logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۵۷۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
استاندار زنجان خبرداد

راه‌اندازی بازارهای موازی و افزایش نظارتها برای کنترل تورم در استان زنجان/ استفاده از پساب شرط ارائه مجوز برای صنایع جدید تعیین شد

راه‌اندازی-بازارهای-موازی-و-افزایش-نظارتها-برای-کنترل-تورم-در-استان-زنجان-استفاده-از-پساب-شرط-ارائه-مجوز-برای-صنایع-جدید-تعیین-شد
استاندار زنجان با بیان اینکه تورم سالانه، ماهانه و نقطه‌به‌نقطه استان طی این ماه‌های اخیر کاهشی بوده است، گفت: اصلی‌ترین کار در کنترل تورم این است که در کنار نظارت بر بازار، توان راه‌اندازی بازارهای موازی را نیز داشته باشیم.

به گزارش موج رسا; محسن افشارچی امروز در آخرین نشست خبری خود در سال 1400 با خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه نتیجه برخی از تلاش‌هایی که طی ماه‌های اخیر کرده‌ایم در ایام ماه شعبان، مشخص شد که در واقع عیدی خداوند برای مردم استان زنجان است.

وی با اشاره به انتصاباتی که بعد از تصدی مدیریت استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: چیدمان مدیریتی که صورت گرفته تا حد امکان در تلاش است تا حرکت خوب و موثری داشته و بهترین‌ها را بر مبنای تمام شاخص‌های حاکم بر تصمیم‌گیری مدیریت ارشد استان داشته باشند.

افشارچی با بیان اینکه اولین اقدام این بود که جایگاه استان در شاخص‌های مختلف را سنجیده و ببینیم در کجا قرار داریم، ابراز کرد: طبق آمارهای رسمی مرکز ملی آمار ایران، استان زنجان طی 9 سال گذشته در شاخص‌های مختلف بین رتبه 22 تا 26 کشور در نوسان بوده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه سرانه تولید ناخالص داخلی، یکی از شاخص‌های ارزیابی رشد اقتصادی است، گفت: استان زنجان در این شاخص در رتبه 16 کشور قرار دارد که خوشحال‌کننده است اما برخی افراد دارای ثروت زیاد و برخی افراد دارای ثروت کم هستند که توزیع ثروت عادلانه نبوده و به عبارت دیگر ضریب جینی خیلی پایین نیست.

*‌ ضریب جینی استان زنجان باید پایین‌تر باشد

وی اظهار داشت: فاصله طبقاتی با ضریب جینی سنجیده می‌شود که ضریب جینی استان زنجان پایین نیست و این فاصله طبقاتی وجود دارد.

افشارچی با بیان اینکه استان زنجان را با 5 استان همجوار یعنی همدان، کردستان، قزوین، گیلان و اردبیل در شاخص‌های مختلف مقایسه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: استان زنجان در ضریب جینی بعد از همدان در رتبه دوم قرار دارد و وضعیت استان‌های دیگر بهتر از زنجان است و این به معنای اختلاف طبقاتی است که باید برای پایین آوردن ضریب جینی تلاش کنیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه شاخص بعدی این است که استان زنجان چه خیر و منافعی به کشور دارد و در مقابل نیز از محل اعتبارات ملی چه اندازه بهره‌مند می‌شود، گفت: مالیات استان زنجان در سال جاری 3 هزار و 300 میلیارد تومان بود که باید به خزانه ملی واریز شود که این میزان برای سال آینده به 5 هزار و 900 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: بودجه استان زنجان در سال آینده 8 هزار و 400 میلیارد تومان بوده و نسبت منابع به مصارف 71 صدم درصد است در حالی که این میزان در استان اردبیل 17 صدم درصد است یعنی باید تلاش کنیم تا هم اجازه افزایش سقف مالیاتی را ندهیم و هم بهره‌مندی استان از اعتبارات ملی را افزایش دهیم.

*‌ راه‌اندازی بازارهای موازی در کنار نظارت بر بازار، اقدام اصلی برای کنترل تورم است

افشارچی با بیان اینکه تورم تجمیعی منتهی به ماه بهمن استان زنجان 46.2 درصد است، خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت استانداری زنجان را تحویل گرفتم (ماه مهر) تورم استان 50.9 درصد بود که میزان تورم استان زنجان طی ماه‌های اخیر کاهش یافته است که پارامترهای ملی و استانی هر کدام به اندازه‌ای در این کاهش، موثر بودند.

وی با بیان اینکه تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه استان زنجان نیز طی این مدت کاهشی بوده است، تصریح کرد: اصلی‌ترین کار در کنترل تورم این است که در کنار نظارت بر بازار، توان راه‌اندازی بازارهای موازی را نیز داشته باشیم.

افشارچی با بیان اینکه سامانه مجازی فروش اقلام اساسی با عنوان «سرند» به جای سامانه بازرگام، راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: هر شرکتی که توان کمک نرم‌افزاری برای فروش کالاهای اساسی تنظیم بازاری را داشته باشد، حمایت می‌کنیم.

استاندار زنجان با اشاره به ابلاغ رشد 8.7 درصدی به استان زنجان در بودجه سال آینده گفت: برنامه لازم برای تحقق این رشد، تدوین شده که در حال نهایی شدن است و با تمام سرمایه‌گذارانی که در استان بودند، مذاکره شده و از آن‌ها خواسته‌ای تا هر میزان که برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز (بیش از 35 هزار میلیارد تومان) می‌توانند در استان سرمایه‌گذاری کنند را به ما اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع، تلاش بر این است که به سمت صنایع پاک و کم‌آب‌بر حرکت کنیم، اظهار داشت: اخیراً 2 تفاهمنامه در حوزه اقتصاد دیجیتال منعقد شده که برای حرکت در مسیر آن جلسات هفتگی برگزار می‌کنیم ضمن اینکه صندوق پژوهش و نوآوری نیز با 10 برابر اعتبار قبلی خود در حال پیگیری است.

*‌ نیروگاه برق 320 مگاواتی استان زنجان راه‌اندازی می‌شود

افشارچی با بیان اینکه یک قطعه زمین 7 هکتاری برای پارک علم و فناوری استان تامین شده که در حال نهایی شدن است، خاطرنشان کرد: در حال نهایی کردن یک نیروگاه برق نیز هستیم که مشکلات مربوط به گاز داشت که با پذیرش مسئولیت شخص بنده این مشکل حل شد و هم‌اکنون در حال گازکِشی است که با راه‌اندازی آن 320 مگاوات برق به تولید برق استان اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: مصرف برق استان بیش از 500 مگاوات است که با راه‌اندازی نیروگاه مذکور به تامین برق مورد نیاز استان کمک می‌کند اما این کار به معنای عدم خاموشی در سال آینده نیست.

*‌ تحقق تفاهمنامه با بانک صادرات، بخشی از مشکل آب استان زنجان را حل می‌کند

استاندار زنجان با بیان اینکه در حوزه آب که مخاطره استان است باید برنامه‌های کوتاه و بلندمدت داشته باشیم، گفت: مهمترین دستاورد در حوزه آب، تفاهنامه‌ای بود که اخیراً با بانک صادرات ایران نهایی شد که طبق آن سدهای مراش و بلوبین مشمول ماده 56 شدند یعنی بانک، اعتبار تکمیل سدها را پرداخت می‌کند اما پول خود را از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کند.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل و معاون بانک صادرات ایران و نمایندگان زنجان و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی برای انعقاد این تفاهمنامه گفت: حجم سرمایه‌گذاری در این تفاهمنامه بیش از 430 میلیارد تومان است که امیدواریم با تحقق آن بخشی از مشکل آب استان حل شود ضمن اینکه اعتباری هم از محل این تفاهمنامه برای آب‌بند ایالو گرفته شده که آب دندی و 20 روستای اطراف آن نیز تامین می‌شود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

افشارچی خاطرنشان کرد: کار بزرگ دیگری که در حوزه آب انجام شد این است که سد مشمپا با 37 درصد پیشرفت فیزیکی دارای مشکلاتی بود که توانستیم این پروژه را وارد پروژه‌ها و دغدغه‌های اصلی وزارت نیرو کنیم که امیدواریم این پروژه نیز که حجم مخزنی آن 350 میلیون متر مکعب است، راه بیفتد.

وی افزود: در حال رایزنی برای تامین آب کشاورزی برای شهرستان طارم از محل سدهای شهریار و آیدوغموش نیز هستیم و اعتباری برای تامین آب ابهر از سد کینه‌ورس در حال انجام است.

*‌ مجوز صنایع به شرط استفاده از پساب صادر می‌شود

استاندار زنجان با بیان اینکه اتفاق مهم دیگری در ارتباط با پساب افتاده است، گفت: قراردادی با یک شرکت بسته شده که فاضلاب ابهر را بگیرد و به صنایع آب‌بر هدایت کند که حجم این قرارداد 320 میلیارد تومان است و از این پس به شرطی برای صنایع، مجوز می‌دهیم که از پساب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه 5 هزار و 900 میلیارد تومان مالیات برای استان زنجان خیلی زیاد است، اظهار داشت: با وزیر امور اقتصادی و دارایی در این رابطه رایزنی شد تا مالیات 3 شرکتی که در زنجان مستقر بوده اما در مرکز محاسبه می‌شود در سرجمع مالیات استان زنجان محاسبه شود که حداقل یک هزار میلیارد تومان می‌شود و این نیز اتفاق مثبتی بود که افتاد.

افشارچی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی زنجان خاطرنشان کرد: انی منطقه، نیاز به سازمان عامل دارد که با چند سرمایه‌گذار مذاکره شده و مشتاق هستند که این کار را انجام دهند ضمن اینکه 100 هکتار از مجموع یک هزار هکتار زمین منطقه ویژه اقتصادی، مستثنیات است که از دستگاه‌های مربوطه خواسته‌ایم تا این مشکل را حل کنند.

*‌ مشکل پرواز از فرودگاه زنجان باید ریشه‌ای حل شود

استاندار زنجان با اشاره به گره‌های زیاد در استان زنجان که بخشی از آن‌ها طی ماه‌های اخیر گره‌گشایی شده است، گفت: مشکل مسکن فرهنگیان حل شد اما گاوازنگ، گره بزرگی است که سناریوی حل آن چیده شده و گام اول نیز برداشته شده اما فرآیند زمان‌بری است تا مشکلات به‌صورت قانونی حل شود.

وی با اشاره به حل موقت مشکل پرواز از فرودگاه زنجان که هم‌اکنون پرواز مشهد و بالعکس برقرار شده است، ابراز کرد: سیاست جابه‌جایی مسافر هوایی در کشور از هواپیماهای بزرگ و متوسط‌پیکر به هواپیماهای کوچک‌پیکر تغییر یافته و اخیراً نیز 10 فروند هواپیما خریداری شده است اما مشکل پرواز از فرودگاه زنجان باید به‌صورت ریشه‌ای و با راه حل دائمی، حل شود که نیاز به حضور سرمایه‌گذار است.

افشارچی افزود: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی زنجان در نزدیکی فرودگاه واقع شده، آورده اقتصادی می‌تواند برای زنجان داشته باشد لذا اگر سرمایه‌گذار باشد می‌توان پرواز به مناطق مختلف را داشته باشیم.

*‌ فاز اول پتروشیم زنجان طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار زنجان با بیان اینکه شرکت پتروشیمی زنجان، گره وحشتناکی دارد که در حال باز شدن است و این نیز اتفاق مثبتی است، گفت: مشکلات این شرکت و بسیاری از صنایع، مشکلات قانونی نیست بلکه به افزایش قیمت ارز برمی‌گردد که طی ماه‌های آینده خبرهای خوبی در این رابطه شنیده خواهد شد اما تاکید بر این است که فاز اول تا یکی– دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال باید هدفمند پیش برویم و به‌صورت جزیره‌ای نمی‌شود، اظهار داشت: رشد اقتصادی یعنی سرمایه‌گذاری در استان انجام و منجر به تولید ثروت و ایجاد اشتغال شود.

افشارچی با بیان اینکه 8 سال باید رشد اقتصادی 8 درصدی در کشور داشته باشیم تا قدرت خرید مردم به سال 1390 برگردد، خاطرنشان کرد: برای بهبود وضعیت معیتشتی مردم باید کارهای کوتاه‌مدت و برخی کارهای میان و بلندمدت انجام دهیم که اقدامات میان و بلندمدت مربوط به رشد اقتصادی است که نباید انتظار حل لحظه‌ای آن را داشته باشیم و اقدامات کوتاه‌مدت نیز ایجاد بازارهای موازی و راه‌اندازی جمعه‌بازار، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و راه‌اندازی بازارهای دیجیتال است که صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم بازار موازی راه بیندازیم، نمی‌توانیم رقابت کنیم ضمن اینکه شاخص معیشت، تورم است که کم‌کم در حال پایین آمدن است.

افشارچی با اشاره به مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان زنجان خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات مصوبات این سفر 499 میلیارد تومان بود که تخصیص یافته هرچند قطره‌چکانی است اما پیگیر انجام آن‌ها هستیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر