logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۵۸۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در گفت و گو با موج رسا:

۵۰ درصد بیماران دیالیزی استان نیازمند پیوند کلیه هستند/ ثبت اولین پیوند کلیه در سال جدید در استان زنجان

۵۰-درصد-بیماران-دیالیزی-استان-نیازمند-پیوند-کلیه-هستند-ثبت-اولین-پیوند-کلیه-در-سال-جدید-در-استان-زنجان
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ مورد پیوند کلیه در سطح استان انجام شده گفت: با وجود ۴۲۰ بیمار دیالیزی که ۵۰ درصد نیازمند پیوند کلیه هستند، امسال نخستین پیوند کلیه در استان به ثبت رسید.

محمدرضا طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: پیوند کلیه از جمله حساسترین جراحی هایی است که انجام می‌گیرد و به دلیل اینکه چند درصد احتمال وجود دارد که کلیه پیوند شده پس زده شود پزشکان گاها داروهای خاص خارجی به بیماران پیوندی تحویز می‌کنند.

وی افزود: داروهای خارجی خصوصا در ایام کرونایی با کمبود مواجه شد و همین امر سبب شد تا بیماران در برهه ای از زمان در دسترسی به دارو با مشکل مواجه شوند اما بیماران برای مهار بیماری باید از داروهای ایرانی استفاده می‌کردند که این امور باعث ایجاد استرس در بیماران شد اما با وجود مسائلی دارو تهیه و در اختیار انان قرار گرفت.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با بیان اینکه چندین جلسه با معاونت غذا و دارو برگزار شده تا بیماران بدون چالش به دارو دسترسی داشته باشند، گفت: از تهران پیگیر هستیم تا بتوانیم مبلغی از دارو‌های خارجی را تامین نماییم چراکه این داروها آزاد به دست بیماران می رسند.

وی با تاکید بر اینکه در انجمن کلیوی استان ۲ هزار پرونده وجود دارد، عنوان کرد: برای ما تکلیف است تا این بیماران را به لحاظ دارویی، معیشت، هزینه‌های متفرقه همراهی نماییم با این حال انتظار داریم مردم نیز یاری گر باشند تا این بیماران در حوزه های مختلف دارویی و درمانی فراغت خاطر داشته باشند و غیر از درد و رنج بیماری درد دیگری نداشته باشند.

طهماسبی با بیان اینکه سال گذشته در سطح استان ۱۰ بیمار پیوند کلیه شدند، گفت: امسال اولین پیوند کلیه در روز های گذشته در استان ثبت شد که این فرد از بیماران انجمن کلیوی شهرستان ماهنشان با بیماری مزمن کلیوی بود که به مدت یک سال تحت همودیالیز بود خوشبختانه با دریافت کلیه از یک اهدا کننده مرگ مغزی به زندگی عادی خود بازگشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۲۰ بیمار دیالیزی در استان زنجان تحت درمان دیالیز قرار دارند، ابراز داشت: از این تعداد ۵۰ درصد واجد شرایط پیوند کلیه هستند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر