logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۶
[ شناسه خبر : ۲۵۷۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی:

وضعیت اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ بهبود می‌یابد/ رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی دور از انتظار نیست

وضعیت-اقتصادی-کشور-در-سال-۱۴۰۱-بهبود-می‌یابد-رسیدن-به-رشد-اقتصادی-۸-درصدی-دور-از-انتظار-نیست
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ریزی‌هایی برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی دارد و با اتفاقاتی که در حال رخداد است رسیدن به این سطح دور از انتظار نیست، گفت: رسیدن به این سطح با برنامه ریزی ۴.۵ درصد در سطح سرمایه‌گذاری و ۳.۵ درصد در سطح بهره‌وری قابل دسترسی است بنابراین به لحاظ پارامترهای اقتصادی وضعیت سال ۱۴۰۱ بهبود خواهد داشت.

به گزارش موج رسا; مصطفی طاهری امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: کشور امروز که در پایان سال ۱۴۰۰ قرار دارد در چند پارامتر قابل ارزیابی است از جمله اینکه آیا اقتصاد در انتهای سال نسبت به سال گذشته تفاوت هایی داشته است یا خیر؟

وی افزود: یکی از پارامتر‌هایی که برای ارزیابی بحث اقتصاد مهم است بحث صادرات و واردات است. در چند ماه اخیر که دولت جدید مستقر شده میزان  مراوده در انتهای سال رکورد چند سال را زده و به ۱۰۰ میلیارد دلار به جز احتساب نفت رسیده است.

فروش یک میلیون و  200 هزار بشکه نفت در روز

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه در خصوص فروش نفت و فراورده‌های نفتی وضعیت مناسب است، گفت: در اوایل تحویل دولت میزان فروش نفت ۴۰۰ هزار بشکه بود و در این روز ها به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و حتی می تواند به رکورد یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نیز دست یابد چراکه علاوه بر توانایی تولید توانایی عرضه نیز وجود دارد و بخش عمده‌ای از پول فروش نفت به کشور بازگشته و بخشی نیز تهاتر می‌شود.

روند نزولی تورم

وی در ارتباط با تورم عنوان کرد: با اینکه تورم همچنان بالا است اما شیب نزولی اغاز شده، با وجود نزدیکی به ایام عید شیب تورم نقطه به نقطه در حدود ۱۵ درصد کاهش دارد و برای سال پیش رو شیب نزولی خوبی خواهد داشت به عبارتی از عدد ۵۰ درصدی تورم به ۳۵ درصدی خواهد رسید.

طاهری با اشاره به اینکه عملکرد دولت در نقدینگی ‌و خلق پول بی‌سابقه بوده است، گفت: در بحث افزایش پایه پولی هیچ گونه تورمی ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه در بحث ایجاد اشتغال نیز به طور میانگین برای ۱۵۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است، عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری نیز بهتر شده و بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد اقتصادی نیز بهبود یافته و به ۵ درصد رسیده است.

رشد اقتصادی ۸ درصدی

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ریزی‌هایی برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی دارد و با اتفاقاتی که در حال رخداد است رسیدن به این سطح دور از انتظار نیست، گفت: رسیدن به این سطح با برنامه ریزی ۴.۵ درصد در سطح سرمایه‌گذاری و ۳.۵ درصد در سطح بهره‌وری قابل دسترسی است بنابراین به لحاظ پارامترهای اقتصادی وضعیت سال ۱۴۰۱ بهبود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه همه چیز در ارتباط با مذاکرات وین شفاف است و تقریبا به انتها رسیده است تصریح کرد: تقریبا یک متن توافقی حاصل شده است اما چند بند اختلافی وجود داشت از جمله بند تضامین، تحریم‌های مربوط به سپاه که باید برداشته می شد و بحث پودمانی است که چند پرونده برای ایران باز شده بود و سفر اخیر رییس آژانس نیز در همین راستا بود.

طاهری ادامه داد: آمریکا در مورد چند مورد مذکور مقاومت می کرد اما تاکید ایران بود که باید این مسائل پاسخ داده شود. از سویی دیگر روسیه و چین شروطی داشتند تا بعد از برجام مروادات اقتصادی ادامه یابد و تحریم های روسیه شامل برجام نشود. بنابر اعلامی که وزیر امور خارجه داشته‌اند توانسته اند این تضمین ها را از آمریکا دریافت نمایند. با این حال پافشاری روسیه نتیجه بخش بوده و این موضوع به نفع ایران نیز بوده است.

لزوم شفافیت آرا

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در ارتباط با شفافیت در مجلس اظهار کرد: در بودجه بحث شفافیت حقوق در مجلس رای آورد، اما موضوعی که خواسته جامعه و شعار مجلس است شفافیت آرا است و این موضوع نیازمند دو سوم رای است طرح شفافیت ارا در حدود ۱۶۰ رای موفق داشت اما  سه رای کم شد و مصوب نشد ولی با این که طرح مصوب نشد اما از دور مصوبات خارج نشد و دوباره برای اصلاح رفته است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: اقدامی که ما با بخشی از نمایندگان انجام می‌دهیم بحث شفافیت ارا داوطلبانه است یعنی تا زمانی که این موضوع قانونی و اجباری نشود برخی از نمایندگان داوطلبانه ارا خود را منتشر خواهند کرد‌.

مخالفت با طرح صیانت

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر سرانجام طرح صیانت گفت: ۱۰ پیشنیاز برای این طرح وجود دارد و باید عادلانه بر روی این موضوع بحث شده و به نتیجه برسد با این حال نظر شخصی من این است که این طرح متوقف شود و بنده از ابتدا مخالف این طرح بودم چراکه اگر یک طرح به اجرا گذاشته می شود باید منفعت عموم مردم مد نظر قرار گیرد.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سد بلوبین و مراش از محل  منابع بانکی

طاهری در خصوص طرح های بزرگ آبی در استان خاطر نشان کرد: اولویت اول بنده آب است، چراکه زیر ساخت توسعه کشاورزی و صنعت همه وابسته به آب بوده اما زنجان علیرغم اینکه پتاسنیل بالایی نسبت به کل کشور دارد اما جز استان های فقیر محسوب می شود. ۸۰ درصد اب شرب و ۹۵ درصد اب استان در بخش صنعت از آب شرب دشت‌های بحرانی تامین می شود، بنابراین اگر بارندگی مثل روال چند سال اخیر باشد خود شهر زنجان برای دو سال دیگر آب برای آشامیدن نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در زنجان آب بالایی سریز شده و از طریق رودخانه قزل‌اوزن از استان خارج می‌شود، گفت: مشکل مدیریت منابع آبی وجود دارد، ما منبع آب تنظیمی نداریم و در این امر در مقاسیه با سایر استان ها حتی ۰.۱ هم نیستیم. با این حال برای به سرانجام رسیدن سد بلوبین و مراش وقت زیادی صرف شده است و مقرر شده تا از محل منابع بانکی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این امر اختصاص یابد که اگر دو پروژه مذکور به پایان برسد بسیاری از روستاها از آن منتفع خواهد شد با این حال اگر منتظر منابع دولتی برای پایان یافتن این پروژه‌ها بمانیم شاید در عرض یک دهه دیگر نیز شاهد اتمام و بهره‌برداری از آن‌ها نباشیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس همچنین در ادامه با اشاره مشکلاتی که گاها برای صادر کنندگان از گمرک حاصل می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال جاری یک میلیارد دلار صادرات از گمرک زنجان انجام شده که از لحاظ ریالی حجم قابل توجهی است و امتیاز گمرک زنجان نسبت به سایر استان ها بالاتر است اما پیگیر مشکلاتی که ذکر شد خواهیم بود.

تاثیر ناچیز آزادسازی واردات خودرو بر کاهش قیمت‌ها

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار موج رسا در ارتباط با تاثیر آزاد‌سازی واردات خودرو بر قیمت‌های خودرو های داخلی و همچنین سرانجام نهایی سرمایه‌گذار خودرو در زنجان گفت: واردات خودرو هیچ منع قانونی ندارد و اما بنده راهکار را صرفا واردات خودرو نمی‌دانم چراکه در سال‌های اخیر که واردات خودرو وجود داشت نتوانست در مقابل افزایش قیمت خودرو تاثیر بگذارد. عمده بحث واقعا مربوط به این نیست با اینکه واردات خودرو میتواند تاثیر گذار بر کاهش قیمت خودرو باشد اما آن چیزی که خودرو را در چنین وضعیتی قرار داده بحث مدیریت است و باید این موضوع اصلاح شود.

طاهری ادامه داد: مدیران دولتی، شرکت های تو در تو و پیچیده‌ای که یک تاریک خانه‌ است ایجاد کرده اند که اگر سود هم ایجاد نکنند برای خسارتی که ایجاد کرده اند پاسخ گو نخواهد بود به عبارتی صرفا این سمت را بر عهده گرفته اند و انگیزه دیگری ندارند. با این حال ما می توانیم رقابت داخلی ایجاد کنیم و برای این موضوع  نیز طرح به وزیر داده شده است که خودروهای با تیراژ کوچک، تعداد بالا تولید شوند و رقیب جدی ایران خودرو و سایپا شوند و دولت نیز آن را مدیریت کند این امر در کنار واردات خودرو می تواند اثر گذار بر کاهش قیمت خودرو باشد.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت سرمایه‌گذار که قرار بود در زنجان خودرو سازی کند، افزود: اخذ مجوز سخت ترین کار در خودرو سازی است و استان کمک کرد و مجوز برای ساخت اتوبوس برقی فراهم شد اما چون اصل کار این سرمایه گذار بر روی فراورده و قطعات و صادرات آن‌ها بود دیگر پیگیر احداث خودرو سازی در استان نشد با این وجود چندین سرمایه‌گذار دیگر نیز به زنجان امده و ما چراغ سبز نشان داده ایم و می توانیم کارهای مختلف از قبیل تسهیلات، مجوز و تامین زمین برای این سرمایه گذاران نماییم./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر