logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۵۷۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

ما اصلاح طلبان به بن بست رسیده ایم!

ما-اصلاح-طلبان-به-بن-بست-رسیده-ایم!
علیرضا علوی تبار از نیروی های فکری جریان اصلاحات بر این باور است که این جریان به بن بست رسیده است.

به گزارش موج رسا; علیرضا علوی تبار از نیروی های فکری جریان اصلاحات بر این باور است که این جریان به بن بست رسیده است. عضو هسته سخت اصلاحات در حالی اعتراف کرده است که گفتمان اصلاح طلبی رادیکال به بن‌بست رسیده است که پیش از این در مقاله ای در مجله آفتاب نوشته بود که تنها راه حل موجود برای پیشبرد اصلاحات در ایران عبور از قانون اساسی است.

مدتی است که شاخه اصلاح طلبان بدخو (تاج زاده؛ حجاریان و علوی تبار)  با شعار انسداد در اصلاحات پروژه براندازی نرم را در فرمت اصلاحات ساختاری پیگیری می کنند. البته بهزاد نبوی رئیس جبهه اصلاحات روز گذشته در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته است که برای آنکه اصلاحات ساختاری متهم به براندازی نرم نشود باید صندوق رای را از دست نداده و حتی نیروهای درجه سوم را وارد حاکمیت کند. طرح نفوذ دادن نیروی خاکستری به قدرت(کلاهی و کشمیری) از جمله تجربیات بهزاد نبوی در دهه ۶۰ است!

علوی‌تبار با اشاره به ضعف و ناتوانی نیروی پیش برنده جریان اصلاحات، تاکید می کند: اصلاح طلبان مشکلات اساسی دارند. از نظر ایده پردازی ما مدت هاست که حرف جدی تازه ای نداریم. حرف هایی را که قبلاً می زدیم تکرار می کنیم. ایده پردازی هم کار ساده ای نیست. ضمن اینکه سازماندهی نیز در اصلاحات وجود ندارد. از نظر تحلیل وضع موجود هم همین طور است. چنانکه یا پایبندی به تحلیل وجود ندارد و یا تحلیل درستی از وضع موجود نداریم. ما فقط بلدیم که در انتخابات شرکت کنیم و این یعنی راهکار نداریم. عضو شورای سیاسی مجمع ایثارگران همچنین تاکید می کند که اصلاح طلبان باید فکری کنند این اصلاحاتی که تاکنون داشته ایم به بن بست رسیده است.

در ادامه بخش های مهم سخنرانی سردبیر روزنامه زنجیره ای صبح امروز در نشست حزب اصلاح طلب مجمع ایثارگران را می خوانید:

** اصلاحاتی که تاکنون داشتیم به بن بست رسیده است ولی اصلاحات دیگری می تواند با روش ها، ترکیب و نیروهای حامل دیگری شروع شود. بیاییم این فرض را بپذیریم که ما به جای تغییر سیاسی، دنبال تغییر سیاست رویم و به جای تغییر در نظام سیاسی و نظام تصمیم گیری و اصلاح آنها، به سراغ تغییر خط مشی ها رویم. البته از نگاه من چنین مساله ای ممکن نیست اما بیاییم با دوستانی که عمدتا در میان متخصصین جای دارند و اخیرا هم در میان اصلاح طلبان صدایی برای شنیدن پیدا کرده اند، همراه شویم. نباید فراموش کنیم که این موضوع لوازمی دارد.

**  اگر ما نتوانیم قدرت همسنگ بسازیم بهترین آرمان ها و استدلال ها را هم که داشته باشیم نمی توانیم ایده های خود را پیش ببریم. قدرت همسنگ یعنی فراهم کردن لوازم مبارزه سیاسی، تعداد، تشکیلات، رسانه، امکانات مادی لوازم یک مبارزه سیاسی مسالمت آمیز است!

** از نظر ایده پردازی ما(اصلاح‌طلبان) مدت هاست که حرف جدی تازه ای نداریم. حرف هایی را که قبلاً می زدیم تکرار می کنیم. ایده پردازی هم کار ساده ای نیست. ضمن اینکه سازماندهی نیز در اصلاحات وجود ندارد. از نظر تحلیل وضع موجود هم همین طور است. چنانکه یا پایبندی به تحلیل وجود ندارد و یا تحلیل درستی از وضع موجود نداریم. ما فقط بلدیم که در انتخابات شرکت کنیم و این یعنی راهکار نداریم. کمتر از سه درصد مردم ما در نهادهای مدنی متشکل شده اند. در جامعه مستأصل عصبانی ناامید نمی توان اصلاحات کرد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر