logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۵۹۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
به بهانه 13 فروردین روز طبیعت؛

قدردان طبیعت در روز 13 فروردین باشیم

قدردان-طبیعت-در-روز-13-فروردین-باشیم
13 فروردین به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده اما در این روز ضمن استفاده از طبیعت در کنار خانواده باید مراقبت و مواظبت از محیط زیست و منابع طبیعی را نیز وظیفه خود دانسته و از تخریب طبیعت خودداری کنیم.

به گزارش موج رسا; بهار به سیزدهمین روز خود رسید. روزی که به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده و مردم در این روز که آخرین روز تعطیلات نوروز نیز محسوب می‌شود به طبیعت رفته و یک روز را در کنار خانواده و در طبیعت می‌گذرانند. استفاده از طبیعت، کوه، صحرا و جنگل، کار خوبی است و تاثیر زیادی بر روحیه افراد و دریافت انرژی برای آغاز سالی پرکار و بانشاط دارد اما باید پاسدار طبیعت بوده و از تخریب طبیعت و محیط زیست خودداری کرده و آن را برای نسل‌های بعدی نگه داریم. بنابراین در روز 13 فروردین که روز طبیعت نامگذاری شده به طبیعت می‌رویم اما حراست و حفاظت از محیط زیست طبیعی را باید بر خود وظیفه بدانیم.

*‌ ضمن استفاده از طبیعت، مواظبت از آن نیز وظیفه ماست

اسماعیل قلی‌زاده، فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: از شهروندان انتظار می‌رود که در روز طبیعت، مراقب درختان باشند و از قطع شاخ و برگ درختان و ایجاد هرگونه آتش که منجر به آتش‌سوزی مراتع می‌شود، پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مردم در روز طبیعت باید از حیات وحش نیز حفاظت کنند، گفت: با توجه به اینکه فصل جفتگیری و لانه‌گزینی پرندگان است لذا شهروندان باید مواظب بوده و از شکار غیرمجاز پرهیز کرده و با مشارکت خود در حفظ و حراست از محیط زیست به مسئولان کمک کنند.

قلی‌زاده با بیان اینکه مشارکت مردم در نگهداری منابع طبیعی و حفظ محیط زیست بسیار مهم و موثر است، خاطرنشان کرد: هر طرح اجتماعی که بخواهیم اجرا کنیم، بستگی به همرامی و مشارکت مردم دارد چرا که در این شرایط (همراهی مردم) می‌توانیم موفق شویم.

وی افزود: امکانات و ظرفیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، محدود است و در این راستا از ظرفیت مردم استفاده می‌کنیم تا خود مردم به عنوان آموزش‌دهنده باشند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: مردم در روز طبیعت از هرگونه تخریب، آلودگی محیط زیست و رها کردن زباله در طبیعت خودداری کرده و زباله‌ها را با خود به شهر بیاورند تا زیبایی طبیعت پابرجا بماند ضمن اینکه اگر در کنار رودخانه، آبگیر و سدهای خاکی هستند، لطفا ماهی‌های قرمز را به داخل آب نیندازند.

*‌ مراقب مراتع و جنگل‌ها در روز 13 فروردین باشیم

خلیل آقاجانلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: مردم در روز طبیعت از ایجاد آتش در کنار درختان و مراتع به جد پرهیز کنند و در صورت روشن کردن آتش، بعد از اطمینان کامل از خاموش شدن آتش، محل اقامت را ترک کنند.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری زباله‌ها موضوعی است که برخلاف تاکید سالیانه متاسفانه باز هم شاهد بی‌تفاوتی نسبت به آن هستیم، اظهار داشت: هم‌استانی‌ها می‌توانند در صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی در دامن طبیعت مراتب را از طریق شماره تماس 1504 و 139 به مرکز امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

آقاجانلو با بیان اینکه باید هر روز به‌عنوان روز طبیعت مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید فرهنگ‌سازی مطلوبی برای صیانت از منابع‌طبیعی صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه منابع طبیعی، تصریح کرد: منابع طبیعی به‌عنوان تامین‌کننده امنیت غذایی بشر همواره مورد توجه قرار گرفته اما استفاده مناسب از آن نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخوردهای غیراصولی و بی‌توجهی‌های اعمال‌شده در زمینه ‌جنگل‌، مرتع و حفاظت از خاک و آبخیزها ریشه در سالیان دراز دارد، گفت: اکنون نیز روند تخریب این منابع حیاتی و خدادادی ادامه دارد.

آقاجانلو ابراز کرد: در روز طبیعت با رعایت اصول ایمنی در روشن کردن آتش و خاموش کردن بقایای آن در حفظ عرصه‌های باارزش طبیعی کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، آتش زدن تنه درختان جنگلی از 3 تا 12 سال حبس و جریمه نقدی به همراه دارد، ادامه داد: از طبیعت‌گردان درخواست می‌شود از رها کردن ظروف یکبارمصرف، مانند بطری نوشابه و... در طبیعت خودداری کنند زیرا حدود 250 تا 500 سال تجزیه نمی‌شود و ضمن آلودگی خاک همانند ذره‌بین عمل کرده و باعث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع نیز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان کرد: درخواست می‌شود هموطنان در روز 13 فروردین از کَندن و آتش زدن بوته‌ها و درختچه‌ها در عرصه‌های طبیعی خودداری کنند چرا که علاوه بر از دست رفتن فضای سبز و خاک، سیل‌های ویرانگر ایجاد خواهد شد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر