logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۵
[ شناسه خبر : ۲۵۳۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

واردکنندگان نوشت‌افزار امروز خود تولیدکننده محصول ایرانی‌اند

واردکنندگان-نوشت‌افزار-امروز-خود-تولیدکننده-محصول-ایرانی‌اند
به مناسبت توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به تولید نوشت‌افزار با کیفیت ایرانی، گفت‌وگویی با «محمدجعفر کبریایی» از تولیدکنندگان برگزیده نوشت‌افزار ایرانی انجام شده است.

به گزارش موج رسا; کبریایی که در نخستین دوره جایزه کالاهای فرهنگی که از سوی وزارت ارشاد برگزار شد، جزو برگزیدگان بخش نوشت‌افزار بوده است، کیفیت را مهم‌ترین دلیل موفقیت تولیدکننده ایرانی می‌داند. این عضو مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی، همچنین ضعف «کاراکترسازی» را یکی از آسیب‌هایی می‌داند که باید به کمک صداوسیما و سینما رفع شود.

چه شد که امروز در جایگاهی قرار داریم که مقام معظم رهبری کیفیت نوشت‌افزار ایرانی را باعث افتخار می‌دانند؟

جایگاه فعلی نوشت‌افزار ایرانی، حاصل یک تلاش ۱۰‌ساله است که به همت دوستان شروع شد. حدود یک دهه پیش، سهم محتوای ایرانی- اسلامی در کل بازار نوشت‌افزار تقریباً هیچ و سهم تولیدکننده ایرانی از بازار نیز زیر ۲۰‌درصد بود، اما امروز سهم محتوای ایرانی و اسلامی به ۲۰‌درصد رسیده است و تولیدکننده داخلی ۴۰‌درصد از بازار را در اختیار دارد.

در این ۱۰‌سال مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی چه اقدامی انجام داد که باعث رشد سهم کالای ایرانی در بازار شد؟

تلاش کردیم محصولات را مطابق فرهنگی ملی و مذهبی تولید کنیم و در این مسیر قدم برداریم تا دغدغه‌های تولیدکنندگان مرتفع شود. در این راه از نظر نخبگان علمی و دانشگاهی استفاده و مسیری طراحی شده است که تولیدکننده داخلی امکان صادرات محصولات خود را نیز پیدا کند.

اینکه مردم به عنوان مصرف‌کننده نوشت‌افزار از خرید کالای خارجی به سمت خرید نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی متمایل شده‌اند، ناشی از چه اتفاقی است؟

یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در بازار تغییر ذائقه مردم است. این فرآیند با همکاری رسانه‌ها به خصوص صداوسیما محقق می‌شود، البته در طول سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شده است. وقتی ارتباط با مردم تقویت شود، مردم با محصولات ایرانی آشنا می‌شوند.

به نظر می‌رسد در کنار مسئله رسانه، خود محصولات نیز از نظر کیفی رشد خوبی داشته است!

در این سال‌ها کیفیت محصولات آنقدر افزایش پیدا کرده است که امسال می‌توانیم به آن افتخار کنیم. زمانی برای ما خودکار فقط «بیک» بود، ولی امروز برندهای ایرانی هستند که کیفیت بسیار بالاتری دارند. یک ایرانی کالای ایرانی را صرفاً نه برای ایرانی بودنش بلکه به دلیل کیفیت بالایی که دارد می‌خرد. تقویت بحث کیفیت تولیدات ایرانی باعث شده است، حتی برخی واردکنندگان نوشت‌افزار در سال‌های گذشته، امروز خودشان تولیدکننده محصولات ایرانی شوند.

به نقش صداوسیما و رسانه در موفقیت محصولات نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی اشاره کردید، در این باره توضیح می‌دهید؟

نوشت‌افزار یکی از صنایع مصرف‌کننده تولیدات فرهنگی است، به معنای دیگر از کاراکترهای تولیدشده در دیگر بخش‌ها به خصوص در سینما و تلویزیون استفاده می‌کند. ما در ایران متأسفانه سازمان متولی برای صنایع فرهنگی نداریم. در صورت ایجاد چنین سازمانی که بتواند همه صنایع فرهنگی و حوزه‌ها را زیر پوشش خود قرار دهد، امکان هم‌گرایی بیشتر می‌شود. در شرایط فعلی ارتباط بین سینما و تلویزیون به خصوص در بخش انیمیشن، با تولیدکننده محصولات کم است. موفقیت کاراکترهای خارجی مثل «مرد عنکبوتی» یا «فِروزن»، به دلیل تداوم حضور آنهاست.

در ایران چرا این اتفاق نیفتاده است؟ ما هیچ وقت یک کاراکتر تلویزیونی نداشته‌ایم که بتواند حضور خوبی در بازار نوشت‌افزار داشته باشد، نمونه‌هایی مثل شکرستان یا کلاه قرمزی بود ولی تداوم نداشته است!

سال‌هاست کاراکترهای انیمیشنی خارجی در سینما و تلویزیون حضور دائمی دارند، این کار به ذائقه‌سازی مخاطب کمک می‌کند، اما در ایران می‌بینیم که مثلاً یک سال «کلاه قرمزی» پخش می‌شود و دو سال پخش نمی‌شود. متأسفانه در سینما هم چنین استمراری وجود ندارد! آخرین انیمیشن ایرانی که در سینماها پخش شد برای چه سالی بود؟ چرا تداوم نیافت؟!

صداوسیما بارها بر سر استفاده از حقوق مالکیت معنوی آثارش درگیری‌هایی حتی با خود هنرمندان پیدا کرده است، چطور می‌توان انتظار داشت این سازمان به کمک نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی بیاید؟

یکی از مشکلات اصلی ما صداوسیماست. صداوسیما منبع اصلی کاراکترسازی است، ولی در طول سال‌های گذشته چند کاراکتر در صداوسیما تولید شده است؟ در حالی که می‌بینیم در سینمای جهان از ابتدای طراحی یک کاراکتر انیمیشنی، به محصولات جانبی آن هم فکر می‌کنند. اصلاً در صداوسیما برای تجاری‌سازی کاراکترها فکری شده است؟ صداوسیما یا خودش باید محصولاتش را تجاری‌سازی کند یا اجازه‌اش را به دیگر تولیدکنندگان بدهد. آن هم به صورت رایگان!

چرا باید صداوسیما کاراکترهای خود را به رایگان در اختیار تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی قرار دهد؟

چون در مرحله اول باید ذائقه مخاطب را جلب کنیم. هم اکنون همه کاراکترهای انیمیشن‌های خارجی به رایگان در اختیار تولیدکننده ایرانی است. باید صداوسیما هم در تجاری‌سازی محصولاتش با تولیدکننده داخلی همکاری کند تا نظر مردم را جلب کند.

چرا هنوز هم بخشی از مردم در خرید نوشت‌افزار، اسباب‌بازی یا سایر محصولات فرهنگی سراغ محصولاتی با نقوش کاراکترهای خارجی می‌روند، حتی اگر آن محصول ایرانی باشد؟!

چون متأسفانه برای محصولات خارجی ذائقه‌سازی شده است. مردم باید به مضرات و کارکردهای ضدفرهنگی کاراکترهای خارجی و به اینکه آن محصولات چه نوع سبک زندگی را ترویج می‌کنند و اینکه این سبک زندگی چه آفاتی را در پی دارد، توجه داشته باشند. چندی پیش نمایشگاه «الگونما» به همین منظور راه‌اندازی شد تا مضرات فرهنگی محصولات خارجی را نشان دهد.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر