logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۵۸۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
تاثیر گردشگری بر تولید ناخالص داخلی؛

بازدید ۳۵ هزار نفری گردشگران از بناهای تاریخی و طبیعی استان زنجان/ زنجان هنوز مقصد گردشگری نشده است

بازدید-۳۵-هزار-نفری-گردشگران-از-بناهای-تاریخی-و-طبیعی-استان-زنجان-زنجان-هنوز-مقصد-گردشگری-نشده-است-
در عصر کنونی، صنعت توریسم به عنوان یکی از پایه‌های اصلی و اساسی اقتصاد در تمامی کشورها و به‌ویژه ایران شناخته شده است چراکه منبعی مهم برای کسب درآمد محسوب می‌شود اما استان زنجان آن طور که باید نتوانسته از این صنعت در بهبود تولید ناخالص داخلی بهره ببرد.

به گزارش موج رسا; صنعت گردشگری، صنعتی آمیخته با زندگی انسان است یعنی می‌توان در انواع مختلف آن همه ساحت‌ها مربوط به یک برش از زندگی را دید؛ یک زندگی که در آن همه چیز هست از زیبایی گرفته تا زشتی؛ از روزهای خوب و ماندگار تا روزهای سخت و طاقت‌فرسا با این صنعت علاوه بر این که می توان با حضور در بناها و مکان های تاریخی گشت و گذاری در چندین هزار سال قبل زد حتی می توان اقتصاد بی جان برخی شهر ها و رویستا ها را نیز رونق بخشید.

با این حال در عصر کنونی، صنعت توریسم به عنوان یکی از پایه‌های اصلی و اساسی اقتصاد در تمامی کشورها و به‌ویژه ایران شناخته شده چراکه منبعی مهم برای کسب درآمد محسوب می‌شود.

استان زنجان نیز با دارا بودن جاذبه‌های خاص و شگفت‌انگیز طبیعی و تاریخی همچون غار کتله خور، بلندترین گنبد آجری جهان، تنها مومیایی های باقی مانده در نمک و موزه مردان نمکی، کوه های رنگی ماهنشان، دود کش جن، دریاچه پری، بنای رختشوی خانه، طولانی ترین بازار مسقف ایران و بسیاری از بنا های بی نظیر دیگر می تواند  یکی از برترین مقصد های گردشگری کشور باشد اما سال‌ها است که مسئولان استان زنجان منتقد این امر هستند چراکه ان طور که باید به موضوع گردشگری در استان و بهبود اقتصاد از طریق گردشگری پرداخته نشده است.

زنجان هنوز مقصد گردشگری نشده است

به گفته مسئولان منتقد، استان زنجان که در مسیر چندین استان مرکزی و غربی قرار گرفته تنها به عنوان یک محل برای رفع استراحت مسافران است و هنوز مقصدی برای گردشگران تبدیل نشده است و باید با وجود جاذبه های گردشگری فراوان در برنامه ریزی های لازم برای تبدیل استان به مقصد گردشگری انجام شود.

حتی در این راستا محسن افشارچی پیش از این با بیان اینکه از برنامه‌های اصلی استان برای سال آینده ارتقا سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی است، اذعان کرده بود: برنامه مفصلی در این خصوص برای سال آینده اندیشیده شده است.

وی عنوان کرده است: رویکرد این برنامه این است که استان زنجان در حال حاضر در چه موقعیتی قرار دارد و به چه موقعیتی باید به لحاظ کمی دست یابد.

به گفته استاندار زنجان ما نیز همانند استان‌های دیگر که از میراث فرهنگی صیانت می‌کنند باید بتوانیم با توجه به داشته‌های استان از میراث فرهنگی تولید ثروت کنیم.

سهم استان از گردشگری ۱ درصد است

وی همچنین با ابراز تاسف از اینکه سهم استان از گردشگری تنها ۱ درصد است که این رقم بسیار پایین است، تصریح کرده است: تلاش ما این است که در سال آینده بتوانیم این سهم ناچیز را ارتقا دهیم و این امر با برنامه‌ریزی‌های اصولی و پشتیبانی از بخش گردشگری یقینا میسر خواهد شد.

حال با تمام این اوصاف دو سال پس از شیوع ویروس کرونا با تمهیداتی که توسط ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا انجام گرفته بالاخره مسافرت ها و گردشگری در نوروز امسال رونق گرفته است در چند روز اخیر گویا مسافران و گردشگرانی زنجان را به عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب کرده اند.

در این راستا امیر ارجمند، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار داشت: در چند روز گذشته خوشبختانه مکان های گردشگری استان خصوصا گنبد سلطانیه، بنای رختشویخانه و موزه مردان نمکی زنجان در صدر بازدید های نوروزی قرار داشت.

وی با بیان اینکه استان زنجان همچنین جزو ۱۵ استان برتر در زمینه فروش بلیط مکان های گردشگری در سطح کشور بود، افزود: بیش از ۳۵ هزارو ۳۰۰ بلیط برای بازدید از مکان های گردشگری استان به فروش رفته و این میزان بازدید از بناهای مختلف صورت پذیرفته است.

بازدید ۳۵ هزار نفری گردشگران از بناهای تاریخی و طبیعی استان زنجان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه نامسائد بودن هوا و بارش ها در تعطیلات نوروزی اثر گذار بر کاهش میزان ورود مسافران و گردشگران به استان بود، گفت: البته در موج دوم سفرها یقینا استان زنجان مقصد اصلی بسیاری دیگر از گردشگران خواهد بود و پیش بینی ما نیز این است تا در دور دوم تعطیلات میزان حضور گردشگران و مسافران در استان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه حضور گردشگران در استان از چندین لحاظ در اقتصاد استان اثر گذار خواهد بود، عنوان کرد: اقامت مسافران در هتل ها، مسافر خانه ها و خانه های بوم گردی و همچنین خرید صنایع دستی از هنرمندان خود کمک به تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

ارجمند با بیان اینکه در چند روز اخیر متوسط اقامت گردشگران ایرانی در اقامتگاه ها ۱ تا یک و نیم روز و گردشگران خارجی به طور متوسط ۳ روز بوده است، گفت: میراث فرهنگی استان به همراه سایر مسئولان در تلاش است تا با ارائه هر چه بهتر و بیشتر خدمات زمینه حضور و اقامت بیشتر مسافران و گردشگران در استان را فراهم کند.

با تمام این ها، با اینکه چند روز از نوروز سپری شده و موج اول سفرها سپری شده استان زنجان با بازید بیش از ۳۵ هزار نفر از یکی از استان هایی بوده که تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری شده است و امید می رود تا در طول روز های اینده که موج دوم سفرها اغاز خواهد شد جذابیت های گردشگری استان مسافران بیشتری را جذب نماید و تولید ناخالص داخلی را از طریق صنعت توریسم که تاثیر گذار بر اقتصاد استان است بهبود ببخشد./ب

 

 
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر