logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۹
[ شناسه خبر : ۲۵۳۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

تاسیس بیمه سلامت، دستاورد انقلاب در راستای تحقق عدالت اجتماعی/ پوشش 51 درصد جمعیت استان زنجان در بیمه سلامت

تاسیس-بیمه-سلامت،-دستاورد-انقلاب-در-راستای-تحقق-عدالت-اجتماعی-پوشش-51-درصد-جمعیت-استان-زنجان-در-بیمه-سلامت
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: تحت پوشش قرار گرفتن جامعه در بیمه سلامت در راستای برقراری عدالت اجتماعی است که همواره مورد تاکید امام خمینی(ره) بود و یکی از اهداف پیروزی انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود.

یعقوب شیویاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، چنین بیمه‌هایی نداشتیم که مردم را تحت پوشش قرار دهند و فقط کارکنان دولت و آن هم درصد بسیار محدودی بود که دفترچه درمانی داشتن که در صورت مراجعه به کز درمانی دولتی، خدمات شامل حال آنان می‌شد.

وی با اشاره به تاسیس بیمه خدمات درمانی یا همان بیمه سلامت به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تاسیس بیمه سلامت که از سال 1373 با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان که با عنوان بیمه خدمات درمانی، شکل گرفت از سال 1374 این سازمان در کل کشور و به تبع آن در تمام استان‌ها تشکیل شد.

شیویاری افزود: ابتدا کارکنان دولت و چند سال بعد نیز سایر اقشار، خانواده معزز شهدا و تعدادی از جانبازان تحت پوشش بیمه سایر اقشار قرار گرفتند و به مرور زمان و بنا به تصمیماتی که در سطح کشور بود، روستاییان عزیز که طیف وسیعی از آحاد جامعه را در بر می‌گیرند تحت پوشش قرار گرفتند.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه ابتدا کارت روستایی در اختیار روستاییان قرار داده می‌شد، گفت: روستاییان با استفاده از این کارت صرفا در مراجعه به مراکز درمانی دولتی، دانشگاهی و بیمارستانی در زمان بستری می‌توانستند استفاده کنند و خدمات سرپایی ارائه نمی‌شد و بعد از آن هم کارت‌های خویش‌فرمایی بستری در اختیار روستاییان قرار داده شد که آن هم در زمان مراجعه به مراکز دولتی، قابل استفاده بود.

وی اظهار داشت: زمانی هم صندق خویش‌فرمایی ایجاد شد که فرد متقاضی با اختیار خود و با پرداخت مبلغ مشخص تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار می‌گرفت.

شیویاری با بیان اینکه به مرور زمان، طیف وسیعی از دانشجویان و طلاب نیز در صندوق‌های مخلتف این سازمان تحت پوشش قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: در ابتدا در زنجان، بخش خصوص آنچنانی وجود نداشت اما رفته‌رفته، متخصصان مختلفی آمدند که با اکثر آن‌ها نیز قرارداد بسته شد و خدمات ارزنده‌ای در حوزه بیمه سلامت به جامعه تحت پوشش ارائه می‌شود.

*‌ بهترین بسته‌های خدمتی به روستاییان ارائه می‌شود که قبل از پیروزی انقلاب وجود نداشت

وی با بیان اینکه روستاییان قبل از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه سلامت، هیچگونه خدمات بیمه‌ای دریافت نمی‌کردند، ابراز کرد: متاسفانه روستاییان، با فروش احشام خود، هزینه‌های درمان را تامین می‌کردند و این یکی از معضلات جامعه بود.

این مسئول با بیان اینکه مقوله درمان روستاییان از سال 1374 و از تاسیس بیمه سلامت به بعد، رفته‌رفته بهتر شده است، افزود: روستاییان، جمعیت وسیعی را در بر می‌گیرند و جمعیت زیادی از آن‌ها معمولاً بستری می‌شوند و معمولاً به‌ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا، بیشترین هزینه‌ها را از بابت روستاییان پرداخت کرده‌ایم چرا که جمعیت روستاییان تحت پوشش بیمه سلامت، بیشتر از سایر اقشار است.

وی با بیان اینکه بهترین خدمات به جامعه روستایی در حوزه بیمه سلامت و حمایت‌های درمانی ارائه می‌شود، تصریح کرد: به مرور، بسته‌های خدمتی زیادی برای جامعه هدف بیمه سلامت به‌ویژه روستاییان ارائه شد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چنین خدماتی ارائه نمی‌شد و این از دستاوردها و برکات پیروزی انقلاب اسلامی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه بیماران خاص تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تحت پوشش بیمه نبودند و این بیماران، هزینه‌های زیادی متحل می‌شدند، گفت: امروز به برکت وجود سازمان بیمه سلامت، 5 نوع بیماری خاص شامل دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی، پیوند کلیه و MS تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی اظهار داشت: در بعضی موارد، خدمات ویژه‌ای به بیماران خاص ارائه می‌شود که اکثر این خدمات هم به‌صورت رایگان است که چنین مواردی را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نداشتیم.

شیویاری با اشاره به ساختار فیزیکی و وجود ادارات بیمه سلامت در تمام استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ کشور خاطرنشان کرد: اشتغالزایی زیادی نیز در این حوزه ایجاد شده و تمام همکاران به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف هستند که تحت پوشش قرار گرفتن جامعه در بیمه سلامت در راستای برقراری عدالت اجتماعی است که همواره مورد تاکید امام خمینی(ره) بود و یکی از اهداف پیروزی انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود.

*‌ شاخص‌ترین اقدامات بیمه سلامت در استان زنجان

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به شاخص‌ترین اقدامات این اداره کل در سال 1400 گفت: طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک، طرح استحقاق‌سنجی، طرح تبادل و رسیدگی الکترونیک اسناد بستری در بیمارستان‌ها، به‌روز کردن مطالبات موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد، طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری و طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور مناق کم‌برخوردار از شاخص‌ترین اقدامات این اداره کل است.

وی با اشاره به انواع صندوق‌های بیمه‌ای بیمه سلامت و تعداد جمعیت تحت پوشش هر صندوق بیمه‌ای اظهار داشت: 67 هزار و 986 نفر تحت پوشش صندوق کارکنان دولت، یک هزار و 140 نفر تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان، 91 هزار و 147 نفر تحت پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی، 27 هزار و 85 نفر تحت پوشش صندوق بیمه سایر اقشار و 357 هزار و 905 نفر نیز تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان هستند.

*‌ پوشش 51 درصدی جمعیت استان زنجان در بیمه سلامت

شیویاری با بیان اینکه 51 درصد از جمعیت استان زنجان (حدود 550 هزار نفر) تحت پوشش بیمه سلامت هستند، خاطرنشان کرد: 82 درصد از جمعیت تحت پوشش این اداره کل (به تعداد 449 هزار و 52 نفر) دارای پوشش بیمه درمان روستایی و سلامت همگانی بدون پرداخت حق سرانه هستند.

وی با بیان اینکه عملیات بیمه‌گری در تمام دفاتر پیشخوان خدمات دولت طرف قرارداد این اداره کل در سطح استان (26 دفتر) انجام می‌پذیرد، افزود: با اجرای طرح بیمه سلامت همگانی 100 درصد مردم فاقد بیمه‌ای در استان زنجان می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

شیویاری با اشاره به تحت پوشش بودن حدود یک هزار بیمار خاص در سطح استان بیان کرد: 452 موششه و مرکز درمانی طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت، مسئولیت خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان در سراسر استان را بر عهده دارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به پاسخگویی شبانه‌روزی شماره تلفن 1666 به هرگونه سوال و شکایت بیمه‌شدگان گفت: بیمه‌شدگان با شماره‌گیری کد #1666* می‌توانند از نوع و تاریخ اعتبار پوشش بیمه پایه درمان و سایر موhرد مطلع شوند.

وی افزود: همچنین سامانه‌های غیرحضوری این سازمان به نشانی www.bimehsalamatiranian.ir و https://eservices.ihio.gov.ir/esc نیز در دسترس بیمه‌شدگان است.

شیویاری خاطرنشان کرد: امروزه با توسعه خدمات الکترونیک به‌صورت برخط، بیمه‌شدگان می‌توانند بدون همراه داشتن دفترچه بیمه و فقط با ارائه کد ملی از خدمات بستری و سرپایی در همه موسسات و مراکز درمانی طرف قراردارد به‌صورت بیمه‌ای استفاده کنند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر