logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۵۵۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
در جلسه شورای راهبری جمعیت استان زنجان مطرح شد؛

کاهش جمعیت، امنیت آینده کشور را به خطر می‌اندازد/ مشکل اقتصادی، عامل اصلی کاهش جمعیت نیست

کاهش-جمعیت،-امنیت-آینده-کشور-را-به-خطر-می‌اندازد-مشکل-اقتصادی،-عامل-اصلی-کاهش-جمعیت-نیست
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: عوامل اقتصادی و رفاهی، خیلی نمی‌تواند فاکتور مهمی برای کاهش جمعیت باشد چرا که خانواده‌های متمول و دهک‌های بالا کمتر از خانواده‌های کم‌درآمد به موضوع جمعیت می‌پردازند و این مویّد این است که عامل فرهنگی در افزایش جمعیت بسیار مهم است.

به گزارش موج رسا; ابوالفضل رفیعی، ظهر امروز در جلسه مشترک شورای هماهنگی ثبت احوال و شورای راهبری جمعیت استان زنجان اظهار داشت: جمعیت، یکی از ارکان اصلی تشکیل ملت‌ها و عامل اقتدار و حفظ استقلال کشور است.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در کاهش جمعیت، نقش دارند که مهمترین عامل، فرهنگی است، خاطرنشان کرد: مزایای جمعیت طی چند سال اخیر گفته شده اما کار ظریفی است که هنرمندانه به این موضوع باید پرداخته و کارهای فرهنگی توسط دستگاه‌های متولی و موسسات مختلف انجام شود.

رفیعی با بیان اینکه عوامل دیگر نیز در کاهش جمعیت دخیل هستند، افزود: بعضی مواقع، دغدغه‌هایی در اجرای قوانین برای بانوان ایجاد می‌شود در حالی که باید در عمل، شاهد اجرای قوانین باشیم.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که نه تنها هیچ دغدغه‌ای نسبت به اجرای قوانین نباید ایجاد شود بلکه باید سیاست‌های تشویقی هم برای این موضوع داشته باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه آمار طلاق، اشتغال و تجرد هم در کاهش جمعیت تاثیر دارند، گفت: عوامل اقتصادی و رفاهی، خیلی نمی‌تواند فاکتور مهمی برای این امر باشد چرا که خانواده‌های متمول و دهک‌های بالا کمتر از خانواده‌های کم‌درآمد به موضوع جمعیت می‌پردازند و این مویّد این است که عامل فرهنگی در افزایش جمعیت بسیار مهم است.

*‌ بیش از 99 درصد ولادت و فوت‌ها در مهلت قانونی ثبت می‌شوند

سیدعلی شفیعی، مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در این جلسه گفت: ارائه آمار دقیق و به‌موقع برای برنامه‌ریزی ضروری بوده و در صورتی که آمار غیردقیق باشد نمی‌توان به اهداف مورد نظر رسید.

وی اظهار داشت: 99.6 درصد ولادت‌ها و بیش از 99 درصد فوت‌ها در سطح استان در مهلت قانونی ثبت می‌شوند که مرهون همکاری همه اعضای شورای ثبت احوال استان است.

شفیعی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای دستورالعمل تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی 58 مورد پرونده در استان زنجان ارجاع شده بود که شناسنامه برای تمام آن‌ها صادر شد.

وی با اشاره به صدور شناسنامه در سند سجلی بیان کرد: این مورد در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان ایجاد شده و زنجان، جزء 5 استان اول کشور است و این کار از دی‌ماه امسال انجام می‌شود و فضای مناسبی در بیمارستان آیت‌الله موسوی در اختیار ثبت احوال قرار داده شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با اشاره به 3 تنگنای این اداره کل در سطح استان گفت: تنگناها اول و دوم، فیبر نوری و ژنراتور برق است.

وی با بیان اینکه موظف هستیم داده‌ها را به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ارسال کنیم، اظهار داشت: نوسانات و قطعی برق، لطمه‌های زیادی به پایگاه وارد می‌کند لذا حداقل در خصوص شهرستان‌های اصلی انتظار می‌رود که توجه ویژه‌ای نسبت به تامین فیبر نوری و ژنراتور برق شود.

شفیعی با بیان اینکه مشکل سوم، ساختمان اداره ثبت احوال شهرستان زنجان است، خاطرنشان کرد: این ساختمان بیش از 10 سال است که در حال ساخت بوده و تکمیل نشده و نیمی از اسناد جمعیتی استان در اداره کل، نگهداری می‌شود که تامین اعتبار برای تکمیل ساختمان نیز مورد انتظار است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با اشاره به پروژه در دست اجرا با عنون سببی و نسبی گفت: این پروژه به‌صورت درختواره و برای تمام خانوارها اجرا می‌شود که اصل و نسب خانوارها مشخص می‌شود و تسهیلگری می‌کند که دستگاه‌ها از لحاظ امنیتی، مالی و حقوقی بتوانند شناسایی لازم را داشته باشند.

*‌ عواقب کاهش جمعیت متوجه نسل‌های آینده خواهد بود

دکتر حسن بختیاری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه اکنون در مقطع لایی جمعیت قرار داریم، گفت: اگر کار درستی در حیطه جمعیت انجام نشود و زمان با بی‌تفاوتی بگذرد، خیانت بزرگی به مملکت خواهد بود که عواقب آن متوجه نسل‌های آینده خواهد بود چرا که جبران کمبود جمعیت خیلی سخت است.

وی با اشاره به جزئیات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار داشت: این برنامه نه تنها در یک قالب کلی بلکه تکالیف و وظایف دستگاه‌های مختلف را به‌صورت جزئی تعیین کرده که اگر اقدامات عملی انجام شود، شاهد جهش در جمعیت خواهیم بود.

بختیاری با بیان اینکه هرم نسبی جمعیت استان زنجان مشابه هرم کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به نمودار مقایسه‌ای جمعیت استان و کشور، شاهد آهنگ کاهش رشد جمعیت از سال 90 تا 99 بوده‌ایم.

وی افزود: جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود به‌گونه‌ای که در سال 1351 نرخ باروری کلی 5.9 بوده که رفته‌رفته افزایش یافته و در ادامه با سیاست‌های کنترلی جمعیت کاهش یافته و امروز به 1.65 رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: نرخ باروری یعنی تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوران باروری (10 تا 54 ساله) می‌تواند به دنیا بیاورد این عدد در سال گذشته 1.8 بوده و کاهشی است.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه افزایش جمعیت انجام شده است، اظهار داشت: میزان ازدواج از سال 90 تا 98 کاهش یافته و میزان طلاق افزایش یافته است.

بختیاری تصریح کرد: برای تغییر جمعیت و افزایش باروری باید تمام دستگاه‌ها وارد شوند و اگر به یک دستگاه خاص، متمرکز شود نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

*‌ تبعات کاهش جمعیت به خوبی باید تبیین شود

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص افزایش جمعیت گفت: جمعیت، اولین و ضروری‌ترین مساله کشور است به‌گونه‌ای که رهبر انقلاب از سال 96 به بعد بالغ بر 30 بار نسبت به این موضوع تذکر داده‌اند.

وی افزود: موضوع جمعیت باید به خوبی تبیین شود چرا که بحران‌های اقتصادی و امنیتی گریبانگیر کشور خواهد شد و علاوه بر تبعاتی مانند مهاجرپذیری، تبعات دیگری هم دارد.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه موضوع اقتصادی تنها دلیل عدم فرزندآوری نیست، خاطرنشان کرد: مشکل، فکری است که باید حل شود و عواملی مانند تجرد، سقط جنین و... نیز وجود دارد که باید به خوبی تبیین شود چرا که امنیت آینده کشور در خطر است.//آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر