logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۵۳۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:

علم و فناوری دانشگاه باید تبدیل به ابزاری برای حل مشکلات جامعه شود

علم-و-فناوری-دانشگاه-باید-تبدیل-به-ابزاری-برای-حل-مشکلات-جامعه-شود
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مباحث علمی، فناوری در دانشگاه باید تبدیل به ابزاری شود که مشکل مردم را حل کند لذا دانشگاه نسبت به محیط پیرامون حتما باید حساس باشد.

به گزارش موج رسا; فرزاد جهان‌بین، ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه کلمه «تسخیر» 20 بار در قرآن کریم تکرار شده و آیات زیادی با مضمون تسخیر در قرآن کریم آمده است، اظهار داشت: نکته مهم این است که تسخیر به خداوند نسبت داده می‌شود اما در بعضی جاها خاص و در بعضی جاها مربوط به عام است.

وی با بیان اینکه علم، پایان ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ عالِمی، ابداع نمی‌کند بلکه کشف می‌کند یعنی آنچه که به عنوان ناموس طبیعت و روابط فی‌مابین افراد در طبیعت وجود دارد را کشف می‌کند.

جهان‌بین افزود: نوامیس طبیعت در آسمان، دریا و زمین وجود دارد و انسان، روابط بین پدیده‌ها در هستی را می‌فهمد و سپس به کمک کشف پدیده‌ها اختراع می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نوامیس طبیعت همیشه وجود دارند و انسان باید به سمت کشف آن‌ها برود، گفت: در دانشگاه و گروه‌های علمی باید به سمتی برویم که نوامیس را در لبه‌های دانشگاه، کشف کنیم و سپس دیگران بر سر این سفره نشسته و از ما بهره بگیرند.

وی اظهار داشت: خداوند آنچه در آسمان و زمین است را تسخیر کرده و انسان یعنی دانشگاه باید به دنبال آن باشد و دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند.

جهان‌بین با بیان اینکه نگاه ما با غربی‌ها 2 تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: اول اینکه ما مسخّرکننده و آن چیزی که همه به او برمی‌گردند را خدا (جهت الهی) می‌دانیم و دوم اینکه وقتی فهمیدیم که خدا فاعل اصلی است باید آنچه که تسخیر می‌شود را در مسیر کمال الهی پیش ببریم.

وی افزود: هر آنچه کشف می‌کنیم باید بدانیم که از ما نیست و از خداست که به ما عطا کرده است.

جهان‌بین تصریح کرد: آموزش و پژوهش دانشگاه باید با هدف تسخیر عالم و به‌کارگیری آن در سمت رفاه مردم باشد و در این راستا در برنامه 5 ساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی آمده که علوم، مرجعیت‌ساز و اقتدارآفرین است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه نسبت به محیط پیرامون خود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد، گفت: دانشگاه، محل تجمع بزرگان است اما نکته مهم این است که هیچ دیواری نباید دور دانشگاه باشد.

وی افزود: درب دانشگاه باید برداشته شود و مباحث علمی، فناوری در آن انجام و تبدیل به چیزی شود که مشکل مردم را حل کند لذا دانشگاه نسبت به محیط پیرامون حتما باید حساس باشد.

جهان‌بین با بیان اینکه آمایش، موضوع خیلی مهمی است، اظهار داشت: دانشگاه باید به رسالت خود عمل کرده و هم بر اساس آمایش اقتصادی و هم آمایش فرهنگی و اجتماعی حرکت کند.

وی با اشاره به عدم انتخاب رشته 50 درصد داوطلبان کنکور سراسری سال جاری خاطرنشان کرد: 50 درصد مشاغل تا چند سال آینده ایجاد و 15 درصد مشاغل، فراگیر شده و 14 درصد نیز از بین خواهند رفت و امروز نرخ بیکاری افراد تحصیل‌کرده بیش از 3 برابر بیشتر از افراد غیرتحصیل‌کرده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حکومت‌ها محل مسابقه انسان‌ها است، گفت: طبق روایات، هر کس بر بیش از 10 نفر، مسئولیت پیدا کند در روز قیامت با غل و زنجیر وارد می‌شود لذا زیر بار مسئولیت رفتن، جسارت خاصی می‌خواهد.

وی تصریح کرد: البته اگر مسئولیت، تکلیف شد باید با قوت آن را پذیرفت.

در پایان این مراسم ضمن قدردانی از خدمات و زحمات بیش از 3 ساله علیرضا فیروزفر، احمد نقی‌لو به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان معارفه شد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر