logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۶
[ شناسه خبر : ۲۵۷۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مشاور وزیر آموزش و پرورش:

لزوم تشکیل هسته‌های تحولی برای اجرای سند تحول/‌ با بخشنامه نمی‌توان تحول ایجاد کرد

لزوم-تشکیل-هسته‌های-تحولی-برای-اجرای-سند-تحول-‌-با-بخشنامه-نمی‌توان-تحول-ایجاد-کرد
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش یکی از بهترین روش‌ها تشکیل هسته‌های تحولی است، گفت: هسته‌های تحولی در مدارس نتیجه کار خود را می‌توانند ارزیابی کنند.

به گزارش موج رسا; علی پارسانیا امروز در همایش روز جوان اداره کل آموزش و پروش استان زنجان، اظهار کرد: تحول در آموزش و پرورش نیازمند تلفیق آموزش با حوزه‌های مختلف است و یکی از این حوزه‌ها هنر است.

وی با بیان اینکه تحول در نظام‌های اجتماعی نیاز به تعریف دارد، ابراز کرد: قبل از نوشته شدن سند تحول فلسفه تربیت نوشته شد اما فلسفی تحول نوشته نشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در نوشتن سند تحول به این سوال که تحول چگونه اتفاق می‌افتد فکر نکردیم، تصریح کرد: چون در مبنای نظری به بحث فلسفه تحول پرداخته نشده بود در سند هم آورده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در طول این ده سال حرکت چندانی در راستای سند تحول انجام نشده است، عنوان کرد: به این مسیر طی شده ۱۰ ساله باید به عنوان یک تجربه و سرمایه نگاه کنیم.

پارسا نیا با بیان اینکه سند تحول بنیادین تصویب شد ولی فناوری یا نرم‌افزار مدیریت تحول پیش‌بینی نشد، ادامه داد: خطای راهبردی ما این بود که سیستم‌های آموزشی را مکانیسم تلقی کردیم و تصور کردیم با ابلاغ و بخشنامه در آموزش و پروش می‌توان تحول ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نظام انسانی است و دارای هویت تاریخی است،  ابراز کرد: در مدرسه یک فرهنگ تعلیمی حاکم  است که باید به آن توجه شود و از زمان پهلوی این فرهنگ ایجاد شده است.

پارسا نیا با بیان اینکه برای ایجاد تحول باید به این امر باور داشت که وضعیت موجود باید تغییر کند، تصریح کرد: بعد از باور به لزوم تحول، باید انگیزه تحول نیز وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: پیامد تحول در نظام اجتماعی دفعی و سریع الوقوع نیست.

مشاور وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه آموزش و پرورش باید با سرعت در مسیر تحول حرکت کند، افزود: تحول از بالا به پایین نیست و البته از پایین به بالا هم نیست.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌ها که در مدیریت تحول داشته‌ایم دستوری بودن و ابلاغی بودن تحول است، تاکید کرد: با ابلاغ آیین نامه ها و بخشنامه‌ها می‌خواستیم تحول ایجاد کنیم که این امر یک آسیب است.

پارسانیا با بیان اینکه باید ستاد و منطقه در تعامل با همدیگر مدرسه تحولی را باید ایجاد کنند، افزود: باید در مناطق مدارس تحول شکل بگیرد تا بتوان این مدارس را تکثیر کرد.

وی با بیان اينکه در سند تحول بنیادین می‌خواستیم تمام سیستم را باهم متحول کنیم، خاطرنشان کرد: یکصد و ۳۱ راهکار،۵۰۰ برنامه، دوهزار فعالیت در مدارس برای این کار تعریف کرده ایم.

این مسئول با بیان اينکه یک از رکان اساسی سند تحول نیروی انسانی است، ادامه داد: بدون نیروی انسانی نمی‌شود تحول ایجاد شود و باید در این خصوص فکر شود چرا که اساسأ گلوگاه اصلی تحول نیروی انسانی است.

پارسا نیا با اشاره به اینکه جوانگرایی نیز یکی از الزامات تحول است، ابراز کرد: تحول گرایی نیاز به تعامل بین تجربه بزرگان و شجاعت و خلاقیت جوانان دارد.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر