logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۵۴۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان در گفت‌وگو اختصاصی با موج رسا؛

کشف 503 میلیارد تومان از انواع کالای قاچاق در استان زنجان/ افزایش 373 درصدی کشف کالای قاچاق در زنجان

کشف-503-میلیارد-تومان-از-انواع-کالای-قاچاق-در-استان-زنجان-افزایش-373-درصدی-کشف-کالای-قاچاق-در-زنجان
جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به کشف انواع کالا های قاچاق در زنجان، گفت: در 10 ماهه سالجاری از انواع کالاهای قاچاق با ارزش ریالی 503 میلیارد تومان کشف شده است که در مقایسه با نمونه مشابه سال قبل 373 درصد رشد داشته است.

سرهنگ ایرج خانی پور در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه حفظ نظم و امنیت عمومی در جهت انجام فعالیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای دستیابی به توسعه کشور است، اظهار کرد: پلیس همپای تغییرات به وجود آمده در اجتماع رویکردهای خود را نسبت به مقوله جرم و امنیت تغییر داده و متناسب با این تغییر سهم شهروندان در کنترل و پیشگیری از جرائم تغییر خواهد کرد و مشارکت بیشتری را از طرف آنان می طلبد که این رویکرد در قالب گفتمان جدید امنیت اجتماعی مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: اصول جامعه محوری پلیس بهره‌گیری از مشارکت عمومی در برقراری نظم و امنیت اجتماعی ارائه آموزش همگانی به مردم و اطلاع رسانی مستمر و غیره موجب شده تا این نهاد ساختار جدیدی را طراحی و پلیس‌های تخصصی را به تدریج ساماندهی کند.

ارتباط مردم و پلیس به عنوان یک اصل سازمانی پذیرفته شود

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با بیان اینکه تعامل و مشارکت مردم و پلیس به معنای تلاش پراکنده، مقطعی و غیر منسجم نیست، ابراز کرد: همکاری پلیس و مردم باید الگوی جامعه محور یا جامعه گرا که در چند دهه اخیر در حوزه کار پلیس و امنیت عمومی مطرح شده است به مشابه یک اصول سازمانی پذیرفته شود.

وی با بیان اینکه در این حالت دستیابی به امنیت پایدار در گرو بکارگیری تدابیر نرم افزاری چند وجهی و مستلزم عملکرد فرابخشی و مشارکت تمام نهادها و ساختارهای فرهنگی سیاسی اجتماعی اقتصادی و امنیتی است، تصریح کرد: اقتدار یکی از سه بعد سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود و اقتدار و قدرتمندی پلیس در کنار عطوفت و مهربانی ویژگی‌هایی است ازنظرمقام معظم رهبری برای پلیس بیان شده است.

خانی پور با بیان اینکه از این رو می‌توان قدرت پلیس را به دو دسته دار اقتدار قانونی و اجتماعی تقسیم کرد، عنوان کرد: اقتدار قانونی پلیس مربوط به نظام اداری و قدرت پلیس از نظر سازمانی است و اقتدار اجتماعی، اقتدار مردمی است که از لحاظ جامعه‌شناسی اقتداری به شمار می‌رود که مردم آن را به مجریان قانون تفویض می‌کنند و به مراتب مهم‌تر از اقتدار قانونی است.

وی بیان کرد: احترام به پلیس احساس امنیت و احساس پشتیبانی کردن پلیس بسیار مهمتر از حمایت‌های قانونی است.

پلیس با اجرای وظایف خویش در تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شایانی می‌کند

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با بیان اینکه با نگاهی به آمار قاچاق و تاثیر آن در از میان بردن فرصت‌های شغلی می‌توان بیش از پیش به اهمیت این مقوله پی برد، ادامه داد: پلیس می‌تواند با اجرای وظایف قانونی خویش در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی کشور کمک شایانی را انجام دهد در واقع این نهاد با مقابله با قاچاق کالا از فعالیت اقتصادی غیر قانونی جلوگیری و کمک بزرگی به تولید و اقتصاد مقاومتی می‌کند.

وی افزود: پلیس وظیفه دارد در راستای بسترسازی برای توسعه اقتصادی ضمن مقابله با مفاسد اقتصادی امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را نیز فراهم کند.

پلیس با پیروی از بیانیه گام دوم انقلاب به سمت جلو حرکت می کند

خانی پور در ادامه از برنامه‌ریزی بلندمدت پلیس در جهت رسیدن به پلیس تراز نظام جمهوری اسلامی ایران خبر داد و تصریح کرد: پلیس با بکارگیری نیروهای ولایی و با مدیریت جهادی و جلب همکاری همه جانبه مردم نسبت به تحقق اهداف در حوزه پژوهش و راهبردی و با پیروی از بیانیه گام دوم انقلاب به سمت جلو حرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه پلیس آماده تر از گذشته سردمدار دفاع از امنیت جامعه است، ابراز کرد: یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های پلیس در برقراری امنیت در حوزه فضای مجازی است و علی رغم آن که دشمن برای ناامید کردن مردم با سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه اقدام می‌کند نیازمند تدوین راهکارهای روزآمد در این حوزه هستیم.

تقویت نرم افزاری و سخت افزاری پلیس برای برقراری امنیت

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با بیان اینکه پلیس مقتدر امروز با تقویت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گامی مهم در برقراری امنیت برداشته است، تصریح کرد: مأموریت‌های پلیس مختص به زمان و مکان خاصی نیست و پلیس همیشه آماده ارائه خدمات به مردم است و مردم نیز قدردان خدمات خدمتگزاران خود در سازمان پلیس هستند.

وی با بیان اینکه پیشگیری اجتماعی مقدم بر پیشگیری کیفری و انتظامی است، خاطرنشان کرد: پلیس فعالیت‌های اجتماعی را طراحی و عملیاتی کرده است که تشکیل معاونت اجتماعی و فعالیت‌های مختلف ادارات آن جزء این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

خانی پور با بیان اینکه اما چگونگی فعالیت های اجتماعی پلیس از دلایل و پیش زمینه های بسیاری برخوردار است تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانیم شرایط ایجاد بزه و جرم در جامعه متنوع و فراوان است اما از آنجا که پلیس دارای وظایف و بودجه‌ای برای رفع عوامل و شرایط ایجاد کننده بزه و ناهنجاری در جامعه نیست قانون اقدامات آن محدود می‌شود به اجرای قوانین و مبارزه با بزهکاران عامل و شرایط ایجاد بزه در صورتی که اگر عامل و شرایط موجب بزه و ناهنجاری کنترل، رفع و محو شوند طبعاً میزان بزهکاری کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ارتقاء فرهنگ اجتماعی آشنایی با قوانین و مقررات و به عبارتی تربیت صحیح و آگاهی نسبت به چگونگی مقابله با بزهکاران و مواظبت از خود خصوصا ایجاد ارتباط با پلیس اقدامی موثر و فراتر از وظایف اصلی پلیس است، افزود: تعامل سازنده بین پلیس و مراکز فرهنگی و آموزشی می‌تواند بستر مناسبی برای نیل به اهداف عالیه را فراهم کند و پلیس را در رسیدن به امنیت مطلوب و مقابله با جرائم یاری رساند.

توسعه، پیشرفت و دانش اندوزی چشم انداز پلیس

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های روز و تجهیزات علمی پیشرفته از جمله برنامه‌های پلیس است که متناسب با هر زمان برای دستیابی به اهداف سازمانی همواره مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: توجه به توسعه و پیشرفت علم و دانش اندوزی نیز از دیگر چشم اندازهای پلیس محسوب می‌شود که تشکیل هفت رشته کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه علوم انتظامی در راستای رسیدن به این هدف است.

وی عنوان کرد: کشف علمی جرم با استفاده از توسعه پایگاه‌های dna، انگشت نگاری، چهره نگاری، پلیس 110، ثبت تخلفات رانندگی با استفاده از دوربین از جمله موارد تجهیز پلیس به فناوری روز است و از سوی دیگر هم اکنون در تمامی ادارات انتظامی مجهز به رایانه و متصل به شبکه داخلی هستند.

خانی پور با بیان اینکه متاسفانه امروز شاهد انواع جرائم معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستیم، عنوان کرد: بروز این مشکلات معلول عوامل مختلفی نظیر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، آموزشی، قضایی و... یا به عبارت دیگر ناشی از بدکارکردی سازمان‌ها و نهادهای مختلف است.

حساس سازی، همراه سازی و مسئول سازی شعار پلیس

وی بیان کرد: پلیس به مثابه دماسنج در جامعه شاهد و ناظر انواع‌مختلف جرائم معضلات و آسیب‌های اجتماعی است به همین منظور به منظور حل و پیشگیری از این مشکلات لازم است با همکاری سایر سازمانها و نهادهای مرتبط با هر یک از مشکلات اقدام نماید.

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان ادامه داد: به همین منظور امروز پلیس در کنار سایر شرح وظایف ذاتی خود اقدام به مطالبه گری از سایر سازمان‌ها و با شعار حساس سازی، همراه سازی و مسئول سازی نمود تا بتوان از ظرفیت‌های موجود درخصوص ظرفیت های مردمی قدم‌های موثری در زمینه ایجاد حفظ و ارتقاء امنیت نماید.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته پلیس امنیت اقتصادی برای مقابله با قاچاق در نیروی انتظامی راه اندازی شد، افزود، این پلیس تا به امروز توفیقات بسیار خوبی داشته است.

دستگیری 74 نفر دخیل در قاچاق آرد در زنجان

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به اقدامات پلیس امنیت اقتصادی در مقابله با قاچاق آرد، افزود: در استان زنجان ۷۴ نفر که دخیل در قاچاق آرد بودند توسط پلیس امنیت اقتصادی دستگیر شدند.

وی با بیان این که این یک حرکت ملی بود، افزود: پیشگیری همیشه مقدم بر مقابله بوده و پلیس همیشه اقدامات پیشگیرانه را انجام داده است.

خانی پور با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی برای تحقق شعار سال و فرامین مقام معظم رهبری و حمایت از تولید ملی تشکیل شد، ابراز کرد: جلوگیری از قاچاق و احتکار یکی از وظایف پلیس امنیت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه باند قاچاق آرد که در استان زنجان بود بسیار باند پیچیده و حرفه‌ای بود، تصریح کرد: بارش ها به گونه ای نبود که ما در استان زنجان مشکل کمبود آرد داشته باشیم اما جو عمومی و خبرها این گونه بود که مردم نگرانی داشتند که در آن روزها نانی گیرشان نیاید و برخی از نانوایی ها به دلیل نرسیدن آرد تعطیل بودند.

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی در سال ۹۹، ۳۳۰ هزار تن آرد قاچاق کشف کرد، افزود: این حجم از قاچاق با ارزش ریالی بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان کشف شد.

وی با بیان اینکه در انجام این قاچاق از راننده خودروی حمل آرد تا نانوا و توزیع کننده و حتی مسئولین نظارتی دست داشتند، عنوان کرد: هر زمانی که گرانی‌ها و تورم به وجود می‌آمد یکی از دغدغه‌های پلیس مقابله با احتکار است.

کشف 13 هزار و 570 تن روغن خوراکی

خانی پور با بیان اینکه در استان زنجان ما هیچ گونه مشکلی در حوزه روغن خوراکی نداشتیم؛ اگر روند توزیع از چرخه خودش خارج نمی شد و بحث احتکار و گرانفروشی به وجود نمی‌آمد، افزود: 13 هزار و ۵۷۰ تن روغن خوراکی به ارزش ریالی 255 میلیارد تومان توسط پلیس امنیت اقتصادی کشف و در این راستا ۳۳ نفر بازداشت شدند و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی با اشاره به کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر روغن موتور قاچاق، ابراز کرد: بیش از ۱۵ نفر در این راستا دستگیر شدند.

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به کشف ماینر های استخراج ارز دیجیتال که منجر به مشکل برق و قطعی برق شده بود، تصریح کرد: بیش از هزار دستگاه ماینر کشف و ۷ نفر دستگیر شدند.

وی با اشاره به احتکار شکر دولتی در طول سال جاری، عنوان کرد: بیش از ۱۸۵ تن شکر کشف و حدود ۷ نفر در این راستا نیز دستگیر شدند.

خانی پور با بیان اینکه ما این تخلفات را با تماسی که مردم با این شماره ۱۱۰ داشتند شناسایی و کشف کرده ایم، ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی با بررسی مسائل و تماس‌ها به این کشف‌های بزرگ رسیده است و ما انتظار داریم مردم همچون قبل موارد اینچنینی را به پلیس گزارش کنند.

توقیف بیش از 574 دستگاه خوردور دخیل در قاچاق کالا

وی با اشاره به کشف انواع کالا های قاچاق در زنجان، خاطر نشان کرد: در 10 ماهه سالجاری از انواع کالا های قاچاق با ارزش ریالی 503 میلیارد تومان کشف شده است که در مقایسه با نمونه مشابه سال قبل 373 درصد رشد داشته است.

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به کشف بیش از یک میلیون و 500 هزار لیتر سوخت قاچاق، تاکید کرد: این کشفیات نسبت به نمونه مشابه سال قبل افزایش چشم گیری داشته است.

وی با اشاره به انهدام یک باند بزرگ قاچاق کالا، ابراز کرد: بیش از 574 دستگاه خودرو که در امر قاچاق که توسط قاچاقچیان کالا مورد استفاده قرار می‌گرفت توقیف شد.//
خبرنگار : مهران ایمانی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر