logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۵۶۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان در گفت‌و‌گو با موج‌رسا:

استان زنجان توسط ۴۲ گسل بزرگ و کوچک تهدید می‌شود/ دور زدن قانون توسط برخی سازندگان مسکن

استان-زنجان-توسط-۴۲-گسل-بزرگ-و-کوچک-تهدید-می‌شود-دور-زدن-قانون-توسط-برخی-سازندگان-مسکن
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه دو گسل غرب زنجان و سلطانیه مهم‌ترین عامل تهدید برای زنجان محسوب می‌شود، گفت: استان تحت تاثیر ۴۰ گسل دیگر نیز قرار دارد که تحرک هر یک از آن‌ها می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.

صفی‌الله کرامتی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه استان زنجان توسط دو گسل بزرگ و ۴۰ گسل کوچک تهدید می‌شود اظهار داشت: یکی از گسل‌های بزرگی که شهر زنجان را تهدید می‌کند، گسل جنوب غرب زنجان است که از شهر زنجان آغاز شده و تا روستای وننق ادامه‌دار است.

وی با بیان اینکه گسل بزرگ دوم، گسل سلطانیه است که از روستای مروارید شهر زنجان آغاز شده و به ابهر، خرمدره و سلطانیه رسیده است، افزود: این گسل‌ها در صورتی که فعالیت کنند می‌توانند زلزله‌ای مهیب با قدرت بالا در حدود ۶.۵ تا ۷.۸ ریشتر را ایجاد کنند.  

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه ۴۰ گسل دیگر از سمت‌های مختلف از جمله گسل آوج، شاهین‌دژ، رودبار، تبریز استان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گفت: حرکت هر یک از این گسل‌ها بی‌تاثیر بر استان زنجان نخواهد بود و در طول دهه‌های گذشته نیز حرکت گسل‌های اطراف استان زنجان شرایط غم‌باری را ایجاد کرده‌اند و نمونه بارز آن زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹ و زلزله بویین زهرا در سال ۱۳۴۲ بود که عده کثیری از هموطنان را به کام مرگ کشاند.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان ۱۵۳ روستا بر روی گسل قرار دارد و بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی نیز بر روی گسل واقع شده است، تصریح کرد: طبق اعلام بنیاد مسکن تاکنون بیش از ۳۰ درصد این واحد‌های روستایی مقاوم سازی شده است و این امر نیز همچنان ادامه دار است.

کرامتی با اشاره به اینکه بعد از تشکیل نظام مهندسی ساختمان ساخت منازل مسکونی بر اساس ضوابط خاصی انجام می‌گیرد، خاطر‌نشان کرد: ساختمان‌های احداث شده در طول سال‌های گذشته قطعا در مقابل تخریب توسط زلزله مقاومت بیشتری دارند چراکه نظارت بر روند ساخت و ساز منازل انجام می‌گیرد اما گاها مردم برای کاهش هزینه‌ها سعی بر دور زدن قانون می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکید بر این است که کمترین میزان ساخت و سازها در حریم گسل‌ها انجام شود، گفت: مطالعه گسترده‌ای در سطح استان انجام شده تا در صورت رخداد زلزله با همکاری مردم کمترین مشکلات و آسیب‌ها ایجاد شود.ب/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر