logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۵۸۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
گزارش موج رسا از مجموعه تاریخی گنج‌آباد و غار یل کورپو بخش انگوران شهرستان ماهنشان؛

مرمت و احیای مجموعه تاریخی گنج‌آباد مستلزم حل اختلاف بین وارثان است/ غار یل کورپو اثر طبیعی بوده و ثبت ملی نشده است

مرمت-و-احیای-مجموعه-تاریخی-گنج‌آباد-مستلزم-حل-اختلاف-بین-وارثان-است-غار-یل-کورپو-اثر-طبیعی-بوده-و-ثبت-ملی-نشده-است
مجموعه تاریخی در روستای گنج‌آباد بخش انگوران شهرستان ماهنشان در حال تخریب بوده و غار «یل کورپو» در روستای میانج این بخش نیز مسیر سواره‌رو ندارد که مشکل مجموعه تاریخی گنج‌آباد به اختلاف بین وارثان برمی‌گردد و غار یل کورپو نیز اثر طبیعی بوده و به ثبت ملی نرسیده است.

به گزارش موج رسا; آثار و بناهای تاریخی بازمانده از دوران گذشته، میراث فرهنگی و بیانگر تمدن و تاریخ کشورمان است که در نقاط مختلف کشور وجود دارند و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دستگاه متولی حفظ، معرفی و نگهداری این آثار است. آثار تاریخی موجود در مناطق مختلف علاوه بر معرفی تاریخچه آن منطقه، محلی برای بازدید مردم و مطالعات تاریخی دانشمندان و علاقه‌مندان به این حوزه است که استان زنجان نیز دارای آثار تاریخی زیادی است که همه‌ساله در ایام نوروز و سایر روزهای سال، بازدیدکنندگانی را در خود جای می‌دهند. یکی از آثار تاریخی موجود در روستای گنج‌آباد بخش انگوران شهرستان ماهنشان، مجموعه تاریخی خانه اربابی، حسینیه و قلعه تاریخی است که متاسفانه در حال تخریب بوده و نیاز به مرمت و احیا دارد اما احیای این اثر تاریخی، مانعی بر سر راه خود دارد که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

*‌ مجموعه تاریخی گنج‌آباد در حال تخریب است

یکی از مخاطبان پایگاه خبری – تحلیلی موج رسا در پیامی ضمن ارسال تصاویر مجموعه تاریخی گنج‌آباد به این پایگاه خبری – تحلیلی نوشت: اینجا قلعه تاریخی و گردشگری خانه اربابی و حسینیه روستای گنج‌آباد بخش انگوران است که متاسفانه در حال تخریب شدن است و قدمتش به دوران ساسانیان و قبل از اسلام برمی‌گردد و از مکان‌های گردشگری انگوران محسوب می‌شود که در حال تخریب است.

وی در پیام دیگری با ارسال تصاویری از غار «یِل کورپو» نوشت: اینجا غار زیبای «یل کورپو» در روستای میانج انگوران است که از امکانات اولیه بهره‌مند نیست و راه درست و حسابی، برق و... ندارد و گردشگران در عید نوروز 1401 از ارائه خدمات در بخش انگوران، ناراضی هستند.

پیام‌های فوق سبب شد تا موضوع را از مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری شویم تا علت تخریب شدن بنا و عدم حفاظت از آن مشخص شود.

*‌ مرمت و احیای مجموعه تاریخی گنج‌آباد مستلزم حل اختلاف و اجازه وارثان است

عابدین صفایی‌نسب، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ماهنشان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه قلعه تاریخی، خانه اربابی و حسینیه روستای گنج‌آباد با تلاش‌های فراوان طی سال‌های اخیر تحت عنوان «مجموعه تاریخی گنج‌آباد» به ثبت ملی رسیده است، گفت: این مجموعه به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده اما چون وراث دارد، ابتدا وراث باید اجازه دهند تا میراث فرهنگی بتواند اقدامی در آنجا انجام دهد.

وی در خصوص اینکه می‌گویند مجموعه تاریخی گنج‌آباد در حال تخریب است، اظهار داشت: مرمت یا احیای این مجموعه مستلزم اجازه وراث است در حالی است که وراث نیز در بین خودشان اختلاف دارند.

صفایی‌نسب خاطرنشان کرد: 3 نفر، ادعای مالکیت بر این مجموعه کرده و می‌گویند وراث گنجعلی بیک و از وارثان بهادرخان هستیم که یکی از طایفه «خنجری» ، یکی «بهادری» و دیگری «الیاسی» است که این 3 طایفه در بین خود اختلاف دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ماهنشان تصریح کرد: این مجموعه چون حریم خصوصی است تا زمانی که اختلاف بین 3 گروه مذکور که ادعای مالکیت دارند، حل نشود و وراث اصلی مشخص نشوند، کاری نمی‌توان کرد.

وی با بیان اینکه اگر مجموعه، عمومی بود از طریق دهیاری و بخشداری می‌توانستیم کاری کنیم اما چون وراث دارد، نمی‌توان کاری کرد، گفت: هیچگونه سلب مالکیت از وراث نمی‌توان انجام داد چرا که مالکیت مال آن‌هاست و تنها کاری که کرده‌ایم، ثبت ملی برای احیا و مرمت بوده که آن هم مستلزم اجازه وراث است.

صفایی‌نسب با تاکید بر اینکه اختلاف موجود در بین وراث، حل نشده و مالکیت مجموعه، مشخص نیست، ابراز کرد: با این حال، ما پیشنهادات خود را ارائه کرده‌ایم چرا که احتمالاً امسال اعتباراتی برای مطالعه و مرمت اضطراری، اختصاص یابد اما همه این‌ها مستلزم هماهنگی و همکاری وراث است تا در میان خود به نتیجه برسند و این سرمایه ملی و تاریخی از بین نرود.

وی بیان کرد: مجموعه تاریخی گنج‌آباد شامل خانه اربابی، حسینیه و قلعه بوده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی است که طی سال‌های اخیر به عنوان مجموعه گنج‌آباد به ثبت ملی رسیده است.

*‌ غار یل کورپو اثر طبیعی بوده و ثبت ملی نشده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ماهنشان در خصوص غار «یِل کورپو» در روستای میانج بخش انگوران نیز گفت: غار یل کورپو یک اثر طبیعی است و مسیر مال‌رو دارد.

وی با بیان اینکه برای ثبت ملی یک اثر باید ملاک و آیتم‌های مشخصی وجود داشته باشد، اظهار داشت: غار یل کورپو، یک اثر طبیعی است و ملاک و آیتم‌های لازم برای ثبت ملی را ندارد هر چند انتظارات مردم به‌حق است اما آیتم‌های لازم برای ثبت این اثر وجود ندارد.

صفایی‌نسب خاطرنشان کرد: مسیر منتهی به غار یل کورپو، مسیر مال‌رو و ییلاقی است که برای جاده کشیدن به آن باید منابع طبیعی تخریب شود ضمن اینکه به محیط زیست نیز آسیب وارد شده و از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه ثبت ملی آثار به این آسانی نیست و باید شرایط، ملاک‌ها و آیتم‌های لازم را داشته باشد، افزود: غار یل کورپو یکی اثر طبیعی است که عموم مردم، علاقه‌مندان، کوهنوردان و دوستداران طبیعت می‌توانند تا روستای میانج رفته و خودرو خود را در روستا پارک کرده و به‌صورت گروهی جهت طبیعت‌گردی و کوهنوردی برای بازدید به این غار بروند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ماهنشان در پایخ به اینکه آیا تابلوی راهنما و معرفی در مسیر این غار قرار گرفته است، گفت: غار یل کورپو اثر تاریخی نیست و ثبت ملی هم نشده لذا میراث فرهنگی نمی‌تواند در انجا تابلوی راهنمایی قرار دهد اما عامه مردم می‌توانند جهت بازدید به آنجا بروند.

وی با بیان اینکه در آن منطقه، روستای بومگردی برای اسکان مسافران داریم، افزود: روستای میانج، خالی از سکنه نیست ضمن اینکه مسافران می‌توانند در خانه بومگردی، ساکن شوند.

صفایی‌نسب ابراز کرد: بخش خصوصی و مردم در این مورد باید وارد عمل شوند و کمک کنند چرا که به تنهایی از دست دولت و میراث فرهنگی، کاری برنمی‌آید.// آ

 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : علیرضا بهادری ] [ ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ]
با عرض سلام- تا اونجا که اسناد و شواهدش هست ، تا این اواخر دهه هفتاد فقط خاندان خنجری در این عمارت و قلعه سکونت داشتند و یک قسمت هم متعلق به بهادری بوده که بصورت موقت رضاقلی الیاسی ساکن بود که قبل از خنجریها از قلعه نقل مکان کردن و به خانه ای نزدیک همونجا داخل روستا رفتن اگه الیاسی مالکیتی داشت که نقل مکان نمی‌کرد به داخل روستا ! البته چند سال بعد از رفتن الیاسی و بهادری فقط خاندان خنجری در قلعه ساکن بودن که پس از مدتی به علت مرحوم شدن نبی بیگ و جانباز شدن پسرشان به شهر قزوین نقل مکان کردن اینها رو دیگه همه میدونن
[ نام : مهرداد ] [ ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ]
این قلعه متعلق است به خاندان رضا قلی خان الیاسی خب ایشان هم اجازه مرمت دادن من از نزدیک میشناسمشون ، درستش کنید دیگه پسرشون امیرخان هنوز در نزدیکی این قلعه و حسینه ساکن هستش و نظارت دارد.
فرم ارسال نظر