logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۷
[ شناسه خبر : ۲۵۳۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
از «حضور تزئینی زنان» در لیست شهرداری تا «قهرمان سازی از یک قاتل»

چرا جریان اصلاحات «نگاه ابزاری به زنان» دارد

چرا-جریان-اصلاحات-«نگاه-ابزاری-به-زنان»-دارد-
زهرا شجاعی،رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات پیش از این گفته بود:اصلاح طلبان موقع انتخابات از زنان استفاده می‌کنند و بعد کاری برایشان نمی‌کنند.

به گزارش موج رسا; در روزهای اخیر رسانه های اصلاح طلب با هیاهو و جنجال مدعی شده اند که این طیف همواره در صف نخست حمایت از حقوق زنان بوده و جریان مقابل سعی در تخریب این کارنامه موفق دارد.

در همین رابطه روزنامه شرق در شماره 16 بهمن، مصاحبه ای که چندی پیش با «معصومه ابتکار»، «شهیندخت مولاوردی» و «زهرا شجاعی» انجام داده بود را منتشر کرده و نوشته:«در هفته‌های گذشته، مجدد هجمه‌ها علیه فعالیت حوزه زنان در دوران اصلاحات و بخشی از آن در سازندگی آغاز شد که البته برای معاونت زنان مسئله تازه‌ای نیست و همیشگی بوده و هجمه‌ها به هر شکل و شمایلی باعث کارشکنی‌هایی شده است؛ ولی این بار  این هجمه‌ها باعث اتحاد شما سه نفر شد و تصمیم گرفتید جلوی آن بایستید».

 

** حضور ویترینی زنان در لیست شهرداری!

 

اما مستندات موجود خلاف این ادعا را ثابت می کند. به عنوان نمونه در سال ۹۶ و همزمان با انتخاب کابینه دوم روحانی، اصلاح طلبان فشار شدیدی به دولت وارد کردند که دستکم یک وزیر زن برای کابینه خود انتخاب کند. این تبلیغات سیاسی درحالی بود که اصلاح طلبان به خوبی می‌دانستند که این موضوع از سوی دولت روحانی انجام نمی‌شود، اما باز هم نمایش انتخاب وزیر زن را به راه انداختند.

 

این سیاسی کاری و سیاسی بازی در حالی انجام شد که در همان سال 96 و پس از روی کارآمدن جریان اصلاح طلب در شورای شهر تهران، در سه باری که تهران بدون شهردار ماند و همه چیز دست خود اصلاح طلبان بود، این جریان سیاسی نه تنها گزینه مطرحی برای این پست رو نکرد بلکه به طور کاملاً ویترینی کاندیداهای نمایشی به میدان آورد که نه سوابق آنها با این پست همخوانی داشت و نه موقعیت آنها ایجاب می‌کرد که به شغل جدیدی بیاندیشند.

 

وقتی اصلاح طلبان شورای شهر پنجم برای انتخاب اولین شهردار خود دست به کار شدند نام «الهه کولایی» استاد دانشگاه به عنوان تنها زن در لیست کاندیداها نمایان بود. کولایی بعدها به نمایشی و ویترینی بودن کاندیداتوری‌اش در انتخابات شهرداری تهران اذعان کرد.

 

در دور سوم انتخاب شهردار نیز نام «معصومه ابتکار» و «شهیندخت مولاوردی» به عنوان دو نامزد زن در این رقابت در میان ۳۰ کاندیدای دیگر مطرح شد. در این برهه نیز موضوع ویترینی و نمایشی بودن حضور کاندیداهای زن در میان کاندیداها مطرح شد.

 

«سیدمحمود میرلوحی» عضو اصلاح طلب شورای شهر پنجم- آبان ۹۷- در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «زنان و جوانان را برای شهرداری تهران انتخاب نکردیم، چون دنبال ظاهرسازی نیستیم»!

 

** قهرمان سازی از قاتل یک زن

 

«محمد علی نجفی» شهردار اسبق تهران و از چهره‌های مشهور جریان اصلاح طلب که ریاست سازمان برنامه و بودجه در دولت خاتمی و ریاست سازمان میراث فرهنگی در دولت روحانی و وزارت آموزش و پرورش در دولت هاشمی رفسنجانی را در کارنامه خود دارد و در سال ۹۲ نیز یکی از گزینه‌های اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری بود - ۷ خرداد ۹۸- «میترا استاد» همسر دوم خود را- که 30 سال از وی جوانتر بود- به ضرب گلوله و با سلاح غیرمجاز به قتل رساند.

 

قتل یک زن توسط یک سیاستمدار اصلاح طلب، افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرد، اما نکته قابل تأمل اینجاست که زنان اصلاح طلب به هیچ عنوان این اقدام را محکوم نکرده و علیه آن موضع نگرفتند.

 

«شهیندخت مولاوردی» که سابقه معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در دولت روحانی را در کارنامه خود دارد و تا پیش از اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، دستیار ویژه روحانی در امور حقوق شهروندی نیز بود، از جمله این افراد است. فعالین رسانه ای در آن مقطع تاکید کردند که زنان معروف اصلاحات مثل شهیندخت مولاوردی که رگ گردنشان علیه خشونت خانگی بیرون میزند کلمه‌ای در همدلی با زن قربانی و محکومیت جنایت هم حزبی‌شان نگفتند.

 

مولاوردی در پاسخ به این مطالبه در توئیتی نوشت: «گاهی سکوت از سر رضایت نیست، گاهی سکوت سرشار از ناگفته‌هاست و شاید سکوت بره‌ها!، همه سکوت‌ها از یک جنس نیستند، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل». نکته قابل تإمل اینجاست که پیام توئیتری مولاوردی، فضای دیکتاتوری و قبیله‌ای در طیف اصلاحات را بدون روتوش نمایش داد.

 

«معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز از دیگر افرادی بود که در ماجرای قتل همسر دوم نجفی، سکوت کرده و از واکنش به این جنایت امتناع کرد. «پروانه سلحشوری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در ماجرای جنایت نجفی، به جای دفاع از مقتول و اعتراض به این رفتار جنایتکارانه در اقدامی تأمل برانگیز در مصاحبه با روزنامه شرق- ۲۱ خرداد ۹۸- گفت: «درباره پرونده قتل همسر محمدعلی نجفی، واقعاً نمی‌دانم پرستوسازی واقعیت دارد یا نه، اما همه اشاره می‌کنند که پرستوسازی در کشور رخ می‌دهد و میترا استاد قربانی این پرستوسازی بوده است»!

 

پس از اقدام جنایتکارانه نجفی، اصلاح طلبان با زیرپا گذاشتن همه دعاوی گذشته خود در زمینه ضدیت با خشونت، دفاع از حقوق زنان و احترام به قانون و دادگاه و پرهیز از اقدامات خودسرانه، مدعی شده بودند، نجفی کار خوبی کرده که همسرش را به تشخیص خودش به قتل رسانده است. آن‌ها در همین مسیر، توهین و اتهاماتی شرم‌آور را نثار همسر مقتول نجفی کردند.

 

** حمایت از سند 2030(سند ضد زن و ضدخانواده)

 

«معصومه ابتکار»- خرداد 99-  در مقطعی که معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بود در مصاحبه با روزنامه شرق  گفت: «موضوع لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت...در دولت به جد پیگیری شده است...ما پیگیری کردیم، مکاتبه کردیم و نشست‌هایی با معاونان قوه(قضاییه) داشتیم و دیدیم باز این مسئله به انحای مختلف دچار تعلل است. حرف و حدیث‌هایی هم بود که عده‌ای می‌گویند دستور کار سند ۲۰۳۰ است».

 

ابتکار در ادامه در پاسخ به این سوال که «الان هم می‌گویند؟» گفت:«بله. بدبختی که یکی دو تا نیست. یکی از مشکلاتی که داریم این است که حتی قوانین را هم مطرح کنیم و یک مورد مترقی باشد که دنیا از آن تبعیت کرده باشد، عده‌ای می‌گویند نه! در سند ۲۰۳۰ از آب‌خوردن تا ایجاد توالت تا هوا و خاک و کشاورزی هم لحاظ شده. پس اینها را هم متوقف کنیم؟‌ یکی از محورهای مهم سند ۲۰۳۰ کشاورزی است. خب تعطیلش کنیم چون در سند ۲۰۳۰ آمده. آخر من نمی‌دانم چه شناختی نسبت به این ماجرا دارند که مدام صحبت می‌کنند؟».

 

ابتکار در مصاحبه مذکور از لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت دفاع کرد. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، این لایحه در جهت اطاعت از بند ۲ هدف ۵ سند ۲۰۳۰ تهیه شده است.وی همچنین در این مصاحبه، محتوای سند ۲۰۳۰ را مترقی نامید . این در حالی است که سند ۲۰۳۰ سندی ضدزن و ضدخانواده و در راستای فروپاشی نهاد خانواده تنظیم شده است.

 

لازم به ذکر است که لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، شهریور ۹۸ پس از تلاش و کار کارشناسی زیاد از سوی ریاست قوه قضائیه به دولت ارسال شد ولیکن دولت قبل اقدام خاصی برای نهایی کردن آن انجام نداد.

 

** پیشنهاد شرم آور «عقیم کردن زنان کارتن خواب»

 

در دولت یازدهم (دولت اول روحانی) در جلسه مشاوران اجرایی با معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خبرنگاران موضوع عقیم کردن زنان کارتن خواب را از شهیندخت مولاوردی سؤال کردند که وی در پاسخی اعلام کرد که باید به طور اساسی برای آن برنامه‌ریزی شود و به طور تخصصی و کارشناسی این طرح بررسی شود و براساس رضایت زنان کارتن خواب عقیم شدن صورت بگیرد و نیز اینگونه اظهار نمود که چون آمار تولدهای نوزادان معتاد بار مالی برای دولت دارد باید ریشه‌های آن قطع شود!

 

این پیشنهاد توهین آمیز در حالی از سوی معاون وقت امور زنان رئیس جمهور مطرح شد که بنابر بررسی‌های کارشناسی، تمام زنان کارتن خواب معتاد و یا تن فروش نیستند بلکه ممکن است بنابر دلایلی- از جمله مشکلات شخصی و خانوادگی- به ناچار به کارتن خوابی روی آورده‌اند. نکته قابل توجه اینجاست که در میان افراد کارتن خواب- هم مردان و هم زنان- حتی اشخاص تحصیل کرده و دارای موقعیت اجتماعی مناسب نیز وجود داشته که به دلیل مشکلات خاص به این سرنوشت دچار شده‌اند.

 

کارشناسان با انتقاد از این اظهارنظر نادرست، تاکید کردند که این دیدگاه و این اظهارنظر، توهین به بانوان کشورمان است.

 

** پروژه ای علیه زنان ایران با عنوان فریبنده «دختران انقلاب»

 

در سالهای گذشته پروژه‌ای توهین آمیز علیه بانوان ایرانی توسط جریان معاند شکل گرفت. این پروژه که نام فریبنده «دختران خیابان انقلاب»  برای آن انتخاب شده بود، ارتباط ویژه‌ای با زمینه چینی برای تحریم مردم ایران و ایجاد گسل‌های جنسیتی برای تحریک به اعتراضات خیابانی داشت.

 

در همین راستا یکی از افرادی که در قالب پروژه «دختران خیابان انقلاب» تصویر بدون حجاب خود در خیابان‌های تهران را منتشر کرده بود، به صورت غیرقانونی از ایران خارج شد و سپس در پارلمان کانادا حضور یافته و با سخنرانی علیه کشورمان خواستار تشدید تحریم‌ها علیه مردم ایران شد.

 

پس از آن، یکی از دختران کشف‌حجاب‌کرده در این پروژه، در حساب توئیتر خود از بسته عجیبی که بعد از برگزاری دادگاه رسیدگی به جرائم او، در کیفش قرار داده بودند نوشت. بسته‌ای که آنقدر او را ناراحت کرد که با هشتگ # وقیحانه به سراغش رفت و به باج‌دهندگان تاخت. پس از آن تعدادی از فعالین اصلاح طلب از دادن پول به دخترانی که با ساختارشکنی به کشف حجاب اقدام می‌کردند، حمایت کردند.

 

یکی از فعالین رسانه‌ای با اشاره به پروژه توهین آمیز «دختران خیابان انقلاب» در مطلبی نوشت:«این، بیش از آنکه دادن حق انتخاب به زنان باشد، دادن حق انتخاب به مردان است. نسخه پیشرفته‌تر این در غرب، زن نمایانی اند که پشت شیشه، با اتیکت قیمت گذاری شده انتخاب می‌شوند».

 

قطعا اقدامات جریان اصلاح طلب علیه حقوق زنان به موارد مذکور خلاصه نمی شود و شرح آن از حوصله این مطلب خارج است. لازم به ذکر است که «زهرا شجاعی» رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات پیش از این با افشاگری درخصوص استفاده ابزاری اصلاح طلبان از زنان گفته بود:«اصولگرایان حمایت بیشتری از زنان انجام می‌دهند و در عوض اصلاح طلبان موقع انتخابات از زنان استفاده می‌کنند و بعد کاری برایشان نمی‌کنند».

منبع: مشرق

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر