logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۵۶۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

استان زنجان مازاد تولید مرغ دارد/ میزان تولید تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته کمتر است

استان-زنجان-مازاد-تولید-مرغ-دارد-میزان-تولید-تخم‌مرغ-نسبت-به-سال-گذشته-کمتر-است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه امسال استان هیچ کمبودی بابت تامین مرغ ایام عید و ماه رمضان ندارد و حتی مازاد تولید خواهد داشت، گفت: اما میزان تولید تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته کم‌تر است.

 سید محمد‌علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: استان زنجان امسال بر خلاف سال‌های گذشته رکورد جوجه‌ریزی را شکسته است و نه‌تنها کمبودی به لحاظ تولید مرغ نخواهد داشت بلکه با وجود تولید مازاد بخشی از نیاز سایر استان‌ها را تامین خواهد کرد و در این راستا از ابتدای سال بیش از ۲۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است.

وی افزود: این میزان جوجه‌ریزی انجام شده توان تولید ۴۲ هزار تن گوشت سفید را دارد و آمار مذکور نیز صرفا برای مرغداری‌های گوشتی است، در حالی است که در کل سال ۹۹ تا پایان سال ۲۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه نگرانی از بابت تامین گوشت سفید برای ایام عید و ماه‌مبارک رمضان وجود ندارد، گفت: در نیمه دوم بهمن ماه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و گوشت سفید تولیدی در اواخر تعطیلات نوروزی و اوایل ماه مبارک رمضان نیاز استان را تامین خواهد کرد با این وجود در حال حاضر نیز قیمت مصوب یک کیلوگرم مرغ که باید به دست مصرف کننده برسد ۳۱ هزار تومان است.

وی در ارتباط با تولید تخم نیز عنوان کرد: متاسفانه امسال وضعیت تولید تخم‌مرغ در سطح استان مناسب نبود و تولید پایین آمد و میزان تولید حتی از سال گذشته نیز کمتر شد.

وی با اشاره به اینکه تولید پایین تخم‌مرغ چندین علت دارد، ابراز داشت: تعداد واحد‌های تولید کننده تخم مرغ استان کم است، هزینه‌های تولید به یکباره در سال گذشته با جهش قابل توجهی مواجه شد و از سویی دیگر نیز تعداد واحد‌های مرغ تخم‌گذار پیر افزایش یافت و با اینکه باید بعد از حذف دوباره جایگزینی انجام می‌شد اما به دلیل اینکه این امر سرمایه در گردش بالایی را می‌طلبید سبب شد تا در جوجه‌ریزی مرغ تخم‌گذار تاخیر ایجاد شود این عوامل در نهایت دلیلی شد تا میزان تولید تخم‌مرغ امسال نسبت به سال گذشته پایین‌تر آید.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: البته روال تولید تخم‌مرغ همواره به این شکل است که سالی پر تولید و سال دیگر کم تولید است و با اینکه امسال تولید پایین بوده اما در سال پیش‌رو تولید بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی بر این است تا پایان سال میزان تولید تخم مرغ در واحد‌های صنعتی استان به ۸ هزار تن برسد، خاطر‌نشان کرد: با هماهنگی‌هایی که با شرکت پشتیبانی امور دام انجام شده است، استان‌های پر تولید، مازاد تولیدات خود را در اختیار استان ما قرار می‌دهند تا تخم‌مرغ با شانه‌ای ۴۳ هزار تومان در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گیرد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر