logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶
[ شناسه خبر : ۲۵۵۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
گزارش موج رسا از نایابی کارت و نبود مراکز شارژ کارت اتوبوس در شهر زنجان؛

افزایش قیمت، دلیل نایابی کارت‌ اتوبوس‌ها شد/ لیست مراکز شارژ کارت‌های اتوبوس به زودی در پایانه‌ها نصب می‌شود

افزایش-قیمت،-دلیل-نایابی-کارت‌-اتوبوس‌ها-شد-لیست-مراکز-شارژ-کارت‌های-اتوبوس-به-زودی-در-پایانه‌ها-نصب-می‌شود
مدتی است که کارت‌های اتوبوس در شهر زنجان نایاب شده و علاوه بر آن مراکز شارژ کارت‌ها نیز فعالیت نمی‌کنند که شهروندان را دچار مشکل کرده اما گفته می‌شود که لیست مراکز شارژ کارت به زودی جهت اطلاع مردم در پایانه‌های اتوبوسرانی نصب می‌شود.

به گزارش موج رسا; حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، یکی از بهترین امکانات برای دسترسی شهروندان به نقاط مختلف از جمله مرکز شهرها است تا با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان به مقصد رسیده و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت به جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش حجم ترافیک نیز کمک کنند.

هزینه اتوبوس‌های شهری در سال‌های دور به‌صورت بلیط بود و شهروندان با خرید بلیط به اتوبوس‌ها سوار می‌شدند اما با توجه به واگذاری اتوبوس‌های درون‌شهری به بخش خصوص در اواسط دهه 80 و شخصی شدن این ناوگان، کرایه آن‌ها باید به‌صورت نقدی پرداخت شود که این مورد نیز علاوه بر مشکل در یافتن پول خُرد برای طرفین (مسافر و راننده) و همچنین طولانی شدن فرآیند طی مسیر به دلیل دریافت نقدی، مشکل بهداشتی هم داشت چرا که دست‌به‌دست شدن پول در بین مردم هم سبب از بین رفتن اسکناس‌ها شده و هم به لحاظ بهداشتی خطرناک است ضمن اینکه شیوع ویروس کرونا طی 2 سال گذشته نیز بر شدت این موضوع افزود.

شهرداری زنجان برای سرعت بخشیدن به کارها و جلوگیری از آلودگی‌های بهداشتی اقدام به تهیه کارت اتوبوس کرده بود که شهروندان با خرید و شارژ کارت‌ها می‌توانستند به راحتی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری استفاده کنند و کمتر افرادی پیدا می‌شد که به دلیل نداشتن کارت اتوبوس، هزینه را به‌صورت نقدی پرداخت کند اما طی چند وقت اخیر هم کارت‌های اتوبوس در شهر زنجان نایاب شده و هم محل شارژ کارت‌ها برداشته شده و شهروندان نمی‌دانند کارت‌ها را در کجا باید شارژ کنند.

* درخواست یک شهروند

یکی از شهروندان، پیامی با این متن به مدیر کانال پایگاه خبری – تحلیلی موج رسا ارسال کرد:

سلام

«لطفاً در کانال زنجان بذارید که مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی تا کِی می‌خواهند به این مردم مظلوم، ظلم کنند.

الان 2 ماهه که در پایانه، کسی نیست کارت‌های اتوبوس را شارژ کنه و بنده امروز کل زنجان را گشتم تا یه کارت خام بگیرم و به هرجا سر زدم، موفق نشدم و سرانجام به ترمینال شرکت اتوبوسرانی هم رفتم و شاکی شدم ولی کسی پاسخگو نشد، برگشتم.

از مسئولان محترم خواهشمندم دیگه بیشتر از این مردم را تو منگنه و فشار نذارند و فکری به حال و روز اتوبوس‌های شرکت واحد بکنند تا مردم دچار مشکل نشوند.»

این پیام و پیام‌های متعدد دیگر سبب شد تا خبرنگار موج رسا موضوع را از مسئولان شهرداری زنجان پیگیری کند.

*‌ تورم، قیمت کارت‌ها را افزایش داد

داود نوری، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: سازمان فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) شهرداری زنجان طی قراردادی با یک شرکت، اقدام به خرید حدود 17 هزار قطعه کارت اتوبوس کرده بود که وظیفه توزیع و شارژ کارت‌ها با شرکت مذکور است که زیر نظر سازمان فاوا شهرداری زنجان فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه قرارداد خرید کارت‌ها در سال 98 منعقد شده بود، اظهار داشت: شهرداری زنجان در ازای عرضه کارت‌ها به شهروندان، سوبسیت (یارانه) پرداخت می‌کرد به‌گونه‌ای که قیمت تمام‌شده هر قطعه کارت 17 هزار تومان بود که 7 هزار تومان را شهرداری به عنوان سوبسیت، تقبل می‌کرد و 10 هزار تومان را شهروندان پرداخت می‌کردند و به عبارت دیگر شهرداری زنجان در همان ابتدای کار و قبل از انجام سفر با اتوبوس به شهروندان 7 هزار تومان سوبسیت پرداخت می‌کرد.

نوری افزود: متاسفانه با پیش آمدن مشکلات تورمی، ابتدا کارت‌ها در مقطعی نایاب شد و در مقطعی هم که این مشکل حل شد، قیمت کارت‌ها به شدت افزایش یافته و به حدود 40 هزار تومان رسید.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان ابراز کرد: نامه‌ای در این خصوص به شهردار و شورای شهر می‌نویسیم که هم بحث خرید و هم پرداخت یارانه به کارت‌های اتوبوس را تعیین تکلیف کرده و در صورت موافقت با تخصیص یارانه نیز محل تامین منابع مالی آن مشخص شود.

*‌ لیست مراکز شارژ کارت‌های اتوبوس به زودی در پایانه‌های اتوبوسرانی نصب می‌شود

وی در خصوص عدم وجود مراکز شارژ کارت‌ها گفت: شیوع ویروس کرونا و عدم استقبال مردم از ناوگان اتوبوسرانی سبب شد که عرضه کارت و ارائه خدمات شارژ به صَرف شرکت مربوطه نشد و لذا قرار شد که شرکت مربوطه این خدمات را به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی واگذار کند که هم‌اکنون کارت‌های قبلی قابلیت شارژ در برخی از این دفاتر را دارند.

نوری با بیان اینکه 71 مرکز در سطح شهر زنجان وظیفه شارژ کارت‌ها را بر عهده داشتند، اظهار داشت: بنا به دلیل مذکور جلسه‌ای با سازمان فاوا برگزار کرده و طی مذاکراتی مقرر شد تا لیست مراکز شارژ کارت‌ها تهیه شده و ببینیم آیا همچنان تمایل به شارژ کارت‌ها دارند یا خیر؛ که در صورت عدم تمایل، مراکز دیگری را تعیین کنیم که قابل دسترس و در مقابل دید عموم شهروندان باشد و تلاش می‌کنیم که این اتفاق طی روزهای آتی بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این اتفاق بیفتد، لیست مراکز شارژ کارت‌های اتوبوس را در پایانه‌های اتوبوسرانی جهت اطلاع شهروندان، نصب می‌کنیم که با توجه به قرار گرفتن در آستانه عید نوروز و افزایش تردد شهروندان به مرکز شهر تلاش می‌کنیم که این امر ظرف چند روز آینده محقق شود.

*‌ کارت‌های جدید خریداری می‌شوند

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان با بیان اینکه به دنبال خرید مجدد تعداد دیگری کارت اتوبوس هستیم، گفت: همانطور که گفته شد هنوز نسبت به نحوه توزیع و میزان سوبسیت اعطایی به کارت‌ها به جمعبندی نرسیده‌ایم اما کارت‌های قبلی، قابل شارژ هستند که لیست مراکز شارژ کارت‌های اتوبوس طی روزهای آینده جهت اطلاع شهروندان در پایانه‌ها نصب می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است که کارت‌های جدید تا قبل از پایان سال جاری فراهم شود، خاطرنشان کرد: شورای شهر و شهرداری نیز در این زمینه باید تصمیم بگیرند.

*‌ شهروندان فاقد کارت اتوبوس تا اطلاع ثانوی، هزینه را نقدی پرداخت کنند

نوری با بیان اینکه شهروندان فاقد کارت تا زمان تهیه کارت‌های جدید به اجبار باید هزینه اتوبوس را به روش سنتی پرداخت کنند، تصریح کرد: نه تنها شهروندان بلکه خود ما نیز موافق پرداخت به روش سنتی حتی در شرایط غیرکرونایی نیز نیستیم چرا که علاوه بر مشکلات بهداشتی و تاخیر در تردد اتوبوس‌ها، کنترل درآمد اتوبوس‌ها نیز برای شهرداری مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه فعلا ناچار به ادامه این روش برای شهروندان فاقد کارت هستیم، تاکید کرد: مطمئناً به دنبال تهیه کارت‌های جدید هستیم و تلاش می‌کنیم که این اتفاق تا قبل از عید نوروز بیفتد اما در غیر این صورت بعد از عید نوروز حتماً به سمت کارتی کردن، حرکت خواهیم کرد.

نوری ابراز کرد: این کار هم در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و هم در راستای شفافیت، کنترل درآمد اتوبوس‌ها را آسان می‌کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر