه در زیر زمین به عنوان پارکینگ برای حل مشکل پارک در مرکز شهر و ساخت یک تفرجگاه در طبقه همکف با یک پنجاهم هزینه نسبت به طرح قبلی، بهتر نیاز شهر را پاسخ می دهد.//ن    

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر