logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۹
[ شناسه خبر : ۲۵۵۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان:

محدویت‌های کرونایی پیک ششم، هوشمندانه اِعمال می‌شود/ تعطیلی کامل فعالیت‌های مختلف امکانپذیر نیست

محدویت‌های-کرونایی-پیک-ششم،-هوشمندانه-اِعمال-می‌شود-تعطیلی-کامل-فعالیت‌های-مختلف-امکانپذیر-نیست
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: ستاد ملی کرونا با استفاده از تجارب پیک‌های قبل به سمت محدودیت‌های هوشمند رفته تا با مدیریت هوشمندانه در عین حال که میزان عوارض و مرگ و میر را کاهش دهد، میزان عوارض اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی ناشی از بیماری کرونا نیز به حداقل برسند.

به گزارش موج رسا; دکتر حسن بختیاری، ظهر امروز در حاشیه جلسه مشترک شورای هماهنگی ثبت احوال و شورای راهبری جمعیت استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به قرار داشتن 6 شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی اظهار داشت: محدودیت‌های کرونایی به تناسب وضعیت شهرستان‌ها اِعمال می‌شود اما محدودیت‌ها متفاوت از محدودیت‌های وضعیت قرمز دوره‌های قبل است.

وی خاطرنشان کرد: سطح ایمنی جامعه به دلیل واکسیناسیون گسترده، بالا رفته ضمن اینکه با استفاده از تجارب پیک‌های قبلی به سمت مدیریت هوشمند بیماری رفته‌ایم.

بختیاری افزود: در پیک‌های قبلی به دلیل عدم آگاهی از ماهیت ویروس و نحوه برخورد با آن مجبور به در نظر گرفتن تمهیداتی بودیم که تا حد امکان، عوارض جانی به حداقل برسد و در پیک کنونی با اطلاعات و دانش بیشتری عمل می‌کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: با توجه به طولانی شدن بیماری کرونا که 2 سال از شیوع آن می‌گذرد، تعطیلی کامل همه مراکز اقتصادی، آموزشی، ورزشی، تحقیقاتی و... مانند پیک‌های قبلی امکانپذیر نیست و صدمات جبران‌ناپذیری وارد می کند.

وی اظهار داشت: در نتیجه، ستاد ملی کرونا با استفاده از تجارب پیک‌های قبل به سمت محدودیت‌های هوشمند رفته تا با مدیریت هوشمندانه در عین حال که میزان عوارض و مرگ و میر را کاهش دهد، میزان عوارض اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی ناشی از بیماری کرونا نیز به حداقل برسند.

بختیاری در خصوص نحوه تشکیل کلاس‌های دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تصمیم بر برگزاری حضوری کلاس‌ها است و پیش از کرونا نیز 4 جلسه از 17 جلسه کلاس‌ها می‌توانست به‌صورت مجازی برگزار شود که در استان زنجان نیز این رویه حداقل در دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها نیز باید تمهیداتی اتخاذ کنند که عوارض ناشی از بیماری را کم کرده و با کنترل واکسیناسیون و پایش مداوم بیماری در بین دانشجویان و پیش‌بینی قرنطینه و سایر موارد به سمت برگزاری حضوری کلاس‌ها بروند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در خصوص مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در حوزه این دانشگاه گفت: جلسات منظم و مداوم به‌صورت هفتگی در این خصوص با حضور مدیران مربوطه دانشگاه تشکیل می‌شود و مصوبات به‌صورت ریز و کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می‌شود که چه اقدامی در مورد هر پروژه خاص باید انجام شود.

وی با بیان اینکه هر هفته نیز مصوبات جلسه قبل پیگیری می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه پروژه‌های متوقف و نیمه‌تعطیل، فعال شده و به اذعان پیمانکاران با سرعت بیشتری به پیش می‌روند.

بختیاری با بیان اینکه اعتبارات در 2 حیطه است، خاطرنشان کرد: یکی مربوط به تکمیل پروژه‌ها و دیگری مربوط به تجهیز پروژه‌ها است که قسمتی اختصاص داده شده و هزینه می‌شود و قسمت دیگری نیز در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: مهلت قانونی برخی اعتبارات تا پایان سال و برخی دیگر برای سال آینده است که تلاش می‌کنیم تا جذب و به‌صورت بهینه مصرف شده و پروژه‌ها نیز در زمان پیش‌بینی‌شده به اتمام برسند تا هم هزینه‌های اضافی به سیستم بهداشت و درمان و دولت و خزانه تحمیل نشود و هم مردم بتوانند زودتر از این خدمات استفاده کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در خصوص زمان پایان پیک ششم کرونا گفت: پیش‌بینی‌های مختلفی وجود دارد اما زمان قطعی نمی‌توان گفت هر چند در روزهای اخیر، خیلی افزایش نداشته‌ایم اما باز هم زمان قطعی نمی‌توان گفت.

وی با بیان اینکه در یک طرف، رفتار ویروس و در طرف دیگر رفتار مردم است، ابراز کرد: با توجه به قرار گرفتن در ایام پایانی سال و افزایش ترددها اتمام پیک کرونا به این بستگی دارد که پروتکل‌های بهداشتی تا چه اندازه رعایت شود، تجمعات تا چه حد کمتر شود و پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خرید، رستوران‌ها و نمایشگاه‌های بهاره و محیط‌های مختلف تا چه اندازه رعایت شود.

بختیاری خاطرنشان کرد: هر اندازه مردم، پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند به همان اندازه، پایان پیک کرونا نزدیک‌تر خواهد بود.

وی در خصوص روند بستری کودکان اظهار داشت: متاسفانه مشکلی که در سویه اُمیکرون داریم این است که 20 درصد درگیری‌ها مربوط به اطفال است.

بختیاری با بیان اینکه روند بستری‌ها به ماهیت ویروس برمی‌گردد، بیان کرد: بستری‌ها در کل دنیا، کشور و استان زنجان بیشتر شده اما آمار استان بستری اطفال در زنجان، کمتر از نسبت آمار جهانی است.

وی با بیان اینکه کل بخش اطفال بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان به بیماران کرونایی اطفال اختصاص داده شده است، گفت: بخش دیگری (بخش پیوند سابق) را به بیماران غیرکرونایی اطفال تخصیص داده‌ایم و دنبال افزایش تخت هم هستیم هرچند خوشبختانه تاکنون مشکلی از بابت نیاز بیمار کرونایی به تخت آی‌سی‌یو و کمبود تخت نداشته‌ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در خصوص استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های غیردانشگاهی و غیردولتی برای بستری بیماران کرونایی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در پیک‌های قبلی وجود داشت این بود که همیشه اول ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی، تکمیل می‌شد و سپس به دنبال بیمارستان‌های غیردولتی می‌رفتیم.

وی با بیان اینکه ایراد کار این بود که با تکمیل بخش‌ها، الکتیو بخش‌ها و جراحی‌های الکتیو لغو و خدمت‌رسانی به مردم دچار اختلال می‌شد، خاطرنشان کرد: این دفعه و قبل از ورود به پیک، جلساتی با روسای بیمارستان‌های مختلف برگزار کرده سهمی برای هر کدام از تخت‌های آن‌ها تعیین کردیم که تخت‌ها از همان ابتدا و به‌صورت منظم، پُر شوند.

بختیاری با بیان اینکه بعضی از بیمارستان‌ها از جمله تامین اجتماعی، خیلی همکاری خوبی داشتند، افزود: همکاری بعضی از بیمارستان‌ها نیز ضعیف‌تر بود که تعاملاتی انجام دادیم تا سهمیه بیماران کرونایی را رعایت کنند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر