logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۵۵۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون میراث فرهنگی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

بازگشت رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی به چرخه تولید در استان زنجان/ شهر جهانی ملیله مکان مشخصی برای فعالیت هنرمندان این صنعت ندارد

بازگشت-رشته‌های-منسوخ-شده-صنایع-دستی-به-چرخه-تولید-در-استان-زنجان-شهر-جهانی-ملیله-مکان-مشخصی-برای-فعالیت-هنرمندان-این-صنعت-ندارد-
معاون میراث فرهنگی استان زنجان گفت: با اینکه زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله شناخته شده اما هنوز مکان مشخصی برای حضور و فعالیت این هنرمندان در سطح شهر وجود ندارد و این یک ضعف بزرگ در حوزه صنایع دستی برای شهر زنجان است.

الناز خدایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه در راستای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان هیچ نوع اعتباری چه به لحاظ ملی و چه به لحاظ استانی به اداره میراث فرهنگی اختصاص نیافت، اظهار داشت: این نمایشگاه با رایزنی بین اداره کل میراث فرهنگی و نمایشگاه بین‌المللی کاسپین انجام شد تا بعد از مدت‌ها پس از شیوع کرونا آثار دست هنرمندان به نمایش گذاشته شود.

وی بیان اینکه همراهی مناسبی توسط نمایشگاه کاسپین با هنرمندان صنایع دستی به لحاظ هزینه انجام شد، افزود: استان زنجان دومین استان برگزار کننده نمایشگاه‌های رایگان صنایع دستی بود اما نمایشگاهی که اخیرا برگزار شد رایگان نبود با این حال طبق اطلاع‌رسانی انجام شده در سطح کشور هنرمندانی در این نمایشگاه شرکت کردند و تا حدودی این اقدام موفقیت آمیز بود. 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه این نمایشگاه توانست تاثیر مثبتی بر فروش آثار هنرمندان سراسر کشور داشته باشد گفت، استان زنجان مشکلی به لحاظ فروش صنایع دستی ندارد اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که در استان وجود دارد این است که زنجان با اینکه به عنوان شهر جهانی ملیله شناخته شده اما هنوز یک فروشگاه و مکان متمرکزی که فعالان این صنعت در این مکان حضور داشته باشند و تا در صورت وجود توریست از این مکان بازدید نماید و از نزدیک با این صنعت آشنا شوند، وجود ندارد که این موضوع به عنوان یک ضعف محسوب می‌شود.   

وی با بیان اینکه ملیله زنجان در حال تبدیل شدن به عنوان یک برند است، گفت: بیشترین صادراتی که از محصولات صنایع دستی استان انجام می‌شود مربوط به مس، ملیله و چاقو است بنابراین استقبال بالایی برای استفاده از ملیله وجود دارد این امر نیز می‌طلبد تا در سطح استان نیز توجه ویژه‌ای به ملیله و فعالان این صنعت شود. 

خدایی‌فرد با بیان اینکه سالانه قریب به یک میلیون دلار صادرات صنایع دستی از استان انجام می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه نمی‌توان رصد کاملی بر صادرات اقلام داشت چراکه صادرات بیشتر به صورت چمدانی از مبادی مختلف انجام می‌شود و نمی‌توان آمار جامعی را ارائه داد‌. 

وی ابراز داشت: در حال حاضر بیش از ۵۰ شاخه صنایع دستی در استان در رشته‌های چاقو‌سازی، مسگری، چاروق‌دوزی، گلیم‌بافی، قلمزنی، گیوه بافی، گیوه‌دوزی، ملیله کاری دارای هنرمندان چیره‌دست و ماهری هستند که آوازه کشوری و حتی جهانی دارند و در حال فعالیت هستند اما مشکلی که وجود دارد این است که تمام این هنرمندان بیمه نیستند. 

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال توانستیم ۱۲۵ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان را بیمه کنیم، گفت: روند بیمه تا پایان سال جاری ادامه دار خواهد بود با این حال از ابتدای سال جاری قریب به ۱۲۵ نفر جهت بیمه‌گری به تامین اجتماعی و ۲۱ نفر به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان معرفی شده‌اند. 

خدایی‌فرد با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد فعالان عرصه صنایع دستی به ۱۲ هزار نفر رسیده است، بیان کرد: با برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح روستا‌ها ۷۰۰ نفر به آمار فعالان صنایع دستی استان اضافه شده است. 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه می‌توان افراد بیشتری را به یادگیری هنر صنایع دستی ترغیب کرد و در این راستا کلاس‌های آموزشی خصوصا در شهرستان طارم برگزار شد، گفت: سعی بر این بود تا رشته‌هایی که منسوخ شده‌اند دوباره به چرخه تولید در روستا‌ها بازگردند وموفقیت‌هایی  نیز به لحاظ فعال شدن رشته‌های جاجیم ‌بافی، پرده‌بافی و لباس محلی در طارم حاصل شد.//ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر