logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۵
[ شناسه خبر : ۲۵۹۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
به مناسبت 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی؛

همه‌پرسی؛ حرکت سیاسی بسیار قوی برای انتخاب حکومت توسط مردم/ پایه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین 1358 شکل گرفت

همه‌پرسی؛-حرکت-سیاسی-بسیار-قوی-برای-انتخاب-حکومت-توسط-مردم-پایه‌های-اصلی-نظام-جمهوری-اسلامی-در-12-فروردین-1358-شکل-گرفت
12 فروردین 1358 به مناسبت برگزاری همه‌پرسی توسط بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و با رای بیش از 98 درصدی مردم به عنوان روز جمهوری اسلامی قرار گرفته که می‌توان گفت پایه‌های اصلی نظام در همین روز و با رای و نظر مردم شکل گرفت.

به گزارش موج رسا; انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید و این در حالی بود که دشمنان فکر می کردند که این انقلاب به زودی و در کمترین زمان ممکن از هم پاشیده خواهد شد و آن‌ها می‌توانند دوباره روی کار بیایند اما اندیشه الهی و تفکر وحیانی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی این اجازه را به آن‌ها نداد چرا که امام راحل در کمتر از 2 ماه بعد از پیروزی انقلاب، حکومت جمهوری اسلامی را به رفراندوم (همه‌پرسی) مردم گذاشت تا خود مردم انتخاب کنند که آیا این نظام را می‌خواهند و قبول دارند یا خیر؛ که این نشان از دوراندیشی و تفکر عالمانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داشت که به رای و نظر مردم، اهمیت قائل می‌شد. ملت ایران نیز که از دست جنایت‌ها و ستم‌های ظالمانه حکومت دیکتاتور شاهناشاهی پهلوی، آیوده شده بودند با حضور پرشور خود در این همه‌پرسی، بیش از 98 درصد با تعرفه رای «آری» به جمهوری اسلامی رای داده و حکومت اسلامی را انتخاب کردند. بنابراین 12 فروردین به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نام گرفت و نقطه عطفی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید و امروز بعد از گذشت بیش از 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی این روز را گرامی داشته و با افتخار به آن می‌بالیم.

*‌ برگزاری همه‌پرسی توسط امام راحل، یک حرکت سیاسی و اجتماعی بسیار قوی بود

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی، دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: امام خمینی(ره) با وجود اینکه قبلاً مسئولیت سیاسی و اجرایی نداشته و در تبعید و زندان به سر می‌برد اما یک نظام منسجم و قوی را تدوین کرده بود که تمام امور کشور پس از پیروزی انقلاب را یکی پس از دیگری ساماندهی می‌کرد.

وی با بیان اینکه امام راحل بعد از گذشت کمتر از 2 ماه از پیورزی انقلاب اسلامی، دستور رفراندوم (همه‌پرسی) دادند، گفت: این یک حرکت سیاسی و اجتماعی بسیار قوی بود و اگر این حرکت انجام نمی‌شد در سطح دنیا نمی‌توانستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی خاطرنشان کرد: برگزاری همه‌پرسی، اقدام بسیار حساب شده‌ای بود که امام راحل انجام داد تا مردم، حرکت انقلاب را به‌صورت مبنایی، عاقلانه و منطقی آغاز کرده و پایه‌ریزی کنند و اینگونه بود که بیش از 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی، رای «آری» دادند.

وی تصریح کرد: اگر قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم، رای مردم در 12 فروردین 1358 به درستی، نتیجه داده و کشور در مسیر تعالی قرار گرفته است.

*‌ دنیای امروز علی‌رغم دشمنی‌ها نظام سیاسی و اجتماعی ما را پذیرفته است

دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان گفت: با وجود تمام سختی‌ها و موانعی که بر سر راه کشور بوده و مشکلات عدیده‌ای که بر ما تحمیل شد اما کشور به خوبی حرکت کرده و رهبر انقلاب نیز حرکت نظام را به زیبایی و داهیانه هدایت کرده و کشور در یک مسیر بسیار درستی قرار گرفته و جمهوری اسلامی ایران امروز حرفی برای گفتن در دنیا دارد.

وی اظهار داشت: دنیای امروز با وجود دشمنی‌هایی که با ما دارد اما نظام سیاسی و اجتماعی ما را پذیرفته و تنها یک نظام و حکومت شیعی در سطح دنیا وجود دارد که آن هم جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی بیان کرد: حکومت جمهوری اسلامی بسیار منطقی و عقلانی است اما در دنیای امروز که دنیای ظلم، ستم، تعدی، استثمار و استعمار بر آن حاکم است، جا انداختن این نظام با قوانین بسیار زیبا عادلانه آن کار آسانی نیست.

وی با بیان اینکه دنیای استکبار می‌داند که چگونه با ما مخالفت کند، خاطرنشان کرد: دنیای استکبار، عقیده و مبنای تشیع ما را می‌داند و مخالفت با جمهوری اسلامی ایران بر اساس این است که حکومت شیعی ایران، مخالف ظلم، استعمار، استثمار و بیدادگری است.

*‌ حکومت شیعی ایران به درستی در سطح دنیا جا افتاده است

دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان گفت: حکومت حمهوری اسلامی ایران با حرکت منطقی رهبر انقلاب و مسئولان توانسته در دنیا جا بیفتد که امروز به عنوان یک حکومت شیعی به رسمیت شناخته شده است.

وی تصریح کرد: دنیای عقل و منطق امروز جمهوری اسلامی را قبول کرده و خوشبختانه از نگاه نظامی و سیاسی به جایی رسیده‌ایم که نمی‌توانند به آسانی به ما ضربه بزنند و نمی‌توانند به‌صورت زیربنایی ما قلع و قمع کنند چرا که پذیرفته‌اند که ایران با این اقتدار باید باقی بماند و وجود داشته باشد.

*‌ پایه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین 1358 شکل گرفت

محمد اسماعیلی، کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه حرکت ملت ایران از ابتدا یک حرکت اسلامی و انقلابی بود، بعد از اینکه رژیم شاهنشاهی ساقط شد مردم عملا پای کار آمدند و در صحنه حاضر شدند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در روز 12 فروردین 1358 رای برای جمهوری اسلامی را در اختیار خود مردم قرار دادند تا حکومت دلخواه‌شان را انتخاب کنند، گفت: در این روز تقریباً همه مردم (بیش از 98 درصد) به اتفاق پای کار آمدند و در همه‌پرسی به جمهوری اسلامی، رای «آری» دادند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پایه‌های اصلی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین 1358 و با حضور، رای و تایید مردم، شکل گرفت برای اینکه نظام‌شان اسلامی باشد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه همه‌پرسی 12 فروردین توانست پایه‌گذاری بسیار محکمی را در سال 1358 به وجود بیاورد، افزود: این همه‌پرسی سبب شد تا نظام جمهوری اسلامی عملاً و به‌صورت رسمی و با رای مردم شکل گرفت و با حضور مردم توانست در مقابل همه توطئه‌ها مقابله کند و بتواند نظام اسلامی را در مسیر صحیح خودش قرار دهد.

*‌ 12 فروردین 1358 ثابت کرد که ملت ایران به دنبال اسلام، استقلال و آزادی است

وی گفت: مردم در طول 43 سال گذشته نیز در اصل، همین پایه‌های اصلی نظام بوده و در همه انتخابات‌ها حضور پیدا کرده و خودشان انتخاب کرده‌اند و همیشه پای کار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند.

اسماعیلی ابراز کرد: 12 فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی برای همه دنیا ثابت کرد که ملت ایران به دنبال اسلام، استقلال و آزادی هستند که این را با حضور پرشور خود در همه‌پرسی به دنیا ابلاغ کردند.

وی با بیان اینکه ملت ایران از آن روز تاکنون پای کار هستند و در تمام صحنه‌ها و سختی‌ها نظام و انقلاب را یاری کرده‌اند، تصریح کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی به یک درخت تنومندی تبدیل شده که نه تنها روی پای خود ایستاده بلکه مامنی برای همه آزادی‌خواهان دنیا نیز شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر