logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۴:۲۸
نَفَسهاى آدمى گامهاى او به سوى مرگ است. نهج البلاغه، ص ۴۸۰، حکمت 74
[ 2023/2/2 ] [ 11 رجب 1444 ]
شناسه خبر : ۲۵۸۶۷

چرا اپوزیسیون از نام‌گذاری اقتصادی سال‌ها توسط رهبر انقلاب عصبانی است؟

چرا-اپوزیسیون-از-نام‌گذاری-اقتصادی-سال‌ها-توسط-رهبر-انقلاب-عصبانی-است؟
نام‌گذاری‌های هرساله رهبر انقلاب بخصوص در دهه اخیر که سمت و سوی اقتصادی دارد، از سوی اپوزیسیون و برخی افراد داخل کشور نیز مورد حمله قرار می‌گیرد.

به گزارش موج رسا; هبر معظم انقلاب طبق سنت هرساله، سال جدید را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند. قریب یک دهه به‌ویژه از سال ۹۰ به این سو شعارهای رهبر معظم انقلاب در ابتدای هرسال سمت و سوی اقتصادی دارد که محوریت اکثر آنها نیز مسئله تولید و حمایت از کالای ایرانی است.  

این شعارها که شعارهایی امیدبخش برای کارگران و بخش مولد اقتصاد کشور است، از سوی شبکه‌های فارسی زبان خارج کشور و اپوزیسیون مورد حمله واقع می‌شود و تلاش می‌کنند تا با کم اهمیت جلوه دادن آن یا بی‌ثمر دانستن این نام‌گذاری‌ها آن را خنثی کنند. در حقیقت، جبهه‌ای که در طول سالهای گذشته بیشترین خدمت را به دشمنان ایران در جهت تحریم و فلج کردن اقتصاد ایران داشته، در ابتدای هرسال تلاش می‌کند تا به شعارهایی که دقیقاً در رویارویی با جنگ اقتصادی دشمن و آبادانی ایران است، حمله کند.

حتی برخی در داخل کشور که در سالهای گذشته مدافع گرده زدن اقتصاد به مذاکره بودند و تلاش می‌کردند مشکلات اقتصادی را از این طریق حل کنند، مجدداً بر کوس مسئله تحریم‌ها کوبیدند و حل هر مشکل اقتصادی را مشروط به رفع تحریم و مذاکره با طرف غربی عنوان کردند.  

فارغ از اینکه گاه در داخل کشور نیز متاسفانه با نام‌گذاری‌های هرسال شعاری برخورد می‌شود و عزم جدی از سوی همه مسئولان  برای تبدیل آن از حرف به عمل نیست اما نباید فراموش کرد که این شعارها علاوه بر آنکه برای طیفی از فعالان اقتصادی و کارگران امیدبخش است، یک نقشه راه است و تلاش برای نهادینه شدن دارد.  

در حقیقت، مسئله توجه به تولید ملی و اشتغال آفرینی که جزو واژگان پریسامد این سالها بوده، امری نیست که در یک سال و دوسال محقق شود بلکه مسیری است که همه آحاد مردم و مسئولان باید به مرور آن را بپذیرند و به یک فرهنگ تبدیل شود.  

یکی از وظایف رهبر انقلاب مصرح در اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلی نظام است که در مقاطع مختلف این سیاست‌ها در زمینه انتخابات، اقتصاد مقاومتی، سلامت و... ابلاغ شده است. در همین راستا، رهبر انقلاب با توجه به وظیفه خویش مبنی بر جهت‌دهی به ارکان نظام، شعاری را برای هرسال انتخاب می‌کنند که با توجه به اهمیت اقتصاد و شرایط کنونی کشور، این شعارها سمت و سوی اقتصادی دارد.

از سال ۸۷ تاکنون و همزمان با نامگذاری دهه چهارم انقلاب تحت عنوان دهه پیشرفت و عدالت، شعارهای رهبری سمت و سوی اقتصادی پیدا کرد که مرور بر این نام‌گذاری‌ها این مسئله را روشن می‌کند. کلیدواژه‌ی اکثر نام‌گذاری مسئله تولید ملی است. برای مثال  سال ۹۱ سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی،   سال ۹۶، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، سال ۹۷ حمایت از کالای ایرانی، سال ۹۸ رونق تولید، سال ۹۹ جهش تولید، سال ۱۴۰۰ تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام گرفت.

در نام‌گذاری سالها از سوی رهبر انقلاب باید بر دو نکته تاکید کرد؛ اول اینکه این نام‌گذاری‌ها یک ریل‌گذاری است و جهت‌دهی است و به این معنا نیست که با پایان سال موضوع به کلی فراموش شود. برای مثال برای کشوری که میل به پیشرفت دارد جهاد اقتصادی یا حمایت از کار و تولید امری ضروری است و متوقف بر سال و ماه خاصی نمی‌شود لذا این نام‌گذاری ها تلاش برای گسترش این ایده است که اذهان به مرور و طی سالها بر امر تولید تمرکز کند.  

ثانیاً، همانطور که گفته شد وطیفه رهبری تعیین سیاست‌های کلی و هدایت است و امر اجرا و نظارت و همچنین قانون‌گذاری در اختیار قوای سه‌گانه است و اگر در تحقق شعار در پایان هرسال با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم  ناشی از عدم تعهد برخی مسئولان به تحقق این شعارهاست؛ با این وجود رهبری نشان داده است که برای تحققق این اهداف مصمم است.  

برای مثال سال ۹۷ که از سوی رهبر انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده بود، نمایشگاهی با حضور تولیدکنندگان ایرانی در حسینیه امام خمینی برگزار شد و رهبر انقلاب به مدت دوساعت و نیم از این نمایشگاه بازدید کردند. 

همچنین هرساله یکی از دیدارهای مهم مقام معظم رهبری با کارآفرینان و تولیدکنندگان ایرانی است؛ دیداری که حتی در شرایط محدودیت‌های کرونایی نیز لغو نشد و در حسینیه امام خمینی برقرار بود.

دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب در ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

اگرچه برخی دولت‌ها همچون دولت گذشته اهتمامی به شعار سال نداشتند و مسیر اقتصادی را قصد داشتند از راه‌هایی همچون مذاکره پیش ببرند، اما در سال گذشته که شعار آن "تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" بود دستگاه قضایی نسبت به عدم تعطیلی واحدهای تولیدی اهتمام جدی داشت. برای مثال در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه بیش از ۵۰۰۰ هزار مکاتبه از سوی دستگاه قضا برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی انجام شد و همچنین با رویکرد رئیس سابق دستگاه قضایی،  حدود دو هزار واحد تولیدی به چرخه اقتصاد برگشتند.  

همچنین یکی از اقدامات موثر رئیس قوه قضاییه در سفرهای استانی، بازدید از کارخانه‌های تعطیل شده بود و پیگیری مشکلات کارخانه‌ها و تولیدکنندگان بود. روندی که از سوی رئیس جدید قوه قضاییه نیز دنبال می‌شود.  

رئیس‌جمهور  نیز در ابتدای سال اعلام کرد "در سال جاری ان‌شاءالله مسئله اشتغال مسئله اول ماست. بیکاری منشأ همه مصیبت‌های اقتصادی و اجتماعی است و حمایت از تولید در صدر برنامه‌های دولت خواهد بود. "

البته توجه به نام‌گذاری های اقتصادی از سوی مردم هم با استقبال مواجه شده است و مسیر فرهنگ‌سازی را طی می‌کند. ایجاد کمپین‌هایی همچون «ایران، ایرانی بخر» در سال های گذشته نشان می‌دهد مسئله توجه به تولید ملی درحال تبدیل شدن به فرهنگ عمومی است.  

با این اوصاف آنچه موجب می‌شود تا بیگانگان از این نام‌گذاری ها عصبانی شوند و سعی در تخطئه آن داشته باشند، مسیری است که این نامگذاری ها علیه  دستگاه تحریم ایران باز می‌کند و اثرات تحریم را خنثی می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر