logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۵۸۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 27 دقیقه ]
شعار سال و مسیر های دستیابی به آن

مهاجرت نخبگان مانع توسعه اقتصاد دانش بنیان است/ استان زنجان عقب ماندگی جدی به لحاظ توسعه پارک‌های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان دارد

مهاجرت-نخبگان-مانع-توسعه-اقتصاد-دانش-بنیان-است-استان-زنجان-عقب-ماندگی-جدی-به-لحاظ-توسعه-پارک‌های-علم-و-فناوری-و-شرکت-های-دانش-بنیان-دارد
شعار امسال تمام مسئولان را بر این باور رسانده است که باید توجه حداکثری به شرکت های دانش بنیان داشته باشند و علاوه بر تسهیلگری برای این شرکت ها، مانع زدایی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند.

به گزارش موج رسا; رهبر معظم انقلاب  سال ۱۴۰۱ را سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نام گذاری کردند ‌و در سخنرانی نوروزی فرمودند که «در دهه‌ ۹۰، در واقع مواجه بودیم با انباشت چالش‌های اقتصادی که خب انسان بایستی از اینها به یک نحوی خلاص بشود. باید ان‌شاء‌الله درباره مسائل اقتصادی درست فکر کرد، درست عمل کرد و حرکت کرد تا برای ملت وسایل آسایشی در این زمینه ان‌شاء الله به وجود بیاید».

نگاهی به سخنرانی ابتدای فروردین ماه ایشان نشان می‌دهد، یکی از مطالبات مهم  رهبر انقلاب عبور از بحث شعار زدگی و زمینه سازی برای تحقق واقعی تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بوده است. در همه سالهای که رهبر انقلاب در حوزه تولید و حمایت از کالای ایرانی تمرکز داشته اند، به جز بحث سیاستهای اقتصاد مقاومتی که عملا ترسیم فضای گفتمانی در حوزه اقتصادی انقلاب اسلامی است در حوزه اجرایی و حل مشکلات مردم در بحث اقتصاد شاهد اتفاق تحول آفرینی نبوده ایم.

 اقتصاد ایران از حدود 50 سال قبل عملا به درامدهای نفتی وابسته شده و شاید گذار از پارادایم نفتی به چارچوبهای تولید محور فرایندی زمان بر باشد. بسیاری امروز اعتقاد دارند که تنها راه برون رفت کشور از وضعیت اقتصادی کنونی تولید مبتنی بر دانش و فناوری‌های روز  است. البته  خروجی و  اثر این تغییر رویکرد و ریل گذاری مبتنی بر تولید دانش بنیان باید در تمام چالشها و مسائل زندگی عمومی مردم  دیده شود. یعنی آثار اقتصادی  دانش‌بنیان‌ها باید در پوشاک، کشاورزی، صنایع با تکنولوژی بالا،  صنایع کوچک و متوسط، حوزه خدمات و تبلیغات دیده شود.

درگیری کل جامعه و مسئولان نظام، دولت و بدنه اقتصادی با شعار سال

در این باره، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اذعان کرده است : این روزها بحث دانش بنیانی در پی ابلاغ شعار سال توسط مقام معظم رهبری بسیار داغ و تمام سطوح تصمیم گیری عالی نظام و دولت و بدنه اقتصادی و آموزشی جامعه بشدت درگیر این موضوع شده است. اما اینکه  چه شد موضوعی بس ناشناخته به این سطح از معروفیت و اهمیت رسید؛ خاطرم هست که سال ۱۳۹۲ کسی چیزی در این مورد نمی دانست آن زمان واژگانی مانند "پارک علم و فناوری"، "استارتاپ"، "سرمایه گذاری خطرپذیر"، "شتابدهنده های کسب و کار"، "مراکز نوآوری"، "خانه های خلاق و نوآوری"، "کارخانه نوآوری" و "شرکت های خلاق" و بسیاری از مفاهیم جدید در حوزه کارآفرینی کاملا ناشناخته بود. معاونت علمی و فناوری به تازگی تاسیس شده بود و بعضا زمزمه های انحلال آن به گوش می رسید.

اگر می خواهیم از خام فروشی و خروج سرمایه های انسانی جلوگیری کنیم باید فرهنگ دانش بنیانی در تمام سطوح جامعه توسعه یابد

به گفته وی؛ توسعه مفهومی فرهنگی است و دانش بنیانی فرهنگ توسعه یافتگی است. اگر می خواهیم از خام فروشی و خروج سرمایه های انسانی جلوگیری کنیم باید فرهنگ دانش بنیانی در تمام سطوح جامعه توسعه یابد از مردم عادی تا سطوح بالای تصمیم گیری در دولت و بخش خصوصی. امروز زیست بوم دانش بنیان کشور بالنده شده و قریب به ۷ هزار شرکت دانش بنیان، اشتغال مستقیم سیصد هزار نفری از فارغ التحصیلان جوان و چند میلیونی غیرمستقیم را رقم زده اند. هزاران استارتاپ و صدها شتابدهنده در حال نوآفرینی در این زیست بوم هستند. شرکت ها در حال تبدیل به بازیگران مهم اقتصاد کشور هستند و مردم در حال استفاده از سرویس های کاملا بومی توسط جوانان خود.

ستاری عنوان کرده است: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به واسطه قوانین متعدد جایگاه قانونی خود را کسب کرده ولی مهمتر از هر چیزی جایگاه و اعتبار معنوی خود را در این زیست بوم دارد. راستش را بخواهید، هیچگاه فکر نمی کردم زمانی به چنین مرتبه در ساختار تصمیم گیری کشور برسیم. همه اشخاص درگیر در این زیست بوم بلوغ‌یافته، در این سالها به همراه هم تلاش کردند که  جواهر زیست بوم دانش بنیان صیقل خورده و دیده شود. این موفقیت ها مدیون از خود گذشتگی و هزینه دادن بسیاری از افرادی است که از آبرو و اعتبار شخصی تا فرصت های آینده زندگی خود و خانواده خود گذشتند و خون جگر خوردند تا به اینجا برسیم.

هدایت ها و حمایت های بی بدیل رهبری ضامن تداوم حرکت این مسیر بوده است و خواهد بود

وی گفته است: در حین حال باید بدانیم که تا قله مطلوب راه بسیار است و این مبارزه همچنان با قوت تا تبدیل جامعه به یک جامعه دانش بنیان ادامه خواهد داشت و همچنان همه باید فداکاری کنیم. در این بین هدایت ها و حمایت های بی بدیل رهبری ضامن تداوم حرکت این مسیر بوده است و خواهد بود. رئیس جمهوری محترم و دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار، باور به دانش بنیان ها را در آرا و افکار متجلی و نشان داده اند که رشد و ‌توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری سرلوحه اولویت های ایشان است و جلسات شنبه های دانش بنیانی مقوم این حرکت است.

با این اوصاف آنچه که در این روز ها بیشتر نمود می یابد این است که علاوه بر مسئولان بالارده کشور، تمام مسئولان استانی بر آن شده‌اند تا در راستای تحقق شعار سال گام بردارند. و در این باره نیز اظهار نظرهای بسیاری نیز در طول چند روز اخیر بیان شده است به طوری که محسن افشارچی، استاندار زنجان در اولین اظهار نظر خود در ارتباط با شرکت های دانش بنیان گفت: زنجان توانایی تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولیدات دانش بنیان را در کشور دارد.

صحبت های حضرت آقا پیشران است

وی عنوان کرد: صحبت های حضرت آقا به عنوان پیشران است و یک پتانسیل اقتصادی را در محور اقتصادی کشور اضافه می‌کند، جاهایی که احساس می شود در مسیر حرکت و رسیدن به هدف مشکلاتی وجود دارد قطعا این شعار ها گره گشا خواهد بود.

وی با بیان اینکه حضرت آقا چندین سال است که بر روی تولید تاکید دارند، افزود: تولید تنها ابزار قابل کنترل برای حفظ ارزش پول ملی است و ارزش پول ملی وابسته به دارایی های کشور از جمله، معادن، طلا، نفت، ارز و تولید صنعتی و کشاورزی است. با این حال پارامتر در اختیار ما تولید است یعنی هر چه میزان تولید را بالاتر ببریم می توانیم در یک مدت مشخص ارزش پول ملی را بالاتر ببریم. از سویی دیگر امکان اشتغال نیز با تولید بیشتر بالا می رود.

تولید نجات دهنده اقتصاد کشور است

استاندار زنجان در ارتباط با علت‌های دیگر تاکید رهبر بر روی تولید، گفت: تولید نجات دهنده اقتصاد کشور است و در اقتصاد های بزرگ دنیا در یک بازه زمانی به صورت خاص دولت ها از کشورشان پشتیبانی کرده اند.

وی با بیان اینکه با توجه به هدف گذاری کمی که در استان شده باید اقدامات آغاز شود، تصریح کرد: دو مسیر وجود دارد ابتدا تولید جدید از مسیر سرمایه گذاری های جدید انجام شود و مهمترین آن سبد صنایع است که در چند سال گذشته این سند متنوع شده است. ما مجموعه ای از سرمایه گذاران را دعوت کرده و خواستار شده ایم تا امتداد حرکتی خود را تعریف نمایند. چراکه سرمایه گذاران موجود در استان ظرفیت مناسبی برای استان محسوب می شوند.

افشارچی با تاکید بر اینکه باید سبد صنایع متنوع تر از حال حاضر شود، خاطر نشان کرد: باید سرمایه گذاری در حیطه صنایع غذایی انجام شود و با این وجود در حال آغاز این امر است بنابراین امتداد تولیدات قبلی، گسترده تر کردن سرمایه گذاری ها و اجرای سبد متنوع از جمله اهداف است. اما تسهیل گری در این حوزه سخت است و یکی از مشکلاتی که ما در این حوزه داریم این است که بانک ها در مسیر تولید حرکت نکرده اند و این مشکل برای کل کشور مطرح است. با این حال صحبتی با دوستان در بانک شده تا بخشی از تسهیلات را در اختیار بخش تولید قرار دهند. بنابراین هدف گذاری سال اینده کمی است و برای تولید مشخص شده هدف گذاری های کمی چگونه خواهد بود.

 وی ابراز داشت: باید مشکل گشایی از بنگاه های تولیدی انجام شود تا علاوه بر ورود به خط تولید میزان تولید نیز بالاتر رود.

بخش اصلی اقتصاد دانش بنیان از محل دانش حاصل می شود

استاندار زنجان با بیان اینکه مبنا و بخش اصلی اقتصاد دانش بنیان از محل دانش حاصل می شود، گفت: استان زنجان یک استان دانشگاهی است و توانایی تکنولوژی و علمی دارد، کشور ایران دومین رتبه تربیت مهندسی و علوم دارد و ابزار تبدیل شدن به یکی از کشورهای مطرح دانش بنیان را دارد، استان زنجان نیز همسو با این امر توانایی تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اقتصادی دانش بنیان را دارد و در حوزه مهندسی و علوم در سطح بالایی قرار دارد. با این شرایط اتفاقات مهمی در استان رقم زده شده و انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی اقتصاد دانش بنیان گفته می شود باید به وسیله دانش تولید محصول و تولید سرویس انجام گیرد، تولید محصول یعنی به وسیله دانش با کمترین انرژی با کیفیت ترین محصول تولید شود، به عبارتی یعنی با کم‌ترین انرژی بیشترین بهره‌وری ایجاد شود. سرویس نیز به همین طور است و نمونه ان تاکسی های اینترنتی است که بدون ارائه محصول سرویس ارایه می دهد که مبنای آن تکنولوژی است.

بهره وری پایین منابع  در کشور

افشارچی تصریح کرد: با این شرایط بهره وری منابع در کشور ما پایین است و بدون توجه به منابع از ان استفاده شده است مثل آب، خاک و نفت. پشتوانه اقتصادی ما نفت بوده و منابعی همانند نفت، گاز، برق با قیمت پایین در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است که باید بر روی تمام این ها تمرکز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای رسیدن به اهداف مذکور منابع تامین نماییم، خاطر نشان کرد:  مبنای منابع مالی صندوق پژوهش و نواوری است که در ابتدای سال اینده با ۳۰ میلیارد تومان پول این صندوق راه اندازی خواهد شد. از سویی دیگر باید مکان به این شرکت ها ارایه شود، پارک علم و فناوری باید مکان دقیقش مشخص شود؛ که البته در این راستا ۷ هکتار در نظر گرفته شده و با واگذاری به شرکت های دانش بنیان در زمان طولانی هزینه مکان توسط این شرکت ها تامین خواهد شد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در کشور نهادینه شده است، بیان کرد: بنده یک دغدغه ذهنی دارم و آن این است که ما باید به چه شکلی شرکت های دانش بنیان را هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه در صنایع معدنی باید کاهش مصرف انرژی را نهادینه کنیم، گفت: باید صنایع معدنی بدانند حامل های انرژی به این قیمت ارزان در اختیارشان قرار نخواهد گرفت.

با این وجود استان زنجان در راستای دستیابی به شعار سال باید مسیرهای بسیار پر پیچ و خمی را سپری نماید چراکه آنچه که نمود کامل دارد این است که استان زنجان به دلیل اینکه آخرین استانی بوده که توانسته پارک علم و فناوری را احداث نماید از نظر مسئولان و کارشناسان این حوزه دارای عقب ماندگی های بسیار جدی است و تا رسیدن به هدف نهایی و تولید حداکثری محصول به واسطه وجود شرکت های دانش بنیان فاصله دارد و این موضوع با اینکه عملا قابل لمس است اما در گفته های مسئولان نیز کاملا مشهود است.

 

شعار سال و بارقه های امید در دل فعلان شرکت های دانش بنیان

در این راستا مهدی شجاعی، مشاور بخش کشاوری پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه یکی از بهترین راه ها برای توسعه و افزایش تولید ناخالص داخلی استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان است، اظهار داشت: در طول سالیان گذشته در بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی های مختلف همواره بر روی موضوع اقتصاد تاکید شده است، اما قبل از انتخاب شعار امسال حضرت آقا در سخنرانی که در ۲۶ ابان ۱۴۰۰ در جمع نخبگان داشتند بر تولید ناخالص داخلی ملی تاکید کردند چراکه تولید ناخالص داخلی زیر یک درصد است و باید به ۵ درصد افزایش یابد و بهترین مسیر برای رسیدن به این هدف را نیز توسعه شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته اند.

وی افزود: با این وجود نام گذاری امسال به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی یک بارقه امید در دل فعالان دانش بنیان و هسته های فناور به وجود آورد؛ چراکه متاسفانه شرکت های دانش بنیان بعضا خیلی جدی گرفته نمی شدند و مشکلات فراوانی پیش پای شرکت های دانش بنیان قرار می گرفت، در استان ما نیز این مشکلات چندین برابر است اما ما این نامگذاری را به فال نیک گرفته ایم و منتظر اغاز سال جدید با انبوهی از امید هستیم.

مشاور بخش کشاوری پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه در سطح استان زنجان دو پارک مشغول تولیدات بر مبنای دانش هستند، گفت: صرفا نباید شرکت های دانش بنیان را در نظر گرفت زیرا این شرکت ها دارای عقبه هسته های فناور هستند، این هسته ها در مراکز علم و فناوری مستقر شده و توسعه و سایر مراحل را می آموزند و در نهایت دانش بنیان می شوند.

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان استان بیشتر در زمینه IT و فنی فعالیت دارند، تصریح کرد: بیشتر شرکت ها در حوزه فنی، معدن، ترابری و حمل و نقل هستند اما متاسفانه در زمینه کشاورزی تعداد شرکت های دانش بنیان کم بوده و تنها محدود به ۳ شرکت است.

این مسئول افزود: با این وجود از سال گذشته پارک علم و فناوری استان تلاش دارد تا شرکت های دانش بنیان در زمینه کشاورزی را نیز توسعه دهد و در این زمینه وبینارهای مختلفی با همکاری نظام مهندسی کشاورزی استان برگزار شده و از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته های کشاورزی دعوت می شود تا در این وبینارها شرکت کنند تا با شرکت های موفق دانش بنیان آشنا شوند. اما متاسفانه تحرک در مهندسان کشاورزی استان پایین است و با این که هیچ هزینه ای تقبل نمی کنند اما تمایلی برای حضور و آشنا شدن با فعالیت های شرکت های دانش بنیان ندارند.

کشاورزی از بهترین حوزه ها برای اشتغالزایی و تولید محصول بر پایه دانش است

شجاعی با بیان اینکه اگر فارغ‌التحصیلان رشته های کشاورزی دارای ایده باشند در حد بضاعت پارک مورد حمایت قرار می گیرند تا ایده خود را عملیاتی کرده و به تولید محصول برسانند، گفت: فرضا اگر ایده ای هم وجود نداشته باشد پارک این توانایی را دارد که از صاحبان فکر دعوت کند تا ایده پردازی نماید، چراکه این افراد در ارتباط مستقیم با کشاورزان هستند و مشکلات کشاورزان را به درستی می دانند بنابراین هر مشکلی که توسط کشاورزان بیان می شود در اکوسیستم کارآفرینی به عنوان یک ایده است هر کدام از این تحصیل کردگان می توانند این ایده ها را گرفته و مشغول فعالیت شوند بنابراین نباید فارغ‌التحصیلان به هیچ عنوان منتظر دولت برای اشتغال زایی باشند زیرا کشاورزی یکی از بهترین حوزه ها برای اشتغالزایی، کاهش بیکاری و تولید محصول است. با این وجود ماهیت پارک علم و فناوری این است که دست افراد علاقه مند را بگیرد ‌و با حمایت تبدیل به شرکت دانش بنیان کند.

وی با بیان اینکه استان زنجان بستر بسیار مناسبی به لحاظ توسعه شرکت های دانش بنیان در زمینه کشاورزی دارد، گفت: متاسفانه استقبال فارغ‌التحصیلان از شرکت های دانش بنیان کشاورزی کم است و کوتاهی های بسیاری در این زمینه وجود دارد. این در حالی است که ۳ شرکت مذکور در زمینه کشاورزی موفقیت های بسیاری در سطح ملی داشته اند و اگر ورود به این عرصه انجام شود یقینا پیشرفت های بیشتری حاصل خواهد شد و این امر فقط حضور تحصیل کردگان کشاورزی را می طلبد.

مشکلات پیشروی پارک علم و فناوری استان و شرکت های دانش بنیان

مشاور بخش کشاوری پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه چندین مشکل اساسی پیشروی شرکت های دانش بنیاد قرار دارد و مهمترین آن در ارتباط با حاکمیت است، گفت: سازمان هایی که در ارتباط با اخذ مجوز قرار دارند همکاری لازم را ندارند همانند معاونت غذا و دارو علوم پزشکی، سازمان استاندارد، محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی.

وی تصریح کرد: این ارگان ها بعضا رفتاری با شرکت های دانش بنیان فناور دارند که اصلا شایسته نیست این ارگان ها نباید شرکت های فناور را همردیف با سایر شرکت ها در نظر گیرند و باید اندکی حمایت از شرکت های دانش بنیان داشته باشند و صرفا اقدامی که از دست افراد فعال در این شرکت ها بر می آید را درخواست کنند؛ و موضوعی از این افراد درخواست نشود که توانایی انجام آن وجود نداشته چراکه عمده شرکت های دانش بنیان جمعی از نخبگان هستند که شرکت را بر مبنای تخصص خود ایجاد کرده اند و نمی توانند برخی از درخواست های این چهار ارگان را انجام دهند بنابراین باید از این شرکت ها در آغاز کار حمایت شوند.

شجاعی گفت: این سختگیری هایی که انجام می شود گاها سبب می شود تا برخی از فعالان از این حوزه خارج شده و از کار دلسرد شوند با این وجود حرف ما این نیست که قانون اجرا نشود بلکه در برخورد با شرکت های نوپا در قوانین کمی تسهیلگری شود.

وی با بیان اینکه بحث بعدی که در ارتباط با شرکت های دانش بنیان وجود دارد نحوه برخورد افراد جامعه و مردم است، تشریح کرد: در یک مثال با اینکه محصولی غذایی که تولید شرکت های دانش بنیان استان است و در سطح فروشگاه ها توزیع شده و برابر با نمونه خارجی است اما مردم کالای خارجی را ترجیح می دهند، نهایت حمایت ما باید از کالاهای داخلی انجام شود و صدا و سیما، خبرگزاری ها اجازه معرفی محصولات ما را به رایگان انجام بدهند چراکه شرکت های دانش بنیان  که با تسهیلات ارایه شده پارک علم و فناوری سر پا ایستاده توانایی ارائه مبلغ بالایی برای تبلیغ ندارد بنابراین صدا و سیما و سایر ارگان ها این وظیفه را دارند که شرکت های دانش بنیان و تولیدات آن را به مردم معرفی کنند. با این حال تاکید بر این است که شرکت ها نیز اطلاعات خود را بروز کنند و در لبه تکنولوژی نگه دارند.

مشاور بخش کشاوری پارک علم و فناوری استان زنجان ابراز کرد: در حال حاضر افرادی در راس کار استان قرار گرفته اند که شناخت کافی از شرکت های دانش بنیان دارند و مسائل و مشکلات پیش روی تولید این شرکت ها را درک می کنند بنابراین توقعی که از استاندار فعلی وجود دارد بسیار بالاتر از استاندارقبلی و مسیولان قبلی سایر نهاد ها است و امیدواریم با همکاری مقام عالی استان و سایر مسئولان و همکاری سایر ارگان ها به شعار سال دست یابیم و در سال های پیشرو به بالاترین سطح از تولید به برمبنای دانش بنیان برسیم.

با این وجود تاکید بیشتر کارشناسان در استان زنجان به لحاظ حمایت از شرکت های دانش بنیان، رفع موانع و تسهیل گیری به لحاظ مختلف است و می طلبد تا مسئولان اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند.

برای رسیدن به شعار سال شرکت های دانش بنیان به هر لحاظ باید مورد حمایت قرار گیرند

علی آذر پیوند، رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه شعار امسال که توسط حضرت آقا بیان شد دارای نکته ای است، اظهار داشت: نکته شعار مربوط به قسمت دوم و سوم آن است چراکه در طول سال های گذشته بخش اقتصاد در شعار سال وجود داشت اما بحث دانش بنیان و اشتغال آفرینی امسال افزوده شده تاکید بر این موضوع دارد که تولید باید علمی و هدفمند شود و به سمت دانش بنیان برود.

وی افزود: در پارک ها و شرکت های دانش بنیان که از صفر تا ۱۰۰ از ایده شروع می شود تا موفقیت حاصل شود، باید حمایت انجام گیرد تا تولید انجام شده و علاوه بر اشتغال زایی بر اقتصاد نیز تاثیر بگذارد، با این حال هدف شعار سال باید علمی، با فناوری و با توجه به بازار انجام بگیرد و قرار نیست هر محصولی تولید شود بدون اینکه بازاری داشته باشد، بنابراین تولید محصول حتما با فکر، ایده و نیازسنجی شده انجام می گیرد تا بتوانیم یک تولید موفق داشته باشیم.

 رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه این استان زنجان ظرفیت بالایی دارد و کم استعداد نیست، گفت: این استان قطعا مانند سایر استان ها می تواند با شرکت های دانش بنیان موفقیت هایی خصوصا در حوزه انفورماتیک، IT و برق و الکترونیک داشته باشد و محصولات پر کاربرد و ضروری را تولید نماید به شرط اینکه در کنار شعار سال حمایت های لازم نیز انجام پذیرد.

بخش بالای اقتصاد استان زنجان مبتنی بر کشاورزی سنتی است

وی عنوان کرد: بخش زیادی از اقتصاد استان زنجان مبتنی بر بخش کشاورزی است، منتها کشاورزی به شکل سنتی انجام می گیرد؛ باید مسیر کشاورزی استان زنجان از طریق شرکت های دانش بنیان تغییر یابد تا منابع استان از بین نرود چراکه در یک مثال با سیستم های آبیاری موجود در استان مصرف آب نسبت به متوسط دنیا بالاتر است.

آذر پیوند با بیان اینکه میزان مصرف آب به وسیله تکنولوژی و پیشرفتی که از طریق شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود یک به ۱۰۰ تغییر می کند، ابراز داشت: کشاورزی اگر از حالت سنتی خارج شود قطعا به سمت افزایش تولید در واحد سطح خواهد رسید، بنابراین ما محدودیت منابع داریم و با روش مرسومی که وجود دارد افزایش تولید اصلا به صرفه نخواهد بود. اما با تکیه بر شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی IOT می توان به سمتی رفت که نظارت ها دقیق تر شود، تولید تسهیل شده و اقتصادی تر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گلخانه های هوشمند در سطح کشور رونق گرفته اند، گفت: باید جهاد کشاورزی استان و سایر ارگان های مرتبط همچون دانشگاه زنجان و مرکز تحقیقات به سمتی بروند که بیشترین بهره وری را از گلخانه های هوشمند داشته باشند و برای این امر می شود این گلخانه ها را ایجاد و با منابع محدود در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داد.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان زنجان اخیرا با پارک فاوا وزارت ارتباطات قرار داد منعقد کرده است، گفت: یکی از ۷ زمینه فعالیت ما بخش کشاورزی مبتنی بر دانش است.

پارک علم و فناوری استان زنجان آخرین پارک کشور با عقب ماندگی بالا است 

وی با بیان اینکه رسیدن به شعار سال نیازمند مانع زدایی در استان است چراکه پارک علم و فناوری استان با مسائل و مشکلات عدیده ای رو به رو هستند، گفت: در سطح کشور ۴۹ پارک علم و فناوری با ۲۲۰ مرکز رشد، ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد فناور و ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد که این ها در حدود ۴۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده اند، در استان زنجان نیز ۱۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد ، اما نکته ای که وجود دارد این است که ما به هر دلیلی اخرین پارکی هستیم که در کشور تاسیس شده است و همین امر سبب شده تا استان زنجان عقب ماندگی هایی در این زمینه داشته باشد.

فعالیت پارک علم و فناوری استان زنجان در ساختمان استیجاری 

اذر پیوند با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان زنجان هنوز در فضای استیجاری در حال فعالیت است و اخیرا زمین برای احداث پارک گرفته شده است، تصریح کرد: ساخت و ساز این پارک زمان بر خواهد بود، بنابراین لازم است تا مجموعه دولت و مسئولان استان زنجان کمک کنند تا پارک استان زنجان به جای اینکه مسیر دو تا سه ساله برای ساخت طی کند این روال تسهیل شود و پارک از این مسیر خارج شود.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی اختصاص بودجه به پارک علم و فناوری است، گفت: استعداد استان ما بسیار بیشتر است و با اینکه جزو اخرین استان هایی است که پارک و علم و فناوری در ان مستقر شده اما ظرفیت بالایی دارد و باید بودجه مناسبی به این پارک اختصاص داده شود. با این وجود امیدواریم با نام گذاری امسال که توجه هر چه بیشتر به شرکت های دانش بنیان را می طلبد وضعیت پارک علم و فناوری استان بهبود یابد.

رئیس پارک و علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه اخذ مجوز و طولانی شدن پروسه آن یکی از معضلاتی است که پیش روی شرکت های دانش بنیان قرار دارد، خاطر نشان کرد: ما انتظار داریم مجوز های لازم در پروسه کوتاه مدت به صورت دقیق صادر شود، چراکه این پروسه طولانی گاها سبب خستگی افرادی می شود که می خواهند قدم در این مسیر بگذارند.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات محصولات دانش بنیان باید در استان مورد حمایت قرار گیرد، بیان کرد: کل پارک های علم و فناوری کشور و استان زنجان بعد از شعار سال تمام تمرکز خود را بر روی این موضوع قرار داده اند تا به وسیله تولیدات دانش بنیان در سال جاری برای کشور ارز اوری ایجاد کنند و از وابستگی به نفت بکاهند و به جای خام فروشی برخی کالاها فناوری را صادر کنند.

مهاجرت نخبگان از موانع توسعه اقتصاد بر پایه دانش بنیان است

آذر پیوند گفت: درست است که ما می خواهیم اشتغالزایی انجام دهیم اما به لحاظ وجود نیروهای متخصص مشکل وجود دارد و روند مهاجرت در نخبگان بالا است و حداقل در راستای شعار سال باید شرایط بهتری برای متخصصان در داخل کشور فراهم کنیم تا ترغیب برای تولید در داخل کشور شوند و برای خود و کشور تولید ثروت نمایند.

ظرفیت استان زنجان به لحاظ وجود نیروهای کارامد در حوزه دانش بنیان

وی با بیان اینکه به لحاظ علمی استان استعداد های خوبی در استان وجود دارد، عنوان کرد: علاوه بر وجود دانشجویان با استعداد در خود استان، دانشجویانی که از سایر استان ها جذب دانشگاه های با کیفیت استان می شوند به عنوان مهم ترین ظرفیت در پیشبرد اهداف خصوصا به لحاظ به کارگیری در زمینه دانش بنیان می توانند استفاده شوند. با این وجود باید تسهیلگری لازم در این زمینه انجام شود تا دانشجویانی از مقطع ارشد یا دکتری فارغ‌التحصیل می شوند بتوانند مورد حمایت قرار گیرند تا ایده ای که دارند را به تولید و محصول برسانند.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: اگر زیست بوم علم و فناوری تکمیل شود، پارک علم و فناوری یک مکان برای استقرار داشته باشد و امکانات بدون دغدغه فراهم شود مطمئنا پیشرفت های بسیار چشمگیری در استان حاصل خواهد شد با اینکه در حال حاضر در استان ۱۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد اما شرکت های بسیار خوبی نیز وجود دارد که در حال فعالیت هستند و برنامه ریزی ما این است تا در دو سال پیشرو با همکاری مجموعه مسئولان استانی تحولی در این امر ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین حمایت ما باید از پارک های علم و فناوری انجام شود تا زمینه تسهیل گری برای شرکت های دانش بنیان با کمترین هزینه به مرحله تولید محصول برسد، خاطر نشان کرد: علاوه بر این باید تامین اینترنت انجام پذیرد و برخی از آموزش های لازم همچون بازاریابی و کارآفرینی انجام گیرد با این حال انواع تسهیلات باید در اختیار این شرکت ها قرار داده شوند، هر چند تعدادی از این شرکت ها که موفق هستند توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به لحاظ تسهیلات با بهره کم مورد حمایت قرار می گیرند و محصولات را به تولید انبوه می رسانند با این وجود سازمان علم و فناوری سالانه یکبار نمایشگاهی به نام ایران ساخت ایجاد می کنند تا محصولات ساخت داخلی که مبتنی بر دانش شرکت های دانش بنیان باشد را حمایت کنند تا محصولاتشان را به فروش برسانند.

حمایت خوبی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان زنجان نشده است

اذر پیوند گفت: اما در سطح استانی در طول ۲ تا ۳ سال اخیر حمایت خوبی از شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری استان زنجان نشده است، با اینکه پارک علم و فناوری استان چند سال هست ایجاد شده اما با وجود زمین های مازاد و ساختمان های بدون استفاده تاکنون فضای مناسب به پارک علم و فناوری استان زنجان اختصاص نیافته است از این منظر اوضاع خوب نیست اما امیدواریم با همکاری مجموعه استان شرایط را بهبود ببخشیم چراکه اگر پارک اولین پیش زمینه که فضای مناسب جهت استقرار است را نداشته باشد در مراحل بعدی موفقیتی نخواهد داشت اما تلاش من این است اول مشکلات پارک را حل نماییم و سپس حمایتمان را از پارک بیشتر نماییم.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد، مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر، هر سال را با یک عنوان اقتصادی نامگذاری می‌کنند و امسال شعار سال جلوه ویژه ای به خود گرفته و تاکید بر روی شرکت های دانش بنیان و افزایش تولیدات آن است؛ بر این اساس مسئولان کشور و استان زنجان باید تمام همت خود را برای تحقق آن بکارگیرند. چراکه با وجود ظرفیت های بسیار بالایی که در استان وجود دارد و مسئولان استانی برای آن تاکید دارند اما انگار موانع همانند سدی بزرگ در مقابل رسیدن به هدف قرار دارد و رفع این موانع نیازمند این است با هماهنگی هر چه بیشتر مسئولان، شرکت های دانش بنیان و حتی مردم وجود داشته باشد تا رسیدن به چنین هدف بزرگی و شعار سال با حداکثر توان محقق شود.

گزارش از زهرا بیات

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر