logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۵۸۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
گزارشی از تفاوت مدیریت بیماری کرونا و نحوه آموزش در دولت دوازدهم و سیزدهم؛

تغییر ریل‌گذاری از تعطیل‌محوری به بازگشایی با اِعمال هوشمند محدودیت‌ها

تغییر-ریل‌گذاری-از-تعطیل‌محوری-به-بازگشایی-با-اِعمال-هوشمند-محدودیت‌ها
شیوع ویروس کرونا طی بیش از 2 سال گذشته تمام فعالیت‌ها و سبک زندگی را تحت تاثیر قرار داد اما ریل‌گذاری حرکت دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در مدیریت این بیماری بسیار متفاوت بود به‌گونه‌ای که به هر میزانی که دولت دوازدهم به سمت تعطیلی‌ها پیش می‌رفت اما دولت سیزدهم، سبک زندگی را از تعطیل‌محوری به بازگشایی با اِعمال هوشمند محدودیت‌ها تغییر داد.

به گزارش موج رسا; شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن سال 1398 در کشور، سبک زندگی و کسب و کارها را به کلی تغییر داد و مشکلات زیادی برای جامعه پیش آورد که سبب تعطیلی اصناف، غیرحضوری شدن آموزش‌ها و فعالیت محدود ادارات و بانک‌ها شد هر چند کاهش تعداد کارمندان در ادارات و بانک‌ها و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در راستای فاصله‌گذاری اجتماعی بود اما عواقب زیادی در پی داشت که در درازمدت، خود را نشان خواهد داد چرا که هیچ شیوه‌ای نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود.

دولت دوازدهم که کار خود را با کرونا تمام کرد، عادت به تعطیلی داشت و هیچ تلاشی برای خروج از تعطیلی‌ها نکرد و همین امر سبب ایجاد مشکلات اقتصادی به‌خصوص برای مشاغل آزاد و تحت تاثیر قرار گرفتن آموزش‌ها و همچنین سوءاستفاده برخی فرصت‌طلبان در بازار شد و نارضایتی‌های زیادی در جامعه در پی داشت. در حالی که در جلسات ستاد ملی کرونا اعلام می‌شد که اقساط بانکی به مدت 3 ماه، استمهال یافته و به اقساط آخر تسهیلات اضافه می‌شود اما همه بانک‌ها بلااستثنا در صورت عدم پرداخت اقساط توسط مشتریان، بلافاصله اقدام به تماس با وام‌گیرنده و سپس ضامن کرده و مراحل قانونی تضامین را اجرا می‌کردند و در صورت مراجعه مشتریان به بانک‌ها نیز اعلام می‌کردند که مصوبات ستاد ملی کرونا به‌صورت کتبی به ما اعلام نشده است!

آموزش در کنار مسائل اقتصادی و رفاهی، یکی از مهمترین مسائلی بود که بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و دانش‌آموزان و دانشجویان، ضربات زیادی از این تعطیلی‌ها خوردند.

*‌ کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را از کرونا خواهند دید

محسن رضایی، روانشناس چندی پیش در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفته بود: در دوران بعد از ریشه‌کن شدن کرونا باید اقشار جامعه را به چند دسته کودکان، میانسالان و کهنسالان تقسیم کنیم که البته کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را خواهند دید.

این روانشناس با بیان اینکه متاسفانه بیشترین تاثیر و آسیب در این حوزه بر کودکان و دانش‌آموزان وارد می‌شود، اظهار داشت: این قشر در سن رشد بوده و باید با همسالان خود، همراه باشند که در دوران کرونا غیرممکن بوده و شدیدترین آسیب‌ها به این حوزه وارد شده است و جدا از آسیب‌های جسمی که چشم، گردن و ستون فقرات درگیر آن هستند، آسیب‌های روحی و روانی را هم کرونا به این قشر وارد کرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: کودکان و دانش‌آموزان در سن مدرسه و بازی قرار داشته و جزئیات و مراحلی که برای رشد بود و باید اتفاق می‌افتاد، نیفتاده است.

این روانشناس افزود: عواقبی مانند گوشه‌گیری و انزوا و پرخاشگری بعد از کرونا به شدت افزایش خواهد یافت زیرا بیشتر یادگیری‌های دانش‌آموز از همسالان خود و از طریق بازی کردن در کنار آن‌ها اتفاق می‌افتد اما وقتی این نباشد، طبیعی است که روابط اجتماعی و سازش در جامعه کاهش خواهد یافت و کم‌کاری اتفاق خواهد افتاد و از این لحاظ واقعا آسیب خواهند دید چرا که طبق نظریه‌های روانشانسی 2 مرحله حساس در سن مدرسه است که همکاری و روابط اجتماعی را یاد می‌گیرند که متاسفانه این اتفاق در دوران کرونا نمی‌افتد.

رضایی، آسیب بعدی حوزه کودکان و دانش‌آموزان را از لحاظ سواد دانسته و گفت: دانش‌آموزان اکنون از لحاظ سوادی، خیلی آسیب می‌بینند چرا که دانش‌آموز در زمان آموزش حضوری در مدرسه بود و از نزدیک هم با دروس تئوری آشنا می‌شد و هم کارهای عملی را یاد می‌گرفت اما متاسفانه اکنون مشخص نیست محتوایی که تهیه شده آیا واقعاً حق مطلب را ادا کرده یا خیر!

این روانشناس تصریح کرد: آسیب بعدی که به دانش‌آموزان و کودکان وارد شده این است که تا 2 سال گذشته، گفته می‌شد از گوشی فاصله بگیرید اما 2 سال است که گوشی هوشمند به بهانه استفاده از شبکه «شاد» در اختیار دانش‌آموز قرار گرفته و وی می‌تواند به هر چیزی دسترسی داشته باشد و این آسیب است که دانش‌آموز و کودک در سنین پایین با فضای مجازی آشنا شود که از عواقب آن می‌توان به بلوغ زودرس و جدایی عاطفی از اولیا و خانواده اشاره کرد.

*‌ شنیدن کِی بُوَد مانند دیدن

این ضرب‌المثل را بارها شنیده‌ایم که می‌گویند «شنیدن کِی بُوَد مانند دیدن». چرا که حضور دانش‌آموز و دانشجو در کلاس به یادگیری بهتر وی از دورس ارائه‌شده کمک می‌کند. در گذشته اگر دانش‌آموزی، یک روز از مدرسه غایب می‌شد از این نگران بود که چگونه می‌خواهد دروس عقب‌افتاده خود را جبران کند حال چه رسد به اینکه کل سال تحصیلی را به‌صورت غیرحضوری تحصیل کند که طبیعی است کیفیت درک و فهم مطالب آموزشی بسیار پایین می‌آید و در واقع هیچ شیوه‌ای به لحاظ کیفیت نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و مسئولان باید برای حضوری شدن کلاس‌های درس، تلاش می‌کردند که متاسفانه این اتفاق به بهانه‌هایی مانند عدم تامین واکسن به دلیل تحریم و عدم مدیریت و مقابله با کرونا در دولت دوازدهم نیفتاد.

*‌ دولت سیزدهم و تغییر سبک زندگی از تعطیل‌محوری به سمت بازگشایی با مدیریت هوشمند

با روی کار آمدن دولت سیزدهم از مرداد 1400 و از همان ابتدا تمام روش‌های مدیریت بیماری کرونا در کنار سایر فعالیت‌های اقتصادی تغییر پیدا کرد و به هر میزان که دولت دوازدهم، تاکید بر تعطیلی و کاهش حضور کارکنان در ادارات و بانک‌ها و غیرحضوری شدن آموزش داشت اما دولت انقلابی سیزدهم به سمت اِعمال محدودیت‌های هوشمند کرونا و بازگشایی کسب و کار، حضوری شدن آموزش‌ها و فعالیت ادارات و بانک‌ها با ظرفیت کامل کارمندان شد.

دولت سیزدهم به محض آغاز به کار خود علی‌رغم تمام حاشیه‌سازی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها به کار جهادی خود ادامه داد و واردات واکسن خارج از کشور در کنار تولید واکسن داخلی و واکسیناسیون گسترده بدون محدودیت سنی را در دستور کار خود قرار داد تا هم بتواند ویروس کرونا را هر چه سریع‌تر مهار کند و هم میزان بستری و فوتی‌های کرونایی کاهش یافته و هم کسب و کارها نیز از حالت تعطیلی خارج شود و در واقع با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سبک زندگی جامعه از تعطیل‌محوری به سمت بازگشایی با اِعمال محدودیت‌های هوشمند پیش رفت تا وضعیت اقتصاد و آموزش به روال عادی خود بازگردد به‌گونه‌ای که امروز هیچ مرکز، اداره، کسب و کار و کلاس آموزشی در حالت تعطیلی نیست البته به شرط اینکه پروتکل‌های بهداشتی از جمله تکمیل 3 ذوز واکسیناسیون، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و ضدعفونی و تهویه محل و... را رعایت کنند. هر چند با آغاز سال تحصیلی 1401- 1400 مدارس به مرور بازگشایی شدند اما باز هم مدارسی بودند که به دلیل ابتلای چند دانش‌آموز اقدام به تعطیلی تعدادی از کلاس‌های خود می‌کردند اما با تاکید رئیس‌جمهوری در اولین جلسه ستاد ملی کرونا در 6 فروردین سال جاری و ابلاغ آن به استان‌ها تمام کلاس‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها از 14 فروردین سال 1401 به‌صورت حضوری برگزار خواهند شد.

*‌ مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین باید به شکل حضوری فعال باشند

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در اولین جلسه ستاد ملی کرونا در قرن جدید ضمن تشکر از همراهی مردم و تلاش کادر درمان برای کاهش شیوع کرونا بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از عادی‌انگاری کرونا در جامعه تاکید کرد.

وی ضمن تشکر از همراهی مردم و تلاش کادر درمانی و بهداشتی و تمام کسانی که در کاهش شیوع ویروس کرونا نقش‌آفرینی کردند، تاکید کرد: با وجود روند کاهشی ابتلا و فوتی‌های کرونا در کشور باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی به دقت، رعایت و از عادی‌انگاری کرونا در جامعه پرهیز شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی ‌افزود: مسافرت گسترده مردم، نشانه نشاط و امنیت اجتماعی است اما همه باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حساسیت داشته باشند تا در آینده شاهد گسترش دوباره شیوع کرونا نباشیم.

آیت‌الله رئیسی گفت: بر اساس گزارش ارائه‌شده در ستاد ملی کرونا تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده که کار بزرگی است اما دریافت دوز سوم واکسن همچنان باید مورد تاکید قرار گیرد.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت حضور مؤثر اورژانس و پلیس راهور در کاهش تلفات رانندگی، تصریح کرد: باید قاطعانه با تخلفات حادثه‌ساز رانندگی، برخورد شود و پلیس هیچگونه اغماضی در مورد اینگونه تخلفات نداشته باشد چراکه جان مسافران را به خطر می‌اندازد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت خدمت‌رسانی به زائران و مسافران نوروزی در استان‌های مختلف کشور، گفت: مسئولان و استانداران، تمام تلاش خود را به کار گیرند تا با همتی مضاعف در ایام نوروز، مشکلی برای مردم پیش نیاید و کمبودهایی چون اسکان نوروزی مسافران سریعاً جبران شود.

همچنین در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مصوب شد از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس و دانشگاه‌های کشور به‌صورت حضوری فعالیت کنند و ساعات کار ادارات نیز به روال پیش از آغاز کرونا بازگردد.

*‌ مدیریت هوشمند کرونا و حضوری بودن آموزش‌ها در استان زنجان به‌صورت جدی پیگیری می‌شود

ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه 2 موضوع در مدیریت بیماری کرونا به‌صورت جدی پیگیری و دنبال می‌شود، گفت: بحث اول، مدیریت هوشمند بیماری و ارائه خدمات به متقاضیان به شرط تکمیل واکسیناسیون بوده و بحث دوم، بازگشایی کامل و برگزاری حضوری کلاس‌های درس مداس و دانشگاه‌ها است.

رفیعی با بیان اینکه 2 موضوع به‌صورت جدی پیگیری و دنبال می‌شود، افزود: موضوع اول، مدیریت هوشمند بیماری کرونا بوده و در این راستا نسخه‌های کلی برای محدودیت و تعطیلی نداریم بلکه مدیریت کرونا به‌صورت هوشمند پیگیری می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: در این راستا توصیه برای تکمیل واکسیناسیون بوده و ارائه خدمات به متقاضیان منوط به تکمیل واکسیناسیون می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه اصناف از جمله اخذ کد QR جدید مورد تاکید است، اظهار داشت: سایر خدمات از جمله بلیط‌فروشی و... نیز در سامانه ایران من (سامانه امید سابق) از جمله بلیط‌فروشی به شرط واکسیناسیون ارائه می‌شود.

*‌ مصوبات ستاد ملی کرونا در حکم قانون است و با متخلفان برخورد می‌شود

رفیعی تصریح کرد: موضوع مهم بعدی که به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و از قبل نیز مورد تاکید رئیس‌جمهوری بود و در اولین جلسه ستاد ملی کرونا در سال جدید نیز تاکید شد، برگزاری حضوری مدارس و دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه زنجان در برگزاری حضوری کلاس‌ها جزء استان‌های پیشرو بود و در قالب مدیریت هوشمند پیش می‌رفتیم، خاطرنشان کرد: پیش از این برخی مدارس علی‌رغم مصوبات قبلی در صورت آلودگی تعدادی از دانش‌آموزان، اجازه تعطیلی محدود کلاس‌ها به‌صورت موردی را داشتند اما اکنون دیگر به هیچ وجه با تعطیلی مواجه نخواهیم شد و هم دانشگاه‌ها و هم مدارس قرار است که از 14 فروردین به‌طور کامل بازگشایی شده و حضوری برگزار شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تاکید بر برگزاری حضوری آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها از 14 فروردین تصریح کرد: با توجه به اینکه مصوبات ستاد ملی کرونا در حکم قانون است با متخلفان در این حوزه، برخورد خواهد شد.

وی گفت: مدیران مدارس با توجه به وضعیت سِنی دانش‌آموزان طی روزهای باقیمانده از تعطیلات قرار است مدارس را جهت حضور دانش‌آموزان آماده‌سازی کنند.

رفیعی افزود: اقداماتی از قبیل ضدعفونی و ایجاد تهویه در کلاس‌ها انجام می‌شود تا مدارس برای برگزاری حضوری کلاس‌های درس دانش‌آموزان آماده‌سازی شده و اطمینان خاطری نیز برای خانواده‌ها ایجاد شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه مدیریت هوشمند و برگزاری حضوری کلاس‌ها به‌صورت جدی پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: ضربه‌ای که از حیث آموزش غیرحضوری وارد شده و خود را در درازمدت نشان خواهد داد، غیر قابل جبران است ضمن اینکه بررسی‌ها و گزارشات نیز نشان می‌دهد که هیچ کشوری اقدام به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نکرده است.

با توجه به تغییر شیوه مدیریت در دولت سیزدهم که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال 1401 دولت سیزدهم با ریل‌گذاری متفاوت از دولت دوازدهم، کار می‌کند امیدواریم با بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و حضور کامل کارمندان در ادارات و بانک‌ها شاهد افزایش نشاط و پویایی در جامعه بوده و روال زندگی به حالت قبل از کرونا بازگردد و مردم نیز به توصیه‌های مسئولان بهداشتی عمل کرده و پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون خود را رعایت کنند تا هم میزان بستری‌ها و فوتی‌ها کاهش یافته و هم وضعیت اقتصادی جامعه بهبود پیدا کند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر