logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۷
[ شناسه خبر : ۲۵۵۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

فعالیت ۱۳ واحد پرورش ماهیان زینتی در استان زنجان/ جهادکشاورزی از پرورش دهندگان زالو حمایت می‌کند

فعالیت-۱۳-واحد-پرورش-ماهیان-زینتی-در-استان-زنجان-جهادکشاورزی-از-پرورش-دهندگان-زالو-حمایت-می‌کند-
مدیر‌ امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان تنها ۱۳ واحد پرورش ماهیان زینتی فعال است گفت: وزارت جهاد کشاورزی تسهیلاتی برای پرورش ماهیان زینتی ارائه نمی‌دهد اما از پرورش‌دهندگان زالو حمایت می‌کند.

منصور حقی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته پرورش ماهیان زینتی رواج یافت، اظهار داشت: این صنعت جزو مشاغل زود بازده محسوب می‌شود و از کسب‌و‌کار‌های ارزان قیمت است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهیان زینتی در کنار دریافت آموزش‌های لازم نیازمند حداقل ۱۲ متر فضا است، گفت: این حرفه در فضای شهری، منازل مسکونی و به طور خانوادگی قابل اجرا است اما متاسفانه شرایط اقتصادی موجود اجازه ورود افراد به چنین فعالیت‌هایی را نمی‌دهد.

مدیر‌ امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه تخم ماهیان زینتی اکثر تولید داخل کشور است، گفت: البته برخی اوقات تخم ماهیان زینتی از کشور‌های دیگر خصوصا کشور‌های آسیای شرقی وارد کشور و استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ماهیان زینتی پس از پرورش دوباره به کشور‌های هدف صادر می‌شوند، عنوان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا میزان تولید و به‌الطبع آن صادرات پایین امده است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ماهیان زینتی بیشتر از مبادی قاچاق مورد صادرات قرار می‌گیرند.

حقیراد با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۱۳ واحد پرورش ماهیان زینتی در استان فعال است، خاطر‌نشان کرد: میزان تولید ماهیان زینتی در استان ۸۳۰ هزار قطعه است و قابلیت افزایش تولید نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل عدم رغبت به پرورش ماهیان زینتی نبود شرایط اقتصادی لازم در افراد جامعه است، تصریح کرد: متاسفانه استقبال چندانی برای ورود فعالان و علاقه‌مندان به این صنعت در سطح استان وجود ندارد.

مدیر‌ امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی از پرورش‌ زالو استقبال می‌کند و مجوز لازم را ارائه می‌دهد گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که امسال و سال گذشته پرورش ماهیان زینتی از اولویت وزارت جهاد خارج شده است و بخش توسعه کشاورزی و بانک پرداخت تسهیلات برای پرورش ماهیان زینتی را از اولویت خارج کرده و پرداختی انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره‌های غذایی، کشت کلزا، دانه‌های روغنی و بحث دام از جمله اولویت‌های پرداخت تسهیلات وزارت جهاد است، عنوان کرد: متاسفانه به بحث ماهی و پرورش آن توجه چندانی نمی‌شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر