logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۵۳۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معاون استاندار زنجان:

علم، مبنای اقتدار و عزت یک کشور است

علم،-مبنای-اقتدار-و-عزت-یک-کشور-است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: علم، قدرت است و طبق روایت «العلم سلطان» ، علم می‌تواند مبنای اقتدار و عزت یک کشور باشد و حتی مذاکرت بین کشورها نیز مبتنی بر اقتداری است که در حوزه علم به دست آمده است.

به گزارش موج رسا; ابوالفضل رفیعی، ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازهای ابتدایی بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی اشاره کردند که انقلاب اسلامی ایران در شرایط خاص بین‌المللی به وقوع پیوست و بعد از طی چلّه موفقیت‌آمیز اول، وارد چلّه دوم شده در حالی که به آرمان‌ها و شعارهای اصلی انقلاب، پافشاری می‌کند و در پی تحقق آن‌ها است.

وی با بیان اینکه استقلال سیاسی، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: این دستاورد به‌ویژه برای نسل جدید باید تبیین شود چرا که نسل جدید این استقلال را مانند ماهی‌های درون آب، استقلال را در خور شان آن درک نمی‌کنند اما وقتی تاریخچه را مطالعه می‌کنیم به این نعمت باعظمت می‌رسیم.

رفیعی افزود: پیشرفت‌های بسیاری در حوزه علم و فناوری در سایه استقلال و خودباوری، حاصل شده و جمهوری اسلامی ایران بر اساس آخرین آمارها رتبه 16 جهان به لحاظ تولید علم و فناوری را دارد و در برخی عرصه‌های علمی نیز جزء 5 کشور اول جهان است که مایه بالندگی و افتخار بوده و لازم است که هم قدر دانسته و هم تبیین شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: علم، قدرت است و طبق روایت «العلم سلطان» ، علم می‌تواند مبنای اقتدار و عزت یک کشور باشد و حتی مذاکرات بین کشورها نیز مبتنی بر اقتداری است که در حوزه علم به دست آمده است.

وی اظهار داشت: علم در هر کجا که با خودباوری، روحیه جهادی و نیت الهی توام شده، توانسته خود و برکاتش را به سرعت نشان دهد لذا بخشی از اقتدار کشور را مرهون علم هستیم.

رفیعی تصریح کرد: موفقیت در عرصه‌های جهانی و قدرت منطقه‌ای و جهانی ناشی از برکات انقلاب اسلامی است که پیشرفت‌هایی در این عرصه ایجاد شده و به دلیل همین بالندگی، پویایی و اوج گرفتن نظام است که دشمنان به فکر محدودسازی و ایجاد خلل و وقفه در مسیر حرکت نظام افتادند.

وی با بیان اینکه دشمنان با تشدید فشارها به خیال خام خود در صدد برگرداندن و به عقب انداختن و ایجاد مشکل برای نظام اسلامی بوده و هستند، خاطرنشان کرد: قطعاً با روحیه حماسی و جهادی جوانان این مرز و بوم و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشمنان به اهداف خود نخواهند رسید.

رفیعی با اشاره به اقتدار و اوج قدرت ایران در عرصه های نظامی، دفاعی و هسته‌ای که موجب کُرنش ابرقدرت‌ها در مقابل دانش بومی ما شده است، ابراز کرد: امیدواریم در عرصه علمی و پژوهشی نیز بتوانیم به شکوفایی اقتصاد و افزایش سرانه درآمد مردم بتوانیم کمک کنیم.

وی افزود: قطعاً مراکز علمی و آموزش عالی کشور، سهم و نقش ویژه‌ای در ارتقای درآمد سرانه و افزایش ثروت استان و رفاه مردم خواهند داشت که هماهنگی بین بخشی را می‌طلبد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آفت مدرک‌گرایی گفت: این امر، دغدغه بسیاری از افراد است که متاسفانه به علم و دانش لطمه می‌زند و لازم است توجه ویژه‌ای در محتوای آموزش‌ها و نظارت بر کلاس‌ها شود.

وی افزود: دانشگاه، محلی برای تحصیل، رشد و پیشرفت علم و مسائل کاربردی است ضمن اینکه توجه به دیانت نیز یک مطالبه است که با توجه به جنگ نرم و عملیات روانی دشمن باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

*‌ توجه به کیفیت آموزش و پژوهش در کنار جذب دانشجو مهم است

علیرضا فیروزفر، رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در ابتدای این مراسم گفت: در مدت تصدی این مسئولیت، عهد کردم که به جامعه دانشگاه آزاد و ذی‌نفعان این دانشگاه خدمت کرده و مصالح دانشگاه را به هیچ چیز دیگری ندهم و تمام سعی و تلاشم بر این بود که منابع دانشگاه، صَرف مصالح دانشگاه شود.

وی با بیان اینکه عملکرد هر فردی در هر مجموعه‌ای مشخص است و با ارائه گزارش عملکردها نمی‌توان چیزی را پررنگ و یا کم‌رنگ جلوه داد، اظهار داشت: تمام سعی و تلاش بر این بود که آنچه رضایت خداوند است، انجام شود هر چند مسائل خارج از اراده‌ای مانند بیماری کرونا هم در این مدت پیش آمد که برنامه‌ها را تغییر داد اما خوشخبتانه این تهدید با اهتمام ویژه همکاران تبدیل به فرصت شد.

فیروزفر با اشاره به مشکلات مالی و روند بسیار کاهشی جذب دانشجو در ابتدای پذیرش این مسئولیت، خاطرنشان کرد: با رفع مشکل مالی، بسیاری از کسری‌های گذشته جبران شد که امیدواریم بعد از این هم این روند ادامه داشته باشد.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان تصریح کرد: فقط جذب دانشجو نمی‌تواند دانشگاه را به هدف برساند بلکه باید به کیفیت آموزش، پژوهش و سایر مسائل دانشگاه نیز پرداخته شود.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی دانشگاه، آموزش است، گفت: تلاش کردیم تا در این راستا حرکت کنیم و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، زنجان به عنوان پایلوت کشور در ایجاد بوستان‌های علوی و فاطمی انتخاب شد که در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها در یک برنامه 10 ساله، منشا خیر و برکت برای کل کشور خواهد بود.

فیروزفر با بیان اینکه خطبه 126 نهج‌البلاغه باید چراغ راه مدیران باشد، خاطرنشان کرد: رعایت مصالح سازمان و بیت‌المال در این خطبه تبیین شده و عدم اجرای عدالت و مساوات نباید ابزاری برای سیاسیت‌ورزی مدیریت باشد.

*‌ دانشگاه، محل اجماع بزرگان و دانشمندان است

احمد نقی‌لو، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: در دهه فجر، انتخاب را جشن می‌گیریم چرا که در سال 1357 انتخاب کردیم که نظام سرمایه‌داری مبتنی بر دیکتاتوری، جایگاهی در ایران ندارد و گفتیم که این نظام را نمی‌خواهیم.

وی افزود: حتی خود صاحبان نظام سرمایه‌داری نیز معتقدند که نظام سرمایه‌داری، یکی از خشن‌ترین نظام‌های سیاسی دنیا است.

نقی‌لو اظهار داشت: دانشگاه، محل اجماع بزرگان و دانشمندان است و از اینکه در چنین مکانی، مسئولیتی قبول کرده‌ام به خودم می‌بالم.

وی با اشاره به شرایط کرونایی و بدترین شرایط مالی دانشگاه طی 3 سال گذشته خاطرنشان کرد: طی این مدت، جهادی برپا شد که تمام نگرانی‌ها زدوده شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: ریل‌گذاری لازم انجام شده و سیاست‌های کلی دانشگاه از جمله سند تحول و تعالی و راهبردی و سایر اسناد، ابلاغ شده و مسیر حرکت کاملاً روشن است.

وی با بیان اینکه اهمیت سند تحول و تعالی برای دانشگاه به اندازه بیانیه گام دوم انقلاب برای کشور است، اظهار داشت: اگر سند تحول و تعالی دانشگاه به درستی اجرا شود هیچ مشکلی برای دانشگاه وجود نخواهد داشت.

نقی‌لو خاطرنشان کرد: تلاش خواهد کرد که سند تحول را با جدیت و با کمک دانشمندان فرزانه اجرا کنم و رویکردهای تحول‌آفرین و محورهای پایدار در قالب دانشگاه تربیت‌دهنده، قوه عاقله، دانشگاه سرآمد و پایدار، نصب‌العین حرکت بنده در این مسئولیت خواهد بود.

در پایان این مراسم ضمن قدردانی از خدمات و زحمات بیش از 3 ساله علیرضا فیروزفر، احمد نقی‌لو به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان معارفه شد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر