logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۵۴۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 14 دقیقه ]
در نشست خبری نماینده مردم ماهنشان و ایجرود مطرح شد؛

دولت سیزدهم با واکسیناسیون عمومی، عملکرد موفقی در مهار کرونا داشت/ حداقل حقوق سال آینده 5 میلیون و 600 هزار تومان است

دولت-سیزدهم-با-واکسیناسیون-عمومی،-عملکرد-موفقی-در-مهار-کرونا-داشت-حداقل-حقوق-سال-آینده-5-میلیون-و-600-هزار-تومان-است
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت: همت و تشخیص اولویت حفظ جان مردم توسط دولت سیزدهم با اجرای واکسیناسیون عمومی سبب رونق کسب‌وکار، خروج از رکود و خمودگی شد و خیلی موثر بود چرا که دولت در ابتدای کار خود در تزریق 2 دوز واکسن برای عموم مردم، همت همگانی کرد و عملکرد موفقی داشت.

به گزارش موج رسا; سیدمرتضی خاتمی، شامگاه چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لایحه بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده از کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق حضور داشتم که بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق، اتمام یافته و بعد از اِعمال تغییرات لازم، منتظر جمعبندی نمایندگان جهت بررسی در صحن مجلس هستیم.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های لایحه بودجه سال 1401 که آن را از لوایح سال‌های قبلی متمایز می‌کند، خاطرنشان کرد: هر چند معتقدم هیچ اصلاح ساختار جدی در لایحه بودجه 1401 نسبت به لوایح قبلی ملاحظه نمی‌شود اما لایحه‌ای با رویکرد استانی و رشد 77 درصدی نسبت به لایحه قبلی بوده و اعتبارات نیز متمرکز در استان است که در صورت تحقق می‌تواند دولت را در رسیدن به اهداف مورد نظر یاری کند.

خاتمی با بیان اینکه مالیات با پیش‌بینی بیش از 60 درصد رشد، اصلی‌ترین منبع درآمدی پایدار در لایحه بودجه سال آینده است، افزود: رویکرد کنترل کسری بودجه و کاهش انتظارات تورمی به‌خصوص در حقوق و دستمزد، نشان می‌دهد که دولت به دنبال کنترل انتظارات تورمی بوده و می‌خواهد کسری بودجه را جبران کند.

وی با بیان اینکه رشد 70 درصدی یارانه حمایتی در لایحه بودجه 1401 ملاحظه می‌شود، ادامه داد: بهبود نسبی تراز عملیاتی نسبت به لایحه سال جاری ملاحظه می‌شود ضمن اینکه میزان انتشار اوراق در لایحه بودجه 1401 نیز نسبت به سال جاری، کمتر است.

*‌ سهم بودجه عمرانی در لایحه سال آینده بیش از 40 درصد رشد دارد

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده بیش از 40 درصد رشد در سهم بودجه عمرانی را نشان می‌دهد، گفت: لایحه، یک برآورد است و اگر منابع پیش‌بینی‌شده، تحقق پیدا نکند، اولین بخشی که لطمه می‌خورد، بودجه عمرانی است.

وی افزود: علی‌رغم تعقل نسبی که در لایحه بودجه سال آینده مشاهده می‌شود، تردید در بخش هزینه‌ای بودجه باقی است و در فروش اموال و تحقق درآمد نفتی ممکن است دچار نقصان باشیم.

خاتمی اظهار داشت: سود سهام شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه 1401 از 15 به 26 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که با واقعیت اقتصادی شرکت‌ها همخوانی ندارد چون عمدتاً شرکت‌ها زیان‌ده هستند.

وی با بیان اینکه بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن از 10 به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که قابل باور است، خاطرنشان کرد: دولت در لایحه بودجه 1401 تاکید بر حذف ارز ترجیحی داشت که کمیسیون تلفیق بعد از برگزاری جلسات مختلف با این موضوع مخالفت کرد.

*‌‌ 40 درصد منابع درآمدی به استان برمی‌گردد

خاتمی با اشاره به بودجه پیش‌بینی برای استان زنجان بیان کرد: رشدی در حدود میانگین رشد کشوری برای استان زنجان پیش‌بینی شده اما برگشت منابع استان طبق سنوات قبلی در محدوده 40 درصد قرار دارد که در انگیزش یک استان برای کسب درآمد، خیلی تاثیرگذار است لذا راضی نیستیم اما مشکلات دولت این شرایط را اقتضا می‌کند.

وی با بیان اینکه درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی بیش از میانگین کشوری است، افزود: معتقدیم که چرخه اقتصادی عمدتاً باید در داخل استان اتفاق بیفتد.

*‌ پروژه‌های عمرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد اقتصادی 8 درصد را پیش‌بینی کرده که به نظر بسیاری از کارشناسان، هدفگذاری مبالغه‌آمیز است، گفت: 4.5 درصد از این رشد، سهم سرمایه‌گذاری و 3.5 درصد نیز سهم بهره‌وری است در حالی که رشد بهره‌وری در سنوات قبلی به یک درصد هم نرسیده بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی مالیات‌های سنگین در لایحه اظهار داشت: خیلی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که مالیات‌های سنگین، مانع رشد بوده و رکودآور است ضمن اینکه نرخ رشد بودجه سال جاری عمدتاً در بخش خدمات افزایش یافته بود.

خاتمی با بیان اینکه مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی، پررنگ تر از قبل بوده است، خاطرنشان کرد: این امر نویدبخش است اما نگرانی داریم.

وی افزود: وقتی 80 هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور داریم، دولت باید صبورانه این پروژه‌ها را جمعبندی کرده و ببیند کدام پروژه‌ها اقتصادی‌تر هستند و می‌شود به بخش خصوصی واگذار شود چرا که احصا، بررسی، سنجش اهلیت سرمایه‌گذار و کشف قیمت این مقدار پروژه در مدت کوتاه تقدریباً بعید است.

خاتمی ادامه داد: اما باید به سمت واگذاری پروژه‌ها برویم چرا که تکمیل پروژه‌ها به شکل کنونی حتی شاید تا 25 سال آینده نیز به نتیجه نرسد.

*‌ 13 هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی به دستگاه‌های گوناگون پرداخت می‌شود

وی با بیان اینکه سقف منابع حاصل از صادرات نفت در لایحه بودجه سال آینده بالغ بر 484 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: 40 درصد این مبلغ، سهم صندوق توسعه ملی و 14.5 درصد سهم شرکت ملی نفت است که از این محل، مکلف به گازرسانی به مناطق محروم، سردسیر، کوهستانی و دارای شاخص‌های پایین‌تر از متوسط کشوری است.

خاتمی ابراز کرد: وزارت نفت باید به میزان 15 هزار میلیارد تومان نفت خام در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهد تا پالایشگاه‌ها قیر در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهند ضمن اینکه علاوه بر آن 10 میلیارد دلار اعتبار نیز برای زیرساخت‌های مهم پیش‌بینی شده است.

وی افزود: پیش‌بینی 9 میلیارد دلار یارانه برای تامین کالاهای اساسی و تجهیزات و ملزومات پزشکی و تا سقف 10 هزار میلیارد تومان نیز به سازمان همیاری شهرداری‌ها جهت ارائه طرحی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، پیش‌بینی شده است.

خاتمی با بیان اینکه مقرر شد 130 هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی به دستگاه‌های گوناگون داده شود، خاطرنشان کرد: از جمله این‌ها 90 هزار میلیارد تومان برای تقویت صندوق تامین اجتماعی بابت بدهی‌های دولت به این سازمان، 20 هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید و امور ایثارگران، 9 هزار میلیارد تومان جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صندوق بازنشستگی کشوری و همچنین 5 هزار میلیارد تومان برای صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح و 6 هزار میلیارد تومان نیز بابت مقوله‌هایی از جمله آبرسانی، راه روستایی و عشایری، بیمه قالیبافی و زنان سرپرست خانوار و پرداخت مطالبات فرهنگیان مامور به خارج از کشور در نظر گرفته شد.

*‌ پیش‌بینی انتشار اوراق تا سقف 86 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش‌بینی انتشار اوراق تا سقف 86 هزار میلیارد تومان در لایحه سال 1401 گفت: مقرر شد از محل انتشار اوراق، 3500 میلیارد تومان جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران راه های روستایی، 10 هزار میلیارد تومان جهت طرح‌های دارای توجیه فنی، مالی و زیست‌محیطی، 12 هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های شهری و مدیریت پسماند، 3 هزار میلیارد تومان برای احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی با اولویت مدارس عشایری، دانشگاه فرهنگیان و... اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: پایگاه‌های بسیج، پاسگاه، کلانتری و موزه‌های دفاع مقدس از حق انشعاب برق، آب و گاز معاف هستند و واحدهای آموزشی مدارس دولتی نیز در سقف رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند و همچنین پروژه‌های زودبازده و عام‌المنفعه بسیج در مناطق محروم نیز مشمول این معافیت هستند.

خاتمی با اشاره به وضع مالیات به خانه‌های لوکس، خودروهای لوکس و باغ ویلاهای لوکس خاطرنشان کرد: برای اولین بار، مالیات واقع‌بینانه‌ای برای سیگار وضع شده که باعث کاهش دسترسی و جلوگیری از قاچاق می‌شود که امیدواریم برکات زیادی داشته باشد.

وی افزود: مجوز واردات 50 هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین صادر شد که در کشورمان، کمتر است و معادن و بسیاری از صنایع، معطل این ماشین‌آلات هستند.

*‌ دولت، مکلف به خرید تضمینی گندم هر کیلو حداقل 9 هزار تومان شد

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در مورد حقوق و دستمزد در لایحه بودجه سال 1401 گفت: حداقل حقوق برای سال آینده 5 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شد و حقوق بازنشستگی هم باید کمتر از 5 میلیون تومان باشد ضمن اینکه حداکثر حقوق دریافتی 35 میلیون تومان تعیین شد و فرهنگیان و پزشکانی که در مناطق محروم تا سقف 20 میلیون درآمد دارند، معاف از مالیات شدند.

وی خاطرنشان کرد: برقراری فوق‌العاده کارکنان قضایی با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تصویب کمیته حقوق و دستمزد، مجاز اعلام شد.

خاتمی با بیان اینکه دولت مکلف شده که در سال آینده خرید تضمینی گندم را از قرار هر کیلویی حداقل 9 هزار تومان داشته باشد، افزود: قرار شد یارانه دهک‌های بالا حذف شود و همچنین تسهلات ازدواج تا سن 23 سالگی 150 میلیون و بیشتر از آن 120 میلیون تومان باشد و برای فرزندان اول، دوم، سوم، چهارم و چهارم به بالا نیز به ترتیب 20 ، 40 ، 60 ، 80 و 100 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شود.

وی ادامه داد: تکلیف بانک مرکزی به پرداخت 180 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال، تاسیس صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج به منظور پوشش هزینه‌های کمرشکن با پرداخت 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز بخشی از خدمات است ضمن اینکه مقرر شد نظام جامع سلامت الکترونیک تا پایان سال آینده تکمیل شود.

*‌ مخالف شفافیت نیستم اما با اینطور طرح شفافیت مخالفم

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیلی ندارد که مخالف شفافیت آرا باشم، گفت: تاریخچه خدمتم در گذشته نشان می‌دهد که تمام امور بنده شفاف است اما با طرح شفافیتی که همکاران به مجلس ارائه کرده‌اند، مخالف هستم برای اینکه این طرح، شفافیت نیست.

وی با بیان اینکه شفافیت یعنی شیشه‌ای بودن، ابراز کرد: شفافیت یعنی تمام امور قوای سه‌گانه باید شفاف باشد؛ شفافیت، کلمه قشنگی است در حالی که این طرح، شفافیت نیست! مثلا؛ این طرح می‌گوید رای نمایندگان در لایحه بودجه باید شفاف باشد اما در رای اعتماد به وزرا نیاز به شفاف بودن نیست! و در واقع چنین طرحی، نازل و ناقص از آنچه است که باید باشد.

خاتمی با بیان اینکه شفافیت، مقوله مبارکی است به شرط اینکه تمام و کمال به آن پرداخته شود، تصریح کرد: این طرح، طرح شفافیت نیست بلکه سطح نازلی از شفافیت است لذا مخالفت بنده با این طرح در اذهان متبادر کرده که بنده مخالف شفافیت هستم در حالی که اینطور نیست.

*‌‌ به دنبال استفاده از ظرفیت ایمیدرو برای اصلاح جاده دندی هستیم

نماینده مردم ماهنشان وایجرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت جاده دندی که حادثه‌خیز است، گفت: به دنبال مرمت‌های جزئی در این مسیر نیستیم و به دنبال استفاده از ظرفیت شرکت ایمیدرو هستیم که 50 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده بود که تمام شده و در آستانه تجدید تفاهمنامه هستیم که 300 میلیارد تومان از طرف ایمیدرو و به همین میزان نیز از طرف شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود و این مسیر اکنون دارای 40 درصد پیشرفت فیزیکی است و به جز یک قطعه که در حال پیمان‌سپاری است 2 قطعه دیگر پیمان‌سپاری شده که امیدواریم اعتبارات محقق شود تا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشیم.

*‌ مجلس یازدهم، صاحب سبک و سلیقه بوده و رویکردهای مثبتی دارد

وی در خصوص ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم اظهار کرد: در مقایسه عملکرد مجالس اینگونه نیست که رابطه صفر و 100 برقرار کنیم چرا که تمام مجالس در قالب عملکرد قانونی مانند تشکیل کمیسیون‌ها و سایر وظایف، مشابهت دارند و فقط رویکردها متفاوت است.

خاتمی با بیان انیکه مجلس یازدهم با رویکرد خاصی وارد عمل شده و در مسائل تئوریک و تصویب قوانینی مانند جهش تولید مسکن، موفق بوده است، خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم، صاحب سبک و سلیقه بوده و رویکردهای مثبتی دارد و مجلسی فعال، پویا و دارای نیروهای جوان است که با رویکرد جهادی و انقلابی در حرکت است.

وی با بیان اینکه معدل وزرای دولت خیلی بالا نیست و بعضی از آن‌ها کم‌تجربه و جوان هستند، افزود: مجلس شورای اسلامی نیز در صدد حساب‌کشی، سوال و کنکاش از وزرا است که در ریل‌گذاری که مجلس ترسیم کرده، حرکت کنند.

خاتمی ادامه داد: رئیس‌جمهوری، شخص نسبتاً جوان و باانگیزه و پای کار است و حضور رئیس‌جمهوری در بین مردم در سفرهای استانی، پررنگ بوده و از نقاط قوت دولت محسوب می‌شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی، یکی از متدهای بسیار مترقی است که بنای آن در برنامه ششم توسعه گذاشته شده و معمولا در قوانین بودجه هم گنجانده می‌شود، گفت: این امر با مصوبه کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال آینده نیز پررنگ‌تر است و تا سال آینده باید تمام زیرساخت‌ها را برای اجرای آن مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه در نسخه‌نویسی الکترونیکی، عقب نیستیم و هیچ کشوری نیست که این طرح را 100 درصد به‌صورت الکترونیکی اجرا کند اظهار داشت: نسخه‌نویسی الکترونیکی مزایای زیادی دارد و به دنبال این هستیم که حتی 85 تا 90 درصد در کشورمان اجرا شود.

*‌ دولت سیزدهم با تشخیص اولویت جان مردم، عملکرد موفقی با واکسیناسیون عمومی و گسترده در مهار کرونا داشت

خاتمی در خصوص ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: روزانه چند صد نفر به دلیل کرونا جان خود را در کشور از دست می‌دادند اما همت و تشخیص اولویت حفظ جان مردم توسط دولت سیزدهم با اجرای واکسیناسیون عمومی سبب رونق کسب‌وکار، خروج از رکود و خمودگی شد و خیلی موثر بود چرا که دولت در ابتدای کار خود در تزریق 2 دوز واکسن برای عموم مردم، همت همگانی کرد و عملکرد موفقی داشت.

وی با بیان اینکه با این وجود همچنان نگران افزایش بیماری هستیم، افزود: باید دوز سوم واکسن کرونا نیز تزریق شود و امروز حتی افرادی که مخالف واکسن بودند نیز معتقدند که تزریق واکسن، تاثیر زیادی در کاهش ابتلا و مرگ بر اثر کرونا دارد اما 22 میلیون برای تزریق دوز سوم، شاخص خوبی نیست و نگران خیزش دوباره کرونا هستیم.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه سهام شرکت سیمان خمسه در بازار بورس ابراز کرد: طی جلساتی که در چند ماه گذشته با مسئولان شرکت داشتیم، گفتند که بخشی از سهام شرکت در حال عرضه در بازار بورس است که پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

وی در خصوص تخصیص یک درصد حقوق دولتی معادن در شهرستان ماهنشان گفت: این امر از سال 1398 اجرایی شد البته حقوق هر سال در سال بعد پرداخت می‌شود.

خاتمی بیان کرد: حقوق دولتی معادن شهرستان ماهنشان در سال 1398 به میزان 10 میلیارد تومان بود که سال گذشته پرداخت شد و حقوق دولتی سال گذشته نیز حدود 40 میلیارد تومان بود که امسال پرداخت شد.

وی با بیان اینکه این مبلغ باید برای اصلاح زیرساخت‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، راه‌های مواصلاتی و رفع آثار تخریب زیست‌محیطی منطقه باید هزینه شود، یادآور شد: این مبالغ هم‌اکنون در حساب استان است و طی جلساتی که با مسئولان داشتیم، مقرر شد اولویت‌ها را احصا کنند و مبالغ در همان مناطق هزینه شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر