logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۲
[ شناسه خبر : ۲۵۵۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس اتحادیه پوشاک استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

اقدام راسخی در جلوگیری از فروش پوشاک تولید داخلی با مارک‌های خارجی وجود ندارد/ نبود نظارت بهداشتی بر فروش مراکز پوشاک تاناکورا در زنجان

اقدام-راسخی-در-جلوگیری-از-فروش-پوشاک-تولید-داخلی-با-مارک‌های-خارجی-وجود-ندارد-نبود-نظارت-بهداشتی-بر-فروش-مراکز-پوشاک-تاناکورا-در-زنجان
رئیس اتحادیه پوشاک استان زنجان با اشاره به معضل فروش پوشاک داخلی با مارک خارجی گفت: اگر به روسای اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در سطح کشور در خصوص عدم نصب مارک خارجی بر روی پوشاک تذکر داده شود قسمت اعظم این مشکلات حل خواهد شد اما متاسفانه هیچ اقدام راسخی در این راستا وجود ندارد.

ابوالفضل نیاکان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;  با بیان اینکه چندین عامل سبب گرانی پوشاک شده است و از جمله آن بالا بودن اجاره بهای مغازه‌‌ها است، اظهار داشت: اجاره بهای مغازه‌ها از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان در وسط شهر متفاوت است و از سویی دیگر هزینه تامین انرژی همچون برق، هزینه اولیه تولید، هزینه جابه‌جایی کالا نیز بالا است و این عوامل دست به دست هم می‌دهند و در نهایت گرانی پوشاک را سبب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قریب به ۹۰ درصد فروشندگان پوشاک اجاره نشین هستند، افزود: مغازه‌دار به اجبار برای تامین اجاره بهای مغازه قیمت اجناس را بالا می‌کشند و چاره‌ای جز این ندارند.

رئیس اتحادیه پوشاک استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه مردم استان زنجان عادت خوبی ندارند و از همشهریان خود که تولید‌کننده پوشاک هستند خرید را انجام نمی‌دهند، گفت: پوشاک تولیدی در استانی همچون تهران تنوع بالایی دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا مشتری لباس متناسب با مد روز را از سایر استان‌ها تهیه کند البته فروشندگان زنجانی نیز متناسب با درخواست مشتری اقدام به تهیه و فروش می‌رسانند.

وی بیان کرد: تولید کننده زنجانی جنس تولید شده را به تهران ارسال می‌کند و در نهایت فروشندگان زنجانی دوباره همان اجناس را با قیمت بالاتر از توزیع کننده استان‌های دیگر خرید می‌کنند که این عامل نیز خود دلیل دیگری بر گرانی پوشاک می‌شود.

نیاکان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نیز گاها با توزیع کنندگان همکاری لازم را ندارند و یک محصول را به چندین عامل توزیع ارائه می‌دهند، عنوان کرد: در حالی که اگر تولید کننده تنها با یک توزیع کننده هماهنگ باشد و جنس تولیدی یک قیمت واحد داشته باشد و فقط در فروشگاه‌های مشخصی عرضه شود؛ محصول چند قیمتی را تجربه نخواهد کرد چراکه هر چه تعداد توزیع کنندگان یک کالا بیشتر شود با توجه به اختلاف اجاره بها، یک جنس با قیمت‌های متفاوتی به فروش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه‌های لباس نمی‌تواند تاثیر چندانی در پایین آوردن قیمت داشته باشد، خاطر‌نشان کرد: تهران تعیین کننده نهایی قیمت پوشاک است و استان‌ها نقشی در آن ندارند از سویی دیگر در تهران قیمت‌ها لحظه‌ای در حال تغییر است و نمی‌توان یک جنس را دو روز متوالی با یک قیمت مشخص خرید کرد.

رئیس اتحادیه پوشاک استان زنجان با رد این موضوع که زنجان نمی‌تواند جزو ۳ استان برتر در زمینه گرانی پوشاک باشد، گفت: قیمت پوشاک در استان‌های بزرگی همچون تهران، اصفهان، تبریز و شیراز بسیار بالاتر است و نمی توان این ادعا را داشت که صرفا این استان جزو ۳ استان برتر به لحاظ گرانی پوشاک باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مداوم بر روی این موضوع تاکید می‌شود که نباید جنس خارجی در داخل کشور به فروش برسد، ابراز داشت: در شهر زنجان چندین محل عرضه لباس خارجی و حتی تاناکورا وجود دارد که علاوه بر خارجی بودن آلوده نیز هستند چرا باید چنین اجناسی قابلیت فروش داشته باشند؟ چرا نظارت بر روی این امور انجام نمی‌گیرد؟ چرا صرفا نباید مغازه‌داران کالای خارجی را به فروش برسانند؟ آیا در برگزاری نمایشگاه‌های لباس نیز اجازه فروش اجناس خارجی داده نمی‌شود؟

نظارت بهداشتی بر فروش مراکز پوشاک تاناکورا وجود ندارد

نیاکان با انتقاد از این موضوع که گاها لباس‌های ایرانی با مارک‌های خارجی که توسط تولیدکنندگان استان‌های دیگر بر روی لباس نصب می‌شود، در سطح استان ما به فروش می‌رسد و توزیع کنندگان و فروشندگان نقشی در آن ندارند بیان کرد: نکته قابل تامل این است که چرا باید تولید کنندگان دسترسی آسانی به مارک‌های خارجی داشته باشند و جنس ایرانی را با نام خارجی عرضه کنند؟

وی عنوان کرد: در بازار تهران هر نوع مارک خارجی وجود دارد و هیج محدودیتی در جهت دسترسی وجود ندارد اما اگر چنین بازار‌هایی جمع شوند و این مارک‌ها از بین بروند تمام اجناس با نام ایران به فروش خواهد رفت.

رئیس اتحادیه پوشاک استان زنجان با بیان اینکه برای حل شدن این مسئله باید مسئولان کشوری از طریق رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی اعلام کنند که خرید و فروش مارک‌های خارجی ممنوع بوده نباید بر روی لباس نصب شود و این موضوع جرم محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر اطلاع‌رسانی انجام گیرد و به روسای اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در سطح کشور عدم نصب مارک خارجی بر روی پوشاک تذکر داده شود قسمت اعظم این مشکلات حل خواهد شد و صرفا فروشندگان متهم فروش محصول با مارک خارجی نخواهند بود اما متاسفانه هیچ اقدام راسخی در این راستا وجود ندارد.

فعالیت مراکز زیرزمینی فروش پوشاک با مارک‌های خارجی

وی گفت: هم‌اکنون لباس با انواع مارک‌های خارجی در فروشگاه‌های زیرزمینی بدون مجوز، در منازل با شو لباس، توسط دست‌فروشان، در بیشتر مکان‌های عمومی و دولتی که هیچ ارتباطی به لباس ندارند فروخته می‌شود اما هیچ نظارت و اقدامی در راستای برخورد با این افراد وجود ندارد اما تمام تمرکز بر این است که فروش توسط مغازه‌داران انجام نشود اما باید در اصل با مواردی که ذکر شد برخورد اساسی انجام شود و سپس سراغ فروشندگان رفت.

نیاکان در پایان با بیان اینکه فروشندگان لباس در زنجان با مسائل و مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، گفت: برخی از مغازه‌دارن حتی در طول روز فروش یک کالا را نیز نمی‌توانند داشته باشند چراکه مردم خرید از استان‌های دیگر را به خرید از زنجان ترجیح می‌‌دهند.

وی تصریح کرد: علاوه بر مورد مذکور همواره لباس‌هایی که خرید و آماده فروش می‌شوند در اصل همه آنها بفروش نمی‌رسد حداقل ۲ الی۳ مورد از آنها می‌ماند که یا از سایز بندی خارج‌می‌شود یا زده‌دار شده و به فروش نمی‌رسد همین موضوع سبب ضرر و زیان به فروشندگان و ایجاد انباری از لباس‌هایی که دیگر کارایی برای مصرف ندارند برای فروشندگان می‌شود و این امر در نهایت ضرر و زیان این قشر را به دنبال دارد.//ب

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ]
سلام مغازه من درفرعی خ فرودگاه میباشدومن همیشه ازشهرخودم زنجان خریدمیکنم وباسودکم میفروشم ازطرفی رکودبازاروکروناومشکلات مردم دیگرفروش قدیم رانداریم واقای نیکان خوب نظارت میکنندولی بگفته خودش فروشهای زیرزمینی بدون مجوزبازارماراکسادکرده من توچندتاگروه خریدوفروش هستم میبینم بدون ادرس مغازه توپارکینک یاخونه یاارسالی میفروشندب اینهابایدرسیدگی شود
فرم ارسال نظر