logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۵۵۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
استاندار زنجان:

افزایش جمعیت نیاز به فرهنگسازی دارد/ ضرورت حساسیت نسبت به موضوع جمعیت

افزایش-جمعیت-نیاز-به-فرهنگسازی-دارد-ضرورت-حساسیت-نسبت-به-موضوع-جمعیت
استاندار زنجان گفت: افزایش جمعیت و فرزندآوری به لحاظ اقتصادی و حتی از نظر عقلانی، موضوع مهمی است و نسبت به این مسائل باید حساس باشیم.

به گزارش موج رسا; محسن افشارچی، ظهر امروز در جلسه مشترک شورای هماهنگی ثبت احوال و شورای راهبری جمعیت استان زنجان اظهار داشت: آمارهای ارائه‌شده در خصوص میزان باروری و موالید در استان طی یک دهه اخیر، مسئولان را به فکر انداخته و مسئولیت آن‌ها را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت تجزیه و تحلیل آمارها خاطرنشان کرد: میزان ولادت‌ها در استان زنجان از 18 هزار و 800 تولد در ابتدای دهه 90 به‌صورت منحنی حرکت کرده و نقطه اوج آن در سال 1394 با 21 هزار و 367 تولد بوده اما در سال گذشته به 15 هزار و 146 تولد کاهش یافته و البته میزان نرخ باروری طی یک دهه اخیر نیز کاهش میزان تولدها را تایید می‌کند.

استاندار زنجان با بیان اینکه در کشورهای خارجی نسبت به موضوع فرزندآوری به شدت تبلیغ می‌شود و امکانات خاصی در اختیار مردم آن‌ها قرار می‌دهند، افزود: برای مثال؛ در قبال دریافت مالیات از مردم به ازای هر فرزند، مقداری از مالیات را برمی گردانند که مبلغ قابل توجهی هم هست و یا در خصوص مادرانی که فرزند داشته و به هر دلیلی تنها هستند، سیستم تامین اجتماعی به شدت از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی گفت: در تمام دنیا می‌دانند که فرزندآوری، امر بسیار مهمی است و پیری جمعیت، مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورد.

افشارچی با بیان اینکه فقط مشکلات اقتصادی دلیل عدم فرزندآوری نیست، اظهار داشت: در سال‌ها 90 و 91 نیز افزایش قیمت‌ها را داشتیم اما رشد جمعیت در این سال‌ها در کشور بالا بوده پس نشان می‌دهد که فقط مشکلات اقتصادی، دلیل بر عدم تمایل به فرزندآوری نیست.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی در عدم فرزندآوری نسبت به دلایل اقتصادی، اولویت دارد، خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی بسیار مهم است که باید جدی گرفته شود.

استاندار زنجان تصریح کرد: در گذشته بسیاری از سقط جنین‌ها ناشی از برداشت اشتباه برخی خانوده‌ها و حتی پزشکان از نتایج و علائم آزمایشات بود که چند وقت پیش، جلوی این کار گرفته شد.

وی با تاکید بر فرهنگسازی و حمایت از خانواده‌ها برای فرزندآوری گفت: زنانی که برای زایمان به بیمارستان‌ها مراجعه می کنند باید از بهترین خدمات بهره‌مند شوند تا خانواده‌ها احساس آرامش در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته باشند.

افشارچی با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های قانونی در خصوص فرزندآوری از جمله مرخصی بانوان را پیگیری و رصد می‌کنیم، ابراز کرد: افزایش جمعیت به لحاظ اقتصادی و حتی از نظر عقلانی، موضوع مهمی است و نسبت به این مسائل باید حساس باشیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر