logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۵۵۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا خبرداد

تخصیص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان زنجان

تخصیص-۴۵-میلیارد-تومان-اعتبار-برای-اجرای-پروژه‌های-آبخیزداری-در-استان-زنجان-
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه مهمترین فرسایشی که در سطح استان رخ می‌دهد و حتی سبب جا‌به‌جایی برخی از روستا‌ها در طول سالیان گذشته شده مربوط به فرسایش آبی است گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان کاهش میزان فرسایش و هدررفت خاک است.

جعفر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه استان زنجان توسط انواع فرسایش آبی و بادی تهدید می‌شود اظهار داشت: بیشترین میزان فرسایش خاک در استان توسط فرسایش سطحی، شیاری، توده‌ای و خندقی است و طبق آمار‌ها سالانه در سطح استان بیش از ۱۳ تن خاک در هکتار در سال مورد فرسایش قرار می‌گیرد و هدر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین فرسایشی که در سطح استان رخ می‌دهد و حتی سبب جا‌به‌جایی برخی از روستا‌ها در طول سالیان گذشته شده است مربوط به فرسایش آبی است، افزود: البته عوامل دیگری نیز همچون رانش زمین اثر گذار در جا‌به‌جایی روستا‌ها بوده است با این حال برخی از شهرستان‌ها همچون خدابنده و ماهنشان بیشتر در معرض فرسایش قرار دارند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه خوشبختانه میزان فرسایش بادی در استان به حدی نرسیده است که انجام عملیات‌های مالچ‌پاشی جزو‌ اولویت‌ها قرار گیرد، گفت: اساسی‌ترین موضوعاتی که توسط بخش آبخیزداری استان در حال انجام بوده، اجرای پروژه‌های آبخیزداری در راستای ممانعت در برابر سیلاب‌های احتمالی است.

وی با اشاره به اینکه امسال در راستای انجام پروژه‌های آبخیزداری ۷۵ میلیارد تومان مصوب شده بود، عنوان کرد: از مبلغ مذکور قریب به ۴۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و مورد استفاده قرار گرفت.

بیات با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۰ حوزه آبخیز زنجان پروژه‌هایی آبخیزداری همچون پروژه چهر‌آباد در حال انجام است، عنوان کرد: مهم‌ترین دلیلی که برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری وجود دارد پیشگیری از فرسایش بوده و با این حال ذخیره نزولات جوی، مقابله با خشکسالی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل سیلاب و رواناب آب سطحی از جمله اهداف اجرای پروژه است.

وی با بیان اینکه چندین عامل تاثیر‌گذار بر میزان فرسایش خاک است، خاطر‌نشان کرد: شخم در راستای شیب، از بین بردن پوشش گیاهی، وجود دام بیش از حد مجاز در مرتع، آتش‌زدن بقایای گیاهی و تغییر کاربری از جمله عوامل دیگر اثر گذار برفرسایش است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان تصریح کرد: با توجه به شرایطی که هر شهرستان دارد کنترل سیلاب‌های شهری و انجام پروژه‌های مربوط به آن در اولویت قرار دارد و سپس نواحی بحرانی به لحاظ فرسایش و ایجاد رسوب در دستور کار انجام پروژه‌های آبخیزداری قرار دارد.//ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر