logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۶
[ شناسه خبر : ۲۵۹۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

کاهش قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه در استان زنجان/ سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان ۱۷ درصد است

کاهش-قیمت-کود‌های-فسفاته-و-پتاسه-در-استان-زنجان-سهم-بخش-کشاورزی-از-تولید-ناخالص-داخلی-استان-۱۷-درصد-است
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کاهش قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه تا ۴۵ درصد تاثیر گذار بر افزایش میزان مصرف توسط کشاورزان و افزایش تولید محصولات کشاورزی خواهد شد، گفت: افزایش قیمت این کود‌ها در سال های اخیر مانع از این شده بود که کشاورزان با نسبت مشخصی از ان در تولید محصولات استفاده کنند.

حسین عامری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در سطح استان زنجان ۸۴۵ هزار هکتار اراضی کشاورری وجود دارد که ۵ درصد اراضی کشور را به خود اختصاص می‌دهد که از سطح مذکور ۵۲۹ هزار هکتار زیر کشت می‌رود که شامل ۳۳۹ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۰۶ هزار هکتار اراضی آبی و بقیه مختص باغات است.

وی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان در سه سال اخیر ۱۷ درصد بوده است، افزود: این میزان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه برای تولید محصولات کشاورزی باید به میزان مشخصی کود‌های شیمایی مصرف شود، گفت: انواع کود‌های ازته، فسفره، پتاسه باید در تولید محصولات مورد استفاده قرار گیرد و که در حدود ۱۸ هزار تن کود سرک اوره با قیمت یارانه ای در اختیار کشاورزان گندم دیم کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت کود‌های فسفره و پتاسه در سال‌های اخیر سبب شده بود تا میزان استفاده از این کودها در تولید محصولات پایین‌تر آید، عنوان کرد: خوشبختانه با تمهیداتی که در سطح کشوری اخیرا اندیشیده شده قیمت این دو کود پایین آمده است.

عامری تصریح کرد: کشت گندم در سطح استان به اتمام رسیده اما انتظار می‌رود با کاهش قیمت انواع کود‌ها در سال‌های پیشرو افزایش سطح کشت و تولید را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه همچنین تاثیر گذار بر افزایش میزان تولید در سایر محصولات کشاورزی خواهد شد، خاطر نشان کرد: قیمت این دو کود در حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است که امیدواریم با این کاهش قیمت کود کشاورزان نیز تمایل بهتری برای استفاده از آن‌ها و تغذیه محصولات تولیدی داشته باشد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر