logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۵
[ شناسه خبر : ۲۵۹۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

امسال با اجرای نهضت ملی مسکن شاهد افزایش زیادی در اجاره‌بها نخواهیم بود/ آگهی‌های دیوار عامل افزایش نرخ اجاره‌بها است

امسال-با-اجرای-نهضت-ملی-مسکن-شاهد-افزایش-زیادی-در-اجاره‌بها-نخواهیم-بود-آگهی‌های-دیوار-عامل-افزایش-نرخ-اجاره‌بها-است
رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با بیان اینکه نرخ اجاره‌بهای مسکن بستگی به عرضه و تقاضا دارد، گفت: امسال به دلیل اجرای نهضت ملی مسکن و افزایش تعداد واحدهای مسکونی می‌توان این امید را داشت که افزایش زیادی در نرخ اجاره‌بها شاهد نخواهیم بود.

ابوالفضل طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص بالا بودن نرخ اجاره‌بهای مسکن اظهار داشت: متاسفانه نرم‌افزار دیوار، قیمت‌ها را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه در این زمینه بارها گفته و به دادستان و پلیس فتا نامه نوشته‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه صاحب‌خانه در منزل نشسته و در برنامه دیوار هر کس هرچه دلش می‌خواهد نرخ می‌دهد و همین کار سبب افزایش قیمت اجاره‌بها در بازار شده است.

طاهری با بیان اینکه معیار تعیین اجاره‌بها از دست ما خارج شده است، افزود: قبلاً اینطور بود که وقتی صاحب‌خانه‌ای نرخ اجاره‌بها اعلام می‌کرد، همکاران با توجه به تناسب محل، نرخ را تعدیل می‌کردند و نرخ منطقی می‌گفتند اما الان هر کس از منزل خود و با استفاده از برنامه دیوار بدون محدودیت نرخ اعلام می‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با اشاره به آغاز فصل تغییر و جابه‌جایی مستاجران از خردادماه گفت: فکر نمی‌کنم امسال نرخ اجاره‌بها، افزایش زیادی داشته باشد هرچند با تغییر سال و ورود به سال جدید، انتظار تورم نسبت به همه کالاها وجود دارد اما فکر نمی‌کنم افزایش زیادی در نرخ اجاره‌بها شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، وضعیت خیلی بهتر خواهد شد، ابراز کرد: اگر واحدهای نهضت ملی مسکن ساخته و تحویل داده شوند، وضعیت خیلی بهتر خواهد شد و تاثیر بسیار زیادی بر روی اجاره‌بها خواهد گذاشت و مطمئناً کمر اجاره‌بها را می‌شکند.

طاهری اظهار داشت: آن زمانی که طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم اجرا شد تاثیر خیلی زیادی بر نرخ اجاره‌بها گذاشت به‌گونه‌ای که مستاجران هر واحدی را نمی‌پسندیدند و بسیاری از واحدها خالی مانده بود اما اکنون چون تقاضا زیاد است، اجاره‌بها نیز افزایش یافته که اگر نهضت ملی مسکن اجرا شود، نرخ اجاره‌بها را تعدیل می‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در خصوص اقدامات دولتی و اتاق اصناف برای کاهش اجاره‌بهای مسکن در زنجان خاطرنشان کرد: این کار با اقدامات نمی‌شود چرا که بستگی به عرضه و تقاضا دارد هر چند طی 2 سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا اعلام کردند که نرخ اجاره‌بها در تهران، شهرهای بزرگ و کوچک به ترتیب 25 ، 20 و 15 درصد افزایش یابد که اکثراً رعایت می‌کردند اما اکنون این قانون نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه همکاران در اکثر مواقع، صاحبخانه‌ها را به قیمت پایین، راضی می‌کنند و در صورتی که قیمت غیرمعقول باشد یا قرارداد نمی‌نویسند و یا برای تعدیل آن تلاش می‌کنند، گفت: بقیه مسائل که به حاکمیت و دولت مربوط می‌شود از توان همکاران خارج است.

طاهری با بیان اینکه تولید مسکن نیز یکی از راهکارهای کاهش اجاره‌بها است، اظهار داشت: تولید نیز ‌هم‌اکنون با اجرای نهضت ملی مسکن انجام می‌شود و هرچه زودتر آماده و تحویل داده شود، وضعیت خیلی بهتر می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با بیان اینکه قرارداد فی‌مابین در آگهی‌های دیوار را اکثراً طرفین خودشان توافق کرده و می‌نویسند، گفت: در صورتی که به همکاران ما مراجعه کنند همکاران بر تعدیل آن تلاش می‌کنند اما چون طرفین توافق کرده‌اند لذا قرارداد هم نوشته می‌شود.

وی افزود: قرارداد غیررسمی فی‌مابین در آگهی‌های دیوار نیز مورد پذیرش قانون مدنی بوده و در صورت بروز اختلاف در دادگتسری پیگیری می‌شود.

طاهری تاکید کرد: امسال به دلیل اجرای نهضت ملی مسکن می‌توان این امید را داشت که افزایش زیادی در نرخ اجاره‌بها شاهد نخواهیم بود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر