logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۵۹۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

پیام 12 فروردین این بود که نظام برآمده از انقلاب، یک دموکراسی دینی است

پیام-12-فروردین-این-بود-که-نظام-برآمده-از-انقلاب،-یک-دموکراسی-دینی-است
استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: دوازدهم فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی نامگذاری شد تا از این منظر به جهانیان اعلام شود که نظام برآمده از انقلاب، یک دموکراسی دینی بوده و دموکراسی در ذیل جمهوری قرار می‌گیرد.

سیدفرشید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ شمسی به پیروزی رسید، اظهار داشت: این انقلاب در بستر گفتمانی جوامع سکولار جهانی، تنها انقلابی بود که سرشت و ماهیت دین‌مدارانه داشت چرا که رهبری آن بر عهده یک روحانی فرهیخته و مرجع تقلید بود.

وی با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی اساساً در صدد آن بود که یک نظام دین‌مدار اسلامی- شیعی را برپا کند، خاطرنشان کرد: با این حال مخالفان از همان آغاز، تمام مساعی خود را کردند که نظام اسلامی- شیعی و به‌طور کلی نظام‌های دینی را در چهارچوب حکومت‌های مستبد که اَرج و قُربی برای ملت قائل نیستند، طبقه‌بندی کنند.

جعفری با بیان اینکه فرزانگی حضرت امام(ره) تمام فرض‌های آنان را ابطال کرد، افزود: امام راحل حدود 2 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فرمان همه‌پرسی برای تایید شکل نظام اسلامی را صادر کرد.

استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: با قرار گرفتن مفهوم جمهوری در عبارت «جمهوری اسلامی ایران» پیام انقلاب این بود که برخلاف اندیشه لیبرال‌های داخل و خارج، نظام برآمده از انقلاب اسلامی، یک نظام مبتنی بر تعداد افراد انسانی است که در چهارچوب مرزهای متعارف سیاسی خود یک ملت را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: پیام انقلاب این بود که حاکمان و حاکمیت، حکمرانی خود را بر پایه خواسته‌های ملت به پیش می‌برند و ملتی که در ذیل یک حکومت جمهوری و دین‌مدار زیست کند، بسیار سعادتمندتر از ملتی است که در ذیل یک حکومت جمهوری و سکولار زندگی می‌کند.

جعفری اظهار داشت: برای تایید شکل نظام اسلامی که در قانون اساسی باید گنجانده می‌شد، همه‌پرسی در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ برگزار شد.

وی با بیان اینکه 99.24 درصد مردم با حضور حماسی خود، رای به «آری» تعرفه‌های رای‌گیری دادند که از 2 قسمت «آری» و «نه» تشکیل شده بود، خاطرنشان کرد: به این ترتیب دوازدهم فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی نامگذاری شد تا از این منظر به جهانیان اعلام شود که نظام برآمده از انقلاب، یک دموکراسی دینی است.

استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه در روز جمهوری اسلامی به جهانیان اعلام شد که دموکراسی در ذیل جمهوری قرار می‌گیرد و مصداق دینی آن هم اسلام است، افزود: همچنین اعلام شد که مردم در این نظام بر پایه آموزه‌های دین اسلام حاکم بر سرنوشت خود می‌باشند و امنیت و آزادی در این بستر مفهومی معنا پیدا می‌کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر