logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۱
[ شناسه خبر : ۲۵۸۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
امام جمعه زنجان:

دانشمندان با ورود به میدان و نیازسنجی بستر توسعه تولید دانش بنیان را فراهم کنند

دانشمندان-با-ورود-به-میدان-و-نیازسنجی-بستر-توسعه-تولید-دانش-بنیان-را-فراهم-کنند
امام جمعه زنجان گفت: با وجود دانشمندان کار آمد در کشور و وجود دانشگاه ها و دانشجویانی که در سطح علمی بالایی قرار دارند باید به تولیدی دست یابیم که پایه و اساس آن دانش بنیان باشد و با کمترین انرژی بیشترین بهره وری حاصل شود.

به گزارش موج رسا;  آیت‌الله علی خاتمی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان ضمن تبریک آغاز سال نو اظهار داشت: چندین سال است که مقام معظم رهبری با آغاز سال شمسی آن را تبریک می گویند و خصوصا از سال ۹۰ به بعد شعاری را برای آن سال تعیین می کنند که تاکید بیشتر نیز بر روی مسائل اقتصادی است که کل جامعه را در بر بگیرد.

وی با بیان اینکه شعار سال گذشته تولید، پشتیبانی و مانع زدایی بود، افزود: امسال نیز محور شعار اقتصادی است اما تولید دانش بنیان مورد تاکید قرار دارد با این شعار چیزی که بیشتر نمود می یابد این است که تولید باید بر اساس دانش دانشمندان انجام شود و طراحی دقیق و علمی توسط آنان انجام گیرد  بنابراین باید تولید بر اساس دانش داخلی انجام شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه در عرصه پزشکی در زمان شیوع ویروس کرونا دشمن ما را تحریم کرد و حتی از ارائه ماسک نیز خودداری کرد، گفت: اما دانشمندان ما توانستند با تکیه بر دانش داخلی آن را تولید کنند بنابراین دو عامل کنجکاوی و البته نیاز سبب شده تا نتایج مطلوب به لحاظ دسترسی به برخی مطالب علمی توسط دانشمندان کشور حاصل شود.

وی تصریح کرد: با وجود دانشمندان کار امد در کشور و وجود دانشگاه ها و دانشجویانی که در سطح علمی بالایی قرار دارند باید به تولیدی دست یابیم که پایه و اساس آن دانش بنیان باشد و با کمترین انرژی بیشترین بهره وری حاصل شود.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در جهاد تببین نیز اعلام شده است که باید گفتمان سازی انجام شود، ابراز داشت: دانشمندان وارد میدان شوند، نیاز سنجی کنند و با فکر خودشان بستر توسعه را ایجاد نمایند، تولید را بالا ببرند، اشتغال ایجاد کنند و بیکاری را ریشه کن نمایند چراکه اگر تولید به بالا ترین سطح در کشور برسد با دست یابی به بازار مناسب آن امکان اشتغال چندین میلیون نفر در کشور ما فراهم می شود.

وی خاطر نشان کرد: باید علاوه بر مردم مسئولان نیز به چنین باوری برسند و دست به دست هم دهند و برای رسیدن به یک هدف مشخص گام بردارند، تا علاوه بر تولید علم توسط دانشمندان نیازهای جامعه نیز برطرف شود بنابراین باید به فرموده حضرت اقا عمل شود و صرفا اتکا به آن بر روی سربرگ عایده ای نخواهد داشت.

امام جمعه زنجان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه امامان معصوم برای روز های پایانی ماه شعبان سفارش های خاصی را داشته اند، گفت: تاکید امام رضا(ع) بر این است تا در این روز ها مداوم از خداوند بخواهیم در مدت باقی مانده از ماه شعبان ما را ببخشد و توبه گناهانمان را بپذیرد.

وی عنوان کرد: در سالی که گذشت یک سال از عمرمان سپری شد و خوشا به حال انان که از ماه های پر فیض و برکت آن سال استفاده کردند اما با این حال به ایام ماه مبارک رمضان نزدیک میشویم و به مهمانی بزرگی خواهیم رفت معمولا برای مهمانی ها باید اقدامات خاصی انجام شود و آمادگی لازم ایجاد شود و دستور داده شده تا از ماه رجب ما خود را برای مهمانی ماه رمضان اماده کنیم.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه طبق فرموده های علمای سیر و سلوک در عالم، سه رحم دنیایی رحم ماه رجب، رحم ماه شعبان و رحم ماه رمضان وجود دارد که انگار انسان تازه متولد شده و خود را برای لقا خداوند اماده می کند، عنوان کرد: در این سه ماه این قابلیت وجود دارد تا موجودی بی مقدار، کم ارزش خود را پرورش دهد و تبدیل به انسان به عنوان اشرف مخلوقات نماید.

وی با بیان اینکه طبق فرموده علمای سیر و سلوک همچنین سه رحم زمان، مکان و الگو نیز برای تربیت انسان قرار داده شده، خاطر نشان کرد: باید انسان از زمان خود بهترین استفاده را ببرد و بهترین زمان برای انسان نیز سه ماه رمضان، شعبان و رجب است، رحم دوم نیز که مختص مکان است همان حرم مطهر امام رضا(ع)، سید الشهدا و حرم سایر معصومین است که مطرح شده و اما رحم سوم که الگو نام دارد منظور همان الگو برداری از پیامبران، امامان معصوم و همچنین علمای دین است.

امام جمعه زنجان با تاکید بر اینکه برای رسیدن به کمال باید از لحظه لحظه زندگی خود استفاده کنیم گفت: یکی از آفت های مسیر زندگی این است که امروز را به فردا محول می کنیم اما باید این نکته را همواره مد نظر قرار داشته باشیم که نباید بالاترین و گران‌بهاترین سرمایه که عمر است را از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: طبق فرموده امام صادق(ع) ۲ چیز ارزشمند غیر قابل جایگزینی است و آن روح و زمان توست و بالاترین غصه این است که وقت، زندگی و عمرمان را بیهوده هدر دهیم./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر