logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۵۹۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
سرپرست بهزیستی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا،

بیش از 90 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند/ پویش ضیافت مهربانی در زنجان برگزار می‌شود

بیش-از-90-هزار-نفر-تحت-پوشش-بهزیستی-استان-زنجان-هستند-پویش-ضیافت-مهربانی-در-زنجان-برگزار-می‌شود
سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه پویش ضیافت مهربانی در زنجان برگزار می‌شود، گفت: این پویش با یاری موسسات غیر دولتی و خیریه تحت نظارت برگزار می شود.

سلمان حسینی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: اشاعه فرهنگ خیرخواهی و نوع دوستی و تکریم ایتام و نیازمندان، آگاه‌سازی جامعه با خدمات گسترده و متنوع سازمان، ایجاد امید و حس نوع دوستی در دل مددجویان از اهداف اصلی پویش ضیافت مهربانی است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین رویکردهای سازمان بهزیستی حمایت و خدمت رسانی به خانواده های نیازمند، افراد دارای معلولیت و زنان بی‌سرپرست است، ابراز کرد: در طرح ضیافت مهربانی رمضان افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و فرزندان بی‌سرپرست در اولویت قرار دارند و در این پویش اقلام معیشتی، بهداشتی، کمک هزینه‌ی معیشت، غذای گرم، هزینه درمان، ازدواج و جهیزیه جمع آوری و بین مددجویان نیازمند توزیع می شود.

سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در راستای شفاف سازی نحوه توزیع مشارکت‌های مردمی، تمامی اقلام توزیع شده در بین مددجویان در سامانه ارمغان بهزیستی ثبت خواهد شد، تصریح کرد: موسسه‌های خیریه همواره در کنار بهزیستی بوده و این پویش با یاری موسسات غیر دولتی و خیریه تحت نظارت برگزار می شود.

وی از خیرین دیار کریمان  پایتخت شور و شعور حسینی  خواست در پویش ضیافت مهربانی مشارکت فعال داشته و از مددجویان کم‌توان و کم‌بضاعت، دستگیری نمایند و از طریق کد دستوری #02500*6655* و شماره کارت ۲۱۶۸-۷۱۷۸-۹۵۷۰-۶۳۶۷ و شماره حساب ۴۱۶۸۰۳۴۵۴۱۷۶۶۵۴۸ به جامعه هدف بهزیستی کمک نمایند.

حسینی با بیان اینکه ۷۳۵ نفر از افراد دارای معلولیت در مراکز شبانه روزی توانبخشی بهزیستی نگهداری می شو ند، عنوان کرد: در مراکز مراکز شبانه روزی بهزیستی خدماتی شامل اقدامات پزشکی و پرستاری مراقبتی، توانپزشکی، توانبخشی اجتماعی، توانبخشی حرفه ای ، توانبخشی آموزشی، برنامه های اوقات فراغت و اقدامات  مراقبتی غیرمهارتی به مددجویان ارائه می شود.   وی در خصوص ترخیص مددجویان مراکز شبانه روزی، عنوان کرد: مبنای پذیرش و ترخیص مددجویان در مراکز نگهداری شبانه روزی احکام قضایی است .

۸ درصدکل جمعیت استان زنجان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان زنجان هستند

سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهزیستی استان زنجان با ۵ معاونت در جهت خدمت به جامعه هدف فعالیت می کند، اظهار کرد: در حال حاضر ۸ درصدکل جمعیت استان زنجان یعنی 90 هزار و 593 نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی استان زنجان هستند.

وی با اشاره به طرح آمبلیوپی بهزیستی استان زنجان(پیشگیری از نابینایی)، ابراز کرد: با احتساب افراد قرار گرفته در طرح آمبلیوپی، ۹درصد خانوار استان زنجان یعنی 28 هزار و 807 نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از این تعداد 15 هزار و 848 خانوار مستمری بگیر سازمان هستند یعنی ۵۵درصد مستمری بگیر هستند و ۴۵درصدمابقی از سایر خدمات این سازمان بهره مند می شوند.

حسینی بیان کرد: درحوزه توانبخشی در حال حاضر 22 هزار و 328 معلولیت ثبت شده با 21 هزار و 591 پرونده تحت حمایت سازمان وجود دارد که 2 درصد از جمعیت کل استان را شامل می شود که ۵۲ درصد این افراد از معلولین و بیماران اعصاب و روان مستمری بگیر سازمان می باشند.

 ۷۰مرکزغیردولتی توانبخشی در استان زنجان وجود دارد

وی با بیان اینکه تعداد ۷۰مرکزغیردولتی توانبخشی در استان زنجان وجود دارد، ادامه داد: 13 هزار و 191 معلول از خدمات این مرکز استفاده می کنند.

سرپرست بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد: اهداف این معاونت اجتماعی بهزیستی شامل  توانمندسازی در جامعه تخت پوشش سازمان، توسعه ارائه خدمات سازمان به افراد در معرض آسیب، توسعه برنامه های تربیتی و پرورشی پیش از سن دبستان، توسعه خدمات بیمه ای برای افراد تحت پوشش، افزایش کیفیت ارائه خدمات، گزارش پوشش جغرافیایی ارائه خدمات، ارتقا بر حضور سازمان در سیاست گذاری های مرتبط با آیین و لوایح مرتبط، تقویت و توسعه فرهنگ فرزندخواندگی، تقویت حضور افراد تحت پوشش در برنامه های فرهنگی، علمی، ورزشی و هنری می باشد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر 9 هزار و 127 پرونده مددکاری در معاونت امور اجتماعی در این حوزه وجود دارد، ابراز کرد: از این تعداد5 هزار و 480 پرونده فعال بوده و 3 هزار و 660 پرونده مربوط به زنان سرپرست خانوار و 3 هزار و 526 زن سرپرست خانوار در این حوزه مستمری بگیر می باشند.

یک هزار 498 دانش آموز تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

حسینی با بیان اینکه یک هزار 498 دانش آموز۱۳۸دانشجو تحت حمایت این معاونت می باشند، ادامه داد: با توجه به اینکه مرکز اورژانس اجتماعی در راستای شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی با حضور تیم کارشناسی و متخصص فعالیت می نماید و تا پایان سال 1400، 4 هزار و 606 فرد مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه معاونت امور پیشگیری براساس رسالت و حیطه فعالیت خود که همان اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های علمی آحاد جامعه در خصوص پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، پیشگیری از معلولیتها و مشاوره روانشناختی می باشد، اقدامات زیادی را انجام داده است، تصریح کرد: این معاونت با استفاده از برگزاری کلاسهای آموزشی جهت گروه هدف، اطلاعات پیشگیرانه را بالا برده و به نوعی از تولید و بروز معلولیتها همچون معلولیتهای ذهنی و جسمی جلوگیری به عمل آورده و از بار کاری دیگر معاونتها همچون توانبخشی و اجتماعی می کاهد.

سرپرست بهزیستی استان زنجان عنوان کرد: این معاونت با اجرای طرحهای پیشگیرانه همچون طرح پیشگیری از ناشنوایی، آمبلیوپی یا تنبلی چشم، پیشگیری از معلولیتهای ناشی از بیماریهای ژنتیکی، و در دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در قالب آگاهسازی و آموزش در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محلات برای عموم مردم آموزش داده می شود.

وی افزود: این آموزش ها شامل آموزش مهارتهای زندگی به خانواده ها، جوانان و زوج های جوان در محلات و پایگاه های سلامت اجتماعی، در دفتر مشاوره و امور روانشناختی غربالگری کودکان ۵ تا ۶ سال و اجرای طرح محب جهت ارائه حمایتهای روانی اجتماعی در بلایای طبیعی وارائه خدمات مشاوره حضوری وتلفنی  از بروز معضل بزرگ اعتیاد و طلاق پیشگیری بعمل می آورد.

بیش از 20 هزار نفر از خدمات  مشاوره حضوری استفاده کرده اند

حسینی بیان کرد: در دفتر اعتیاد به اجرای برنامه های پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد درمحلات شهری و روستایی، مهاد کودک و محیط کار و ارائه خدمات به افراد گروه هدف در مراکز کاهش آسیب و در مراکز درمان سرپایی و مراکز اقامتی بهبود وبازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد به ارائه خدمات درمان و بازتوانی معتادین (به صورت اقامتی و سرپایی)، ارائه خدمات درمان های دارویی و غیر دارویی، خدمات پزشکی، امور روانشناختی و مددکاری معتادین می پردازد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بیشتر فعالیتها و برنامه های این حوزه در راستای تحقق اهداف سلامت اجتماعی می باشد و ارتقاء دانش و مهارتهای ارتباط بین فردی و زندگی از جمله فعالیتهای مهم این حوزه می باشد، خاطر نشان کرد: تا پایان سال 1400 تعداد ۲۰هزار و 144نفر از خدمات  مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی، در ۲۳ مرکز ترک اعتیاد تعداد۱۱هزار و 33نفر از جمعیت معتادین از امور  درمان خدمت گرفته اند و در۱مرکز کاهش آسیب شلتر استان  تعداد یک هزار 453 نفراز معتادین از خدمات کاهش آسیب استفاده نموده اند، تعداد  ۴۱هزار 774کودک از خدمات غربالگری بینایی و تعداد  ۱۱هزار 420کودک از برنامه غربالگری شنوایی بهره مند شده اند.

675 شغل توسط بهزیستی برای مدد جویان ایجاد شده است

سرپرست بهزیستی استان زنجان بیان کرد: باتوجه به وظایف قانونی سازمان بهزیستی در حمایت ورسیدگی به امور مددجویان وتوانخواهان تحت پوشش و نظر به کمبود امکانات این سازمان وپاسخگویی به نیازهای مادی ومعنوی افراد یادشده ضروری است که با بهره گیری از توان آحاد جامعه از طریق جلب وجذب کمکها وحمایتهای مادی ومعنوی عامه مردم شرایط رشد وبالندگی معنوی، اجتماعی واقتصادی جامعه هدف بهزیستی فراهم آید؛ ازاین رو معاونت مشارکتهای مردمی سعی برآن دارد که بااستفاده از امکانات وخدمات مادی ومعنوی افراد جامعه ومشارکت فعالانه خیرین نیازهایی از قبیل مسکن، تامین جهیزیه، هزینه ازدواج، هزینه درمان وهزینه تحصیل و... تامین نموده وگامی ارزشمند درجهت ارائه خدمت به محرومین ونیازمندان بردارد.

وی ادامه داد: از فعالیتهای برجسته این معاونت میتوان به راه اندازی سامانه صدقه تلفنی به شماره ۳۸۸۱۸- اجرای طرح حامی بطور گسترده در سطح استان –انعقادتفاهم نامه با خیرین -  دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیر دولتی- تاسیس مهدهای- مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست - کلینیک های مددکاری اجتماعی - تاسیس مراکز ودفاتر مشاوره و امور روان شناختی و ژنتیک - تاسیس مراکز توانبخشیو حرفه آموزی معلولین، مرکزو درمان بیماران روانی مزمن - تاسیس مراکز درمان سرپایی معتادین وهمچنین مرکز اقامتی و بهبود و بازتوانی معتادین - تاسیس موسسات غیر دولتی خیریه ها در سطح استان فعالیت می کنند.

حسینی بیان کرد: در بهزیستی استان زنجان از ابتدای سال تا کنون۶۷۵اشتغال ایجاد شده است و  تعداد ۱۴۹مسکن به مددجویان واگذار گردیده است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر