logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۵۸۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

اقدامات محسنی اژه‌ای برای اداره ارزان‌تر دستگاه قضا

اقدامات-محسنی-اژه‌ای-برای-اداره-ارزان‌تر-دستگاه-قضا
حذف تشریفات و حضور بی‌واسطه میان مردم از جمله اقدامات ویژه رئیس دستگاه قضا است که با سفر بدون تشریفات وی به مشهد در آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از آن با حضورهای مکرر در مساجد تهران ادامه یافت.

به گزارش موج رسا; انتصاب غلامحسین محسنی اژه‌ای در تیرماه ۱۴۰۰ به عنوان رئیس قوه قضائیه که از سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب تا کنون همواره در قوه قضائیه نقشی تعیین کننده داشته و با پیچ و خم‌های این قوه آشنا است، از همان ابتدا مورد استقبال جامعه حقوقی کشور قرار گرفت.

اژه‌ای که از همان ابتدا محور کار خود را سند تحول قضایی ابلاغ شده توسط رئیس سابق قوه قضائیه اعلام کرده بود، در ۹ ماه گذشته از تصدی‌اش در این قوه، به صورت جدی اجرای این سند را پیگیری کرده است. با این حال در کنار تلاش‌های وی برای ایجاد تحول در دستگاه قضا، برخی اقدامات رئیس جدید قوه قضائیه کم‌سابقه و بیش از سایر اقدامات جالب توجه هستند.

در این میان حذف تشریفات و حضور بی‌واسطه میان مردم از جمله اقدامات ویژه رئیس دستگاه قضا است که با سفر بدون تشریفات وی به مشهد در آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از آن با حضورهای مکرر در مساجد تهران و گفت‌وگو بی‌واسطه با مردم ادامه یافت و نهایتا با ابلاغ دستوری سراسری مبنی بر حذف تشریفات زائد در قوه قضائیه جنبه رسمی پیدا کرد.

رئیس قوه قضائیه معتقد است که تشریفات باید به حداقل برسد تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مانعی نیز بر سر راه ارتباط مستقیم با مردم وجود نداشته باشد. وی چندی پیش در خصوص ضرورت حذف تشریفات زائد تصریح کرد: امروز قوه قضائیه، مجلس و دولت برخی امور را پرهزینه اداره می‌کنند که باید این نحوه مدیریت اصلاح شود، این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که باید به خاطر برخی تنگناها طرز کار خود را اصلاح کنیم و مدیریت ما نسبت به سال‌های گذشته متفاوت شود.

وی افزود: اگر مسئولی ۴ سال پیش برای حفاظت و تشریفات، محل سکونت و یا دفتر کار خود هزینه‌های مضاعفی داشت باید این رویکرد تغییر کند و دیگر شاهد بَرج‌ها نباشیم؛ اگر تاکنون در یک دستگاهی ده دستگاه خودرو استفاده می‌شد و امکان آن است که با ۶ خودرو کارها پیگیری شود باید هزینه‌هایی که برای ساختمان‌ها و تشریفات و تشکیلات می‌شود کاهش یابد.

موضوع قابل توجه دیگر در حذف تشریفات زائد در دستگاه قضا، نحوه اجرای آن است؛ چراکه همانطور که اشاره شد، رئیس دستگاه قضا حذف تشریفات را از برنامه‌های خود آغاز کرده و چند سفر اخیر خود به مشهد، اصفهان و بندرعباس را بدون رعایت تشریفات مرسوم انجام داد. اژه‌ای در سفرهای خود در هواپیمای عمومی در کنار مردم نشست و با همراهانی معدود وارد استان‌های مذکور شد.

 چندی پیش نیز در جریان حضور رئیس قوه قضائیه در مرکز فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ، طبق رسم معمول حضور رؤسای قوا، مراسم سان دیدن از یگان منتخب ناجا تدارک دیده‌شده بود که رئیس عدلیه در راستای رویکرد خود مبنی بر حذف تشریفات، از مسئولان ناجا خواست، تا برنامه سان دیدن را حذف کنند.

این رویکرد که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر مسئولین در جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارتباط مستقیم با مردم باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر