logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۶
[ شناسه خبر : ۲۵۵۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

عدم حمایت از توسعه کشت برنج در استان زنجان/ خشک‌کاری برنج در استان زنجان ناموفق است

عدم-حمایت-از-توسعه-کشت-برنج-در-استان-زنجان-خشک‌کاری-برنج-در-استان-زنجان-ناموفق-است
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه جهاد کشاورزی هیچ‌گونه حمایتی از کشت برنج ندارد، گفت: طبق دستور وزارت جهاد کشاورزی، استان زنجان اجازه گسترش سطح زیر کشت برنج را ندارد.

حسین عامری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه سالانه بیش از ۲ هزارو ۶۵۰ هکتار از اراضی استان زنجان به زیر کشت برنج می‌رود، اظهار داشت: سه شهرستان ماهنشان، طارم و زنجان کشت کننده این محصول هستند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۵۰ هکتار از اراضی در ماهنشان، ۸۰۰ هکتار در طارم و هزار و ۷۰۰ هکتار در  سطح شهرستان زنجان به زیر کشت رفته بود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها همین سطح دوباره در سطح استان قابل کشت خواهد بود و یقینا سطح کشت به میزان بارش‌ها در اسفندماه  نیز بستگی خواهد داشت اما افزایش سطح کشت نسبت به سال‌های گذشته را نخواهیم داشت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار تن انواع ارقام برنج همچون صدری، علی‌کاظمی و محلی در استان کشت می‌شود، گفت: برای تامین آب این سطح از تولید از آب زیر‌سطحی استفاده نمی‌شود و تولید صرفا با آب‌های سطحی انجام می‌گیرد بنابراین کشت برنج در استان نمی‌تواند تهدیدی برای پایین‌رساندن سطح آب‌های زیر زمینی باشد.

وی با بیان اینکه مکاتباتی با امور آب انجام شده تا زمین‌های اطراف رودخانه‌ها که اجاره داده می‌شوند به کشت برنج اختصاص داده نشوند، تاکید کرد: تمهیدات لازم اندیشیده شده تا مانع از گسترش سطح کشت برنج در سطح استان باشیم.

عامری با بیان اینکه توصیه اکید برای انجام کشت جایگزین مانند کلزا، محصولات علوفه‌ای کم‌آب‌بر به جای برنج به کشاورزان انجام شده است، عنوان کرد: به دلیل قیمت بالای محصول برنج تولیدی کشاورز راضی به کشت محصولات جایگزین که قیمت پایین‌تری دارند، نمی‌شوند. 

وی خاطر‌نشان کرد: طبق دستور وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه حمایتی در راستای کشت برنج در استان زنجان انجام نمی‌شود و هیچ گونه تسهیلات همچون سرمایه در گردش به برنج‌کاران اختصاص نمی‌یابد و حتی در تامین کود و سموم مورد نیاز نیز حمایتی از کشاورز برنج‌کار نمی‌شود‌.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه گاها در راستای کاهش مصرف آب کشاورزان خشکه‌کاری برنج را انجام می‌دهند و جهاد کشاورزی نیز سعی در نهادینه کردن این روش داشت، گفت: در این روش مشکل رویش علف‌های هرز وجود دارد و به دلیل قیمت بالای سموم به کار رفته هزینه تولید بالاتر است و اصولا کشاورز از این روش کشت استقبالی ندارد و از سویی دیگر خشکه کاری برنج در استان زنجان نیز چندان کارایی لازم را ندارد.//ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر