logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۵۹۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
گزارش موج رسا از اجرای طرح عرضه نان به روش جدید؛

نان سهمیه‌بندی و گران نمی‌شود/ روش جدید عرضه نان از فساد حوزه آرد و نان جلوگیری می‌کند

نان-سهمیه‌بندی-و-گران-نمی‌شود-روش-جدید-عرضه-نان-از-فساد-حوزه-آرد-و-نان-جلوگیری-می‌کند
طرح جدید عرضه نان قرار است طی ماه‌های آینده به‌صورت پایلوت در استان زنجان اجرا شود که تغییری در قیمت نان نخواهد داشت اما یارانه‌ای که در گذشته به آرد اختصاص می‌یافت با اجرای این طرح به‌صورت مستقیم به نان تخصیص می‌یابد.

به گزارش موج رسا; نان از مهمترین مواد غذایی مورد مصرف روزانه بشر است که ارزش و اهمیت خیلی بالایی هم به لحاظ غذایی و هم به لحاظ حرمت و برکت دارد. نان، ماده غذایی مصرف روزانه خانوار بوده و از این بابت در صورت هرگونه تغییر در کیفیت و قیمت آن تاثیر زیادی بر سایر موارد می‌گذارد و حتی گرانی کالاها نیز متاثر از قیمت نان است. نان، تنها ماده غذایی است که به‌صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد و از این رو بسیار هم نسبت به سایر کالاها ارزان است اما در کنار مصرف زیاد نان و اسراف بیش از حد آن به دلیل ارزان بودن (برخی امارها حکایت از اسراف 30 درصدی نان در کشور دارند) مشکلاتی در حوزه آراد و نان همواره وجود دارد که مختص زمان حاضر نیست و در طول دهه‌های گذشته این مشکل در کشور وجود داشته که از جمله آن می‌توان به کم‌فروشی، گرانفروشی و فروش آزاد آرد توسط برخی نانوایان اشاره کرد.

دولت در سال 1389 با آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت یارانه به مردم سعی بر این داشت که هم از اسراف نان جلوگیری کرده و هم جلوی فساد ان را بگیرد اما با توجه به اینکه نان از کالاهای استراتژیک است باز هم شامل یارانه شد و مشکلات ادامه داشتند.

ظاهراً با روی کار آمدن دولت سیزدهم که با شعار حل مشکلات معیشتی به میدان آمده است، بناست تصمیماتی در حوزه اقتصادی برای حل مشکلات معیشتی مردم و جلوگیری از انواع رانت و فساد گرفته شود که یکی از آن‌ها به حوزه نان مربوط می‌شود. طرحی برای ارائه نان قرار است اجرا شود که آرد به‌صورت یارانه‌ای در اختیار نانوایان قرار نمی‌گیرد بلکه آرد به نرخ آزاد توزیع می‌شود و شهروندان نان را به قیمت پایین می‌خرند و سپس یارانه آرد به میزان فروش نان به حساب نانوایان پرداخت خواهد شد که این می‌تواند جلوی فساد و فروش آزاد آرد توسط نانوایان و کم‌فروشی را بگیرد.

*‌ فرآیند جدید عرضه نان به‌صورت پایلوت در استان زنجان اجرا می‌شود

محسن افشارچی، استاندار زنجان دیروز (چهارشنبه 17 فروردین) در جلسه بازرسی و کنترل بازار استان زنجان گفت: فرآیند عرضه نان یارانه‌ای تا 2 ماه آینده تغییر خواهد یافت و اینطور نخواهد بود که آرد یارانه‌ای در اختیار نانوایان قرار گیرد بلکه مردم، نان را با قیمت پایین می‌خرند اما یارانه آرد بر مبنای میزان فروش نان به حساب نانوایان پرداخت می‌شود.

افشارچی با بیان اینکه نظارت در حوزه‌های مختلف را قبل از عید آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در سال جدید نیز با توجه به اینکه تخلفات مشخصی در حوزه نان رخ می‌دهد، نان را به‌صورت خاص در استان هدفگذاری کرده‌ایم و پایلوت روش جدید ارائه نان به مردم در ماه‌های آینده در استان زنجان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه زنجان، جزء استان‌های پیشرو در این زمینه خواهد بود، افزود: روش جدید عرضه نان متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود که این روش از فساد، گرانفروشی و کم‌فروشی در حوزه نان جلوگیری می‌کند.

*‌ یارانه نان با اجرای این طرح، هدفمندتر می‌شود

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: با اجرای این طرح قرار است یارانه نان، هدفمندتر از گذشته شود.

وی با بیان اینکه کارتی به نام «کارت نان» برای شهروندان تعریف می‌شود، اظهار داشت: یارانه مربوط به نان به کارت مذکور واریز می‌شود و مشتری، نان را به همان قیمت معمولی (یارانه‌ای) می‌خرد اما یارانه نان از حساب، کسر شده و به نانوا پرداخت می‌شود.

رحمنی با بیان اینکه اجرای این طرح، جلوی خیلی از سوءاستفاده‌ها و تخلفات را می‌گیرد، خاطرنشان کرد: جزئیات طرح هنوز به‌طور کامل مشخص نشده که در آینده مشخص می‌شود و در آن صورت، راحت‌تر می‌توان شفاف‌سازی کرد.

*‌ نان سهمیه‌بندی نمی‌شود

معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان با بیان اینکه اجرای طرح ارائه نان با کارت، مدتی زمان می‌برد، تصریح کرد: نان به هیچ وجه سهمیه‌بندی نمی‌شود ضمن اینکه این طرح به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود تا نقاط ضعف و قوت، بررسی شود.

وی گفت: خروجی طرح اینطور است که از نظر مالی برای خریدار نان (مصرف‌کننده)، هزینه آنچنانی تعلق نمی‌گیرد و مصرف‌کننده همان هزینه‌های قبلی را پرداخت می‌کند و در واقع نان برای مردم گران نمی‌شود.

رحمنی با بیان اینکه اکنون یارانه به گندم تخصیص می‌یابد، اظهار داشت: با اجرای طرح مذکور، یارانه به نان تعلق می‌گیرد یعنی کارخانه‌های آرد، گندم را به نرخ آزاد می‌خرند و نانوایان نیز آرد را به نرخ آزاد از کارخانه خریداری می‌کنند اما نانی که مشتری می‌خرد، هزینه یارانه‌ای را خود مشتری پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت آن توسط کارت پرداخت می‌شود.

وی افزود: در واقع هر نانوایی بر اساس میزان فروش نان، یارانه دریافت می‌کند و چرخه فساد در این روش به حداقل می‌رسد.

رحمنی با بیان اینکه ارائه نان با کارت یارانه، طرح خوبی است که امیدواریم اجرایی شود،گفت: در این صورت، آردهایی که به‌صورت یارانه‌ای توسط نانوایان خریداری شده و به نرخ آزاد فروخته می‌شد، خودبه‌خود حذف می‌شود و جلوی فساد گرفته می‌شود.

معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان با بیان اینکه هم‌اکنون نانوایی‌ها به 2 نوع یارانه‌ای نوع یک و 2 فعالیت می‌کنند، ابراز کرد: تفاوت قیمت نان نیز به همین تفاوت در نوع یارانه‌ای بودن آن‌ها برمی‌گردد که با اجرای این طرح نیز تفاوتی در قیمت‌های فعلی نخواهد بود و میزان یارانه پرداختی به نانواها نیز بر حسب نوع یارانه‌ای یک و 2و خواهد بود.

*‌ اتحادیه نانوایان زنجان از این موضوع بی‌خبر است!

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان به خبرنگار موج رسا؛ گفت: اتحادیه به عنوان نماینده نانوایان اصلاً از این طرح خبر ندارد.

وی با بیان اینکه بنده نیز از تعدادی از همکاران شنیدم که این طرح اجرا خواهد شد و پایلوت آن را به زنجان داده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه هیچکس در استان این موضوع را به بنده نگفته چگونه طرحی است تا از جزئیات آن باخبر شوم و در واقع بنده (رئیس اتحادیه) به عنوان نماینده نانوایان را تاکنون هیچگونه در جریان نگذاشته و هیچ توضیحی نداده‌اند.

بیات خاطرنشان کرد: ه تنها هیچ توضیحی در این رابطه نداده‌اند بلکه هیچگونه نظرخوهای نیز از اتحادیه نشده است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با تاکید بر اینکه بنده هیچگونه اطلاعی درباره اجرای طرح جدید ارائه نان در زنجان ندارم، گفت: استاندار زنجان نیز در مدت چند ماهی که بر سر کار آمده، درخواست ملاقات کرده‌ایم اما نه به نامه اتحادیه پاسخ داده و نه پاسخ تماس و پیام را می‌دهد!

وی خاطرنشان کرد: از استاندار زنجان درخواست ملاقات کرده‌ایم تا مشکلات صنف خود را با وی در میان بگذاریم اما متاسفانه نه جواب نامه، نه تلفن و نه پیامک را می‌دهد!

بیات ابراز کرد: در چنین شرایطی خودشان هم آمده و طرح جدید عرضه نان را اعلام کرده‌اند که بنده با موجی از تماس‌ها و حملات مواجه خواهم شد؛ خب من در این شرایط چه کار کنم؟!

آنچه که از برآیند گفته‌ها برمی‌آید عرضه نان با روش جدید که یارانه به‌صورت مستقیم به نان تعلق می‌گیرد، طرح بسیار خوبی است که از فساد، کم‌فروشی و گرانفروشی نان جلوگیری می‌کند و شهروندان نیز از بابت گران شدن و یا سهیمه‌بندی شدن نان نباید نگران باشند چرا که نه سهمیه‌بندی در کار است و نه آزاد شدن نرخ نان مطرح است بلکه نان به همان روش قبلی یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما نانوایان که قبلاً آرد را به نرخ یارانه‌ای می‌خریدند با اجرای این طرح، آرد را به‌صورت آزاد خریداری کرده و فقط یارانه نانی که فروخته‌اند را بر حسب تعداد نان فروخته‌شده دریافت می‌کنند.// آ

گزارش از بهنام آقاجانلو

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ]
در عجبم کدوم احمق بی سوادی این نان کارتی رو شایعه کرد
[ نام : ] [ ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ ]
شایدنانوادوباره آردوبفروشه ازکجامیخوان بفهمن که چقدپخت داره تااون اندازه یارانه بدن !بسیارطرح فسادزاییه
فرم ارسال نظر