logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۵۳۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
استاندار زنجان:

زیرساخت داده‌های مکانی با ۹۰ درصد کار کرد باید آماده شود

زیرساخت-داده‌های-مکانی-با-۹۰-درصد-کار-کرد-باید-آماده-شود
استاندار زنجان گفت: زیرساخت داده‌های مکانی با ۹۰ درصد کار کرد تا انتهای بهار سال آینده باید به پایان برسد.

به گزارش موج رسا; محسن افشارچی امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به ضرورت زیرساخت داده های مکانی استان زنجان، اظهار کرد: این یک پروژه ملی است و برای اجرای آن نباید مشکلی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از دستگاه‌های اجرائی اعلام کرده‌اند که اطلاعات لازم را دارند اما مجوز ارائه را ندارند، ابراز کرد: زیرساخت داده های مکانی اهمیت زیادی دارد و برای انجام این کار نباید مشکلی وجود داشته باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه این مسئله تا پایان فروردین سال آینده باید عملیاتی شود، تصریح کرد: تمامی ۱۰ دستگاه اجرایی تعیین شده باید اطلاعات خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه کارکرد داده های مکانی و محل استفاده آن مشخص نیست، عنوان کرد: ‏ اس دی آی مجموعه ای از داده های مکان محور است که کاربری مشخصی در یک حوزه مشخص دارد.

افشارچی تاکید کرد: این نرم‌افزار با ۹۰ درصد کار کرد تا انتهای بهار سال آینده باید به پایان برسد.

امینی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در ادامه این جلسه با ببان اينکه SDI بر ۵ رکن استوار است گفت : ۲ رکن آن داده مکانی و  سازمان ها و مردم  هستند و ۳ رکن آن برای تعامل و تسهیل این دو رکن پایه ریزی شده اند و دارای  استاندارد ها و سیاست ها و شبکه های  ارتباطی  هستند.

ایرج امینی با اشاره به اینکه  رد پای  sdi  را از برنامه سوم توسعه می‌توان مشاهده کرد  اظهار داشت : متاسفانه توسعه این ارکان کند پیش رفته است و اهمییتی که  sdi  ملی  در سلسله مراتب sdi دارد، بحث سیاست گذاری برنامه ریزی های کلان  است . 

وی تصریح کرد :   نقش حمایتی و تشویقی SDI ملی که  با SDI استانی می‌تواند داشته باشد متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد،ولی  با این حال در شرایطی که منابع بسیار محدود است چاره ای جز توجه به این زیرساخت نیست. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و  برنامه ریزی استان  در خصوص مشکلات نقشه های اطلاعاتی بیان کرد : فقدان امکان نظارت موثر بر آمار توصیفی و عدم وجود تفکر اقتصادی  در رابطه با تولید داده ها و....است.

امینی  با ببان اينکه استفاده از SDI ، باعث تسهیل در روند تصمیم­گیری در کاربردها و فعالیتهای متنوعی می­گردد گفت :  لایه های اطلاعاتی SDI شامل پوشش گیاهی، حمل و نقل ،آب و برق و گاز، هواشناسی، کشاورزی و معادن است . 

وی با اشاره به اینکه SDI  قانون ۴۶ برنامه توسعه پنجم است بیان کرد :  ایجاد زیرساخت ملی داده مکانی در سطوح ملی تا محلی است و کلیه دستگاه ها موظف هستند اطلاعات داده مکانی را تولید و بر اساس دستورالعمل  ابلاغی انتشار دهند.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر