logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۵۴۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا:

کاهش ۲۵ درصدی تولید ماهی در زنجان/ افزایش هزینه‌های تولید ماهی در استان زنجان

کاهش-۲۵-درصدی-تولید-ماهی-در-زنجان-افزایش-هزینه‌های-تولید-ماهی-در-استان-زنجان-
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه قیمت بالای ماهی در زنجان به دلیل کیفیت بالا و صادرات آن است، گفت: طبق آخرین قیمت‌گذاری توسط اتحادیه قیمت ماهی پایین آمده که حتی تامین کننده هزینه تولید هم نیست.

منصور حقی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه گرانی ماهی در استان زنجان نسبت به استان‌های دیگر به دلیل کیفیت بالای تولید و صادرات آن است، اظهار کرد: قیمت تمام شده ماهی قزل‌آلا در حدود ۶۵ هزار تومان است اما قیمت‌گذاری که در روز‌های گذشته بر روی فروش این محصول توسط اتحادیه قرار داده شد ۶۱ هزار تومان بوده که حتی پایین‌تر از هزینه تولید است.

وی با اشاره به اینکه نباید برای پایین بودن قیمت ماهی خوشحال بود، افزود: تولیدکنندگان به شدت متضرر شده‌اند چراکه هزینه تولید به دلیل عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات بچه‌ماهی بالاتر رفته و از سویی دیگر دولت نهاده‌ چندانی در اختیار تولیدکنندگان این صنعت قرار نمی‌دهد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه تنها کارخانه تولید غذای ماهی در استان امسال در دو نوبت به میزان ۴۰ تن سویا دولتی دریافت کرده است، گفت: این در حالی است که کارخانه مذکور سالانه بیش از ۲ هزار تن انواع غذای ماهی تولید می‌کند بنابراین تمام مورد نیاز آزاد تامین می‌شود و همین امر در نهایت تاثیر سو خود را بر افزایش قیمت تولید ماهی دارد.

وی با بیان اینکه تا سه ماه گذشته ماهانه ۵۰۰ تن ماهی از زنجان به کشور‌های آذربایجان و روسیه البته از مبادی استان‌های دیگر صادر می‌شد، عنوان کرد: کشور روسیه یکی از کشور‌هایی است که به دنبال واردات ماهی از استان است و در این راستا یکی از شرکت‌های مطرح زنجان پیگیر اخذ کد ریجستری است و مقرر است تا تیمی از روسیه برای بازدید وارد این شرکت شوند، تا پس از فرآوری ماهی به این کشور صادرات مستقیم انجام شود.

حقی‌راد در ادامه با اشاره به اینکه قطعی‌های برق در تیر ماه جاری و خشکسالی موجود سبب شد تا به تولید کنندگان اکیدا تاکید شود تا میزان بچه‌ریزی را کاهش دهند، تصریح کرد: همین امر سبب شده تا میزان تولید ماهی نسبت به سال‌های گذشته در حدود ۲۵ درصد کم‌تر شود.

وی با بیان اینکه میزان تولید ماهی استان در سال گذشته ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن بود، خاطر‌نشان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها تولید ماهی در سال جاری به ۱۴ هزار تن خواهد رسید. اما باید گفت وضعیت اقتصادی مردم نیز سبب شده تا تقاضا برای خرید نیز پایین باشد و دولت نیز تلاش خود را دارد تا بازار مرغ و گوشت را سامان دهد و توجه چندانی به بازار ماهی ندارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان ابراز داشت: طبق آخرین آمار که مربوط به سال ۹۷ است در حدود ۷۹۱ واحد فعال آبزی‌پروی اعم از ماهیان سرد‌آبی، گرم‌آبی، ماهیان زینتی و پرورش بچه ماهی در استان در حال فعالیت هستند.//ا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر