logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۵۴۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
بایدها و نبایدهای افزایش حقوق کارگران در گفت‌وگو با دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان:

جلوگیری از افزایش افسارگسیخته تورم، مهمتر از میزان افزایش حقوق کارگران است/ جلسات شورای عالی کار در طول سال باید برگزار شود

جلوگیری-از-افزایش-افسارگسیخته-تورم،-مهمتر-از-میزان-افزایش-حقوق-کارگران-است-جلسات-شورای-عالی-کار-در-طول-سال-باید-برگزار-شود-
دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه به دنبال افزایش حقوق کارگری نیستیم بلکه درخواست جلوگیری از تورم افسارگسیخته را داریم، گفت: تورم به‌صورت افسارگسیخته جلو می‌رود و هر لحظه بر شدت فشار اقتصادی و گرانی‌ها افزوده می‌شود که این فشار را در جامعه کارگری لمس می‌کنیم.

اصغر نجاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال 1401 اظهار داشت: شورای عالی کار، ساز و کار و ساختار مخصوص خود را دارد و اعضای آن نیز مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: اِشکالی که وجود دارد این است که مجلس شورای اسلامی وضع کرده که دستمزد جامعه کارگری توسط شورای عالی کار، تصویب شود اما هیچ اعتنایی به آن نکرده‌اند در حالی که شاخص‌های تعیین حقوق و دستمزد را در آن اعلام کرده‌اند.

نجاری افزود: در ماده 41 قانون کار نیز آمده که سبد معیشت خانوار بر اساس تبعیت از نرخ تورم باشد که از سوی بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی اعلام می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه گرانی و تورم را به شورای عالی کار، گره می‌زنند، گفت: جامعه کارگری در طول سال غیر از اسفندماه دیده نمی‌شوند و در ماه اسفند، ضربان قلب جامعه به‌خصوص جامعه کارگری و بازنشتسگان مستمری‌بگیر تامین اجتماعی با مطرح کردن بحث حقوق و دستمزد، بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه تعیین حقوق و دستمزد طبق وظایف شورای عالی کار صورت می‌گیرد، ابراز کرد: این دیگر نیاز به بوق و کَرنا ندارد چرا که خود این موضوع و بیان هر روزه تشکیل جلسات شورا، حساسیت در جامعه ایجاد کرده و افکار عمومی را آماده افزایش قیمت کالاها می‌کند.

*‌ مجلس شورای اسلامی به قانونی که وضع کرده باید نظارت کند

نجاری با بیان اینکه ایراد دیگری که وجود دارد این است که مسئولین مرتبط، وزارت تعاون، دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی به قانونی که وضع کرده‌اند باید نظارت کنند، اظهار داشت: به اندازه کافی، قوانین دست‌وپاگیر و مخل، پیش روی صنعت وجود دارد و در عین حال قوانین اصولی هم داریم که می‌تواند در گره‌گشایی، رونق اقتصادی و توسعه صنعتی، نقش‌آفرینی کند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مجلس باید به آنچه که خودش تصویب کرده، احترام ویژه قائل شده و همه را نیز مکلف به تبعیت از این قانون کند اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد در شورای عالی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز سلیقه‌ای رفتار می‌کنند.

نجاری افزود: نمایندگان جامعه کارگری، سال گذشته به نشانه اعتراض و به دلیل اینکه به جامعه کارگری اهمیت داده نمی‌شود به نشانه اعتراض، جلسه تعیین حقوق را ترک کردند.

*‌ به دنبال افزایش حقوق نیستیم؛ جلوی تورم افسارگسیخته را باید گرفته شود

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه به دنبال افزایش حقوق کارگری نیستیم بلکه درخواست جلوگیری از تورم افسارگسیخته را داریم، گفت: تورم به‌صورت افسارگسیخته جلو می‌رود و هر لحظه بر شدت فشار اقتصادی و گرانی‌ها افزوده می‌شود که این فشار را در جامعه کارگری لمس می‌کنیم.

وی اظهار داشت: کارگر را به عنوان نیروی مولد می‌شناسیم که بیشترین تاثیر در اقتصاد و سرعت گرفتن چرخه اقتصادی را دارد و اثراتش را نیز دیده‌ایم اما متاسفانه اهمیت داده نمی‌شود و نتیجه بی‌اعتنایی به جامعه کارگری، نابسامانی‌هایی است که امروز می‌بینیم.

نجاری خاطرنشان کرد: در آنجا که قانون باید باشد اما وقتی مصلحت دولت است، سکوت می‌کنند اما در جایی که به نوعی منتفع خواهند شد از قِبل حمایت از شبه‌کارفرمایانی که افراد خاصی هستند که عین کنه به جان ملت افتاده و رانت ایجاد می‌کنند و هر کس هم بخواهد حرفی بزند، انواع و اقسام برچسب‌ها را به او می‌چسبانند.

*‌ اعتراض به بی‌عدالتی و تبعیض است

وی با اشاره به تعیین سبد معیشتی متوسط خانوار 3.3 نفر در حدود 9 میلیون تومان ابراز کرد: شورای عالی کار به همان مصوبه‌ای که به بیرون داده، استناد کند و حقوق کارگر را ببینند که انرژی، نیرو، جوانی و شیرازه خود را در پای کار از دست می‌دهد و ماهیانه با 120 ساعت اضافه کار، حداکثر 5 میلیون تومان دریافت می‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان گفت: مسئولان اگر مقداری منصفانه به این مساله نگاه کنند، طبعا هم شکاف طبقاتی به نوعی ترمیم می‌شود و هم افزایش رضایتمندی در جامعه اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه همه اقشار، کشور و خاک وطن خود را دوست دارند، بیان کرد: وقتی جامعه کارگری با رفتار ماخوذ به حیا خویشتن‌داری کرده و از سود خود گذشته و ضرر را تحمل کرده به خاطر اینکه واقعاً آسیبی به کشور وارد نشود در حالی که رسانه‌های بیگانه همواره دنبال فرصتی هستند که اعتراضی ایجاد شده و آن را پوشش دهند و القا کنند که نارضایتی‌ها بالاست، بنا نیست که مورد بی‌اعتنایی قرار گیرند.

نجاری با بیان اینکه اعتراض وجود دارد اما اعتراض به بی‌عدالتی، تبیعض و نادیده گرفتن حقوق قانونی جامعه کارگری و بازنشستگی بوده و این‌ها حداقل انتظارات است، اظهار داشت: خوشبختانه قوای سه‌گانه، انقلابی بوده و حاکمیت و یک‌دست شده و هیچگونه بهانه‌ای برای بی‌اعتنایی به موضوعات کارگری وجود ندارد.

وی افزود: تک‌تک اقشار جامعه باید در بودجه سال آینده دیده و لحاظ شوند و بودجه لازم در خصوص همسان‌سازی حقوق‌ها و همچنین حقوق جامعه کارگری باید پیش‌بینی شود.

*‌ ارز 4200 تومانی به جای اختصاص به تولید سبب پولشویی می‌شود

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان گفت: به جای اینکه ارز 4200 تومانی را به یک دلال بدهند که پولشویی اتفاق می‌افتد در حالی که این پول باید در اقتصاد، محور تولید و شرکت‌های تولیدی قرار گیرد که این اتفاق نمی‌افتد و فساد ایجاد خواهد کرد و اولین قشری که در این فساد، آسیب می‌بیند اقشار ضعیف جامعه است که جامعه کارگری در راس این قشر ضعیف قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: از دولت می‌خواهیم که منطقی مسئولانه نسبت به ارز 4200 تومانی نگاه کرده و اهمیت و جایگاه افکار عمومی و هم جامعه کارگری که بیش از 53 درصد کشور را تشکیل داده و نقش کارگری در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و پیشگام بودن تمام مناسبت‌هایی که منجر به تقویت نظام شده را بدانند.

نجاری با بیان اینکه مسئولان باید هم این ظرفیت را ببینند و هم خواسته‌های جامعه کارگری را نه به‌صورت غیرقانونی بلکه به‌صورت کاملا قانونی و طبق قانون کار برآورده کنند، خاطرنشان کرد: چیزی بیشتر از قانون نمی‌خواهیم و برای کمتر از قانون هم حتماً اعتراض خواهد شد.

*‌ انتظاری جز توجه به جامعه کارگری نداریم

وی افزود: بنابراین امیدواریم نگاه منطقی به این موضوعات شود و هیچ انتظاری جز توجه به جامعه شریف و زخمتکش کارگری از دولت انقلابی نداریم اگرچه تورم تجمیعی و به نوعی طلب هم داریم که در طول شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکنون اتفاق افتاده و انتظارمان این است که به این موضوع نیز توجه کنند.

نجاری با بیان اینکه متاسفانه برجسته‌سازی کرده‌اند که جامعه کارگری منجر به افزایش تورم شده است، تصریح کرد: تورم در جایی اتفاق می‌افتد که تسهیلات و پول‌هایی که باید برای تولید داده شود تا هزینه‌های کارگران که حداکثر 10 تا 15 درصد کل هزینه‌های یک واحد تولیدی است، پرداخت شود و این 10 درصد در برابر تمام هزینه‌های واحدهای تولیدی، ناچیز است داده نمی‌شود.

وی افزود: متاسفانه بر روی 10 درصد تمرکز می‌کنند اما 90 درصد را نمی‌بینند در حالی که دولت، نقدینگی غیرسیال را باید به درستی به بازار اقتصاد و تولید تزریق کند که منجر به اشتغالزایی شود که این اتفاق نمی‌افتد و این نقدینگی در اختیار اشخاصی قرار می‌گیرد که پولشویی کرده و حتی یک اِپسیلون تاثیری در اشتغال، تولید و اقتصاد ندارد.

*‌ مسئولین باید پاسخ منطقی به جامعه بدهند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان گفت: مسئولین در اینجا نقش دارند و پاسخی باید به افکار عمومی و مطالبات منطقی و اصولی جامعه بدهند.

وی اظهار داشت: انتظار این است که شورای عالی کار طبق ماده 41 قانون کار، عمل کند و تقاضای دیگری نداریم ضمن اینکه انتظار می‌رود تورم تجمیعی که حداقل طی یک دهه اخیر بوده را به هر شکل ممکن جبران کنند.

نجاری خاطرنشان کرد: خانه کارگر نیز در استان و کشور در حد خود مذاکرات را انجام و رایزنی می‌کند و زنگ خطرها را نیز اعلام و یادآوری می‌کند.

وی ابراز کرد: امیدواریم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ناپختگی و کم‌تجربگی نکرده و از دیدگاه‌ها، نظرات و مشورت‌های پیشکسوتان و صاحب‌نظران استفاده کند تا خروجی معقول، منطقی و بدون حاشیه به دست آید.

نجاری تاکید کرد: جلسات شورای عالی کار در طول سال به‌صورت مرتب و منظم برگزار شود و بنا نیست که در پایان سال برگزار شود چرا که تمام اذهان و افکار عمومی به سمتی می‌رود که جهت‌دهی کرده و جامعه را برای یک گرانی دیگر آماده می‌کند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر