logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۵۳۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
در نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان مطرح شد؛

تصویب 100 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های منابع طبیعی زنجان در سفر رئیس‌جمهوری

تصویب-100-میلیارد-تومان-اعتبار-برای-پروژه‌های-منابع-طبیعی-زنجان-در-سفر-رئیس‌جمهوری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه طی چند سال گذشته به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری، توجه ویژه‌ای شده است، گفت: 100 میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس‌جمهوری به استان برای این موضوع مصوب شده است.

به گزارش موج رسا; خلیل آقاجانلو ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: منابع طبیعی و آبخیزداری با توجه به مسائل کشور، منطقه و دنیا به یک موضوع اساسی و محوری باید تبدیل شود چرا که در تمام کشورهای توسعه‌یافته نیز به این شکل است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین هر اقدام و برنامه‌ای برای پیشرفت و رشد کشور باید منطبق با اصول محیط زیست و منابع طبیعی باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه کاداستر اراضی ملی و رفع تداخلات ارضی به عنوان یکی از برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی است تا اراضی ملی دارای موقعیت مکانی مشخص بوده و به راحتی شناسایی شوند، گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این کار را با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم پرونده کاداستر اراضی ملی استان زنجان تا پایان سال 1401 بسته شود، ابراز کرد: در این صورت خرید و فروش زمین، امکان استعلام به‌صورت آنلاین فراهم می‌شود.

آقاجانلو با اشاره به رفع تداخل ارضی اظهار داشت: بسیاری از پرونده‌ها در محاکم قضایی وجود دارند که مربوط به اختلاف بین مردم و دولت است و این مشکل از چندین دهه گذشته وجود داشته است.

وی با بیان اینکه رفع تداخل ارضی به معنای مشخص شدن حق و حقوق کشاورزان است، خاطرنشان کرد: مدیریت امور اراضی استان به عنوان متولی اراضی کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان متولی اراضی ملی و اداره کل ثبت اسناد و املاک نیز به عنوان متولی تعیین حدود اراضی این کار را انجام می‌دهند که بعد از انجام آن، اختلافات به حداقل ممکن خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه صدور اسناد اراضی کشاورزی با رفع تداخل ارضی در شهرستان‌های سلطانیه و خرمدره آغاز شده است، گفت: با صدور سند، زمین‌های کشاورزی دارای شناسنامه مشخص می‌شوند.

*‌ تصویب 100 میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری استان در سفر رئیس‌جمهوری

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری، توجه ویژه‌ای شده و اعتبارات خوبی نیز در این زمینه تزریق می‌شود، اظهار کرد: 100 میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس‌جمهوری به استان برای این موضوع مصوب شده که 25 میلیارد تومان تخصیص یافته و پروژه‌های مربوطه نیز پیگیری می‌شوند.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: اعتبارات ملی و استانی خوبی در محرومیت‌زدایی و سایر پروژه‌ها داریم اما با توجه به سیل‌خیز بودن منطقه نسبت به فرسایش خاک، جای کار زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه توسعه جنگل در استان هم با مشارکت مردم و هم به‌صورت جنگل‌کاری طبیعی پیگیری می‌شود، بیان کرد: برای اولین بار در استان زنجان از ظرفیت خیرین برای توسعه جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز استفاده خواهیم کرد که اقدام خیلی خوبی است.

آقاجانلو تصریح کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مردم و صنایع در این حوزه هم در راستای منافع عمومی است و هم نشان از افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی دارد.

*‌ قطع گَوَن، ممنوعیت قانونی دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در خصوص صدور مجوز معادن با بیان اینکه صدور مجوز معادن از طریق سازمان صمت انجام می‌شود، گفت: استعلاماتی از منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها برای معدنکاری صورت می‌پذیرد که موضوع را بر اساس قوانین و مقررات، بررسی کرده و اگر به لحاظ قانونی امکان‌پذیر نباشد، مخالفت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قطع گونه گَوَن در کنار برخی گونه‌های دیگر برای استخراج معدن، ممنوعیت قانونی دارد، اظهار کرد: گون، تاثیر زیادی در کنترل فرسایش خاک دارد و متاسفانه امکان پرورش گون به دست انسان وجود ندارد و یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گون این است که خودش بایدرشد و توسعه پیدا کند.

آقاجانلو با بیان اینکه معدن کاران باید به سمت استخراج فناورانه و دانش‌بنیان حرکت کنند، خاطرنشان کرد: هنوز هم از روش‌های سنتی استفاده می‌شود که باید راهکارهای جدیدی برای این موضوع بیابند.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه جرایم مربوط به تخلفات منابع طبیعی از هر 3 سال، به‌روزرسانی می‌شوند، گفت: جرایم قاچاق چوب و سایر تخلفات حوزه منابع طبیعی باید متناسب با شرایط فعلی باشد.وی با بیان اینکه بیشترین میزان قاچاق چوب در استان زنجان در شهرستان طارم اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: چوب‌ها به سمت شمال حمل می‌شود که اگر قانونی باشد، مشکلی ندارد اما در غیر این صورت، برخورد و توقیف شده و به تعزیرات می‌رود.

*‌ ماهنشان، بیشتر در معرض سیل قرار دارد

جعفر بیات، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه خوشبختانه تجارب تلخی مانند سیل استان‌های شمالی و جنوبی در زنجان نداشته‌ایم، گفت: شهرستان ماهنشان در استان زنجان به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از اراضی شیبدار، بیشتر در معرض سیل است که هر ساله در دهه آخر تیرماه در این منطقه، سیل داریم.

وی اظهار داشت: بعد از وقوع سیل در استان‌های شمالی و جنوبی که توام با خسارت‌های سنگین بود، جنبه پیشگیرانه سیل، پررنگ‌تر شده و اعتبارات قابل توجهی به این موضوع اختصاص می‌دهند.

بیات با بیان اینکه آبخیزهای شهری مهم در شهرهای زنجان، آب‌بر، ابهر، خرمدره و قیدار هستند، خاطرنشان کرد: پروژه‌ها با هدف پیشگیرانه در بالادست مشرف به این عرصه‌ها از چند سال قبل انجام شده به‌گونه‌ای که در شهرستان طارم اگر اعتبارات سال 1400 هزینه شود، کارهای این حوزه تمام می‌شود و بقیه شهرها نیز برخی در حال انجام و برخی در حال انعقاد قرارداد برای اجرای کارهای سازه‌ای جهت احداث سیل‌بند هستند.

*‌ رویکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع، دخیل کردن مردم در پروژه‌ها است

پیمان فقیه، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در ادامه این نشست با اشاره به پویش‌های مردمی گفت: رویکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال 1400 دخیل کردن هرچه بیشتر مردم در پروژه‌ها است که در این راستا پروژه‌هایی مانند «هر ایرانی یک درخت» و «هر شهید دفاع مقدس 1000 اصله نهال» را پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به رایزنی با خیرین منابع طبیعی اظهار داشت: با کارخانجات بزرگ نیز رایزنی شده و در این راستا کمک می‌کنند.

فقیه خاطرنشان کرد: در راستای توسعه جنگل با بذر و نهال، اعتباراتی جذب شده و هزینه خواهد شد که کار کشت آن در هفته منابع طبیعی انجام می‌شود و اکثراً در جاده طارم است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به تمدید پروانه‌های چَرای دام دامداران تا پایان سال 1400 گفت: تمام دامداران موظف‌اند تا پایان امسال نسبت به تبدیل پروانه‌های خود به طرح‌های مرتع‌داری اقدام کنند.

وی افزود: گاهی متاسفانه پروانه چرای دام، دامداران فوت‌شده تا چند سال بعد از فوت آن فرد، تعیین تکلیف نمی‌شود در حالی که طبق دستورالعمل باید حداکثر ظرف 2 سال تعیین تکلیف شده و یکی از وراث به عنوان نماینده معرفی شود.

فقیه با اشاره به زراعت چوب اظهار داشت: بزرگترین نهالستان شمال‌غرب کشور در کوشکن زنجان قرار دارد که سالانه حدود 250 هزار اصله نهال صنوبر، تولید و در هفته منابع طبیعی توزیع می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برداشت چوب از جنگل‌های شمال، ممنوع شده لذا سازمان به سمت زراعت چوب، رو آورده و در سطح استان هر میزان متقاضی بخواهد زراعت چوب کند، آمادگی داریم.

*‌ استفاده از آبگرمکن خورشیدی، جلوی بوته‌کَنی و قطع درختان را گرفت

 مهدی آرمیون، رئیس اداره جفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این نشست گفت: در سال‌های گذشته، ساکنان روستاهای حاشیه جنگل‌ها برای گرم کردن آب، پخت نان و... گون و درختچه‌ها را قطع می‌کردند که بر این اساس در سال 1395 طرحی را به عنوان پایلوت در روستای سرخ‌آباد طارم اجرا کردیم.

وی اظهار داشت: 88 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در این طرح به خانوارهای ساکن این روستا اعطا شد که تجربه خوبی بود چرا که هر 2 طرف به هدف خود رسیدند یعنی هم روستاییان به هدف خود در گرم کردن آب برای رفع نیازهای خود رسیدند و هم از بوته‌کَنی و قطع درختچه‌ها جلوگیری شد.

آرمیون خاطرنشان کرد: بعد از اجرای این طرح و تجربه موفق در استان زنجان، این طرح در روستاهای حاشیه جنگل در سراسر کشور نیز آغاز شد که بازخورد مطلوبی داشت.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: هزینه‌های این طرح، رایگان است و آبگرمکن‌ها به‌صورت رایگان در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آبگرمکن‌های روستای جزوان نیز تامین شده است، افزود: این آبگرمکن‌ها طی هفته آینده در روستای جزوان نصب خواهند شد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر