logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۵۳۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به مناسبت دهه فجر؛

سلسله نشست‌های روایت انقلاب به همت بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان در حال برگزاری است

سلسله-نشست‌های-روایت-انقلاب-به-همت-بسیج-دانشجویی-دانشگاه-زنجان-در-حال-برگزاری-است
سلسله نشست‌های «روایت انقلاب» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که از 14 بهمن آغاز شده و تا 20 بهمن ادامه دارد.

به گزارش موج رسا; دهه فجر، فرصتی است تا به بیان بیش از پیش مسائل مختلف حول محور انقلاب اسلامی پرداخته شود و بسیج دانشجویی که همواره در این موضوعات پیش‌قدم است، اقدام به برگزاری جلسات تبیینی با عنوان روایت انقلاب و با حضور اساتید مطرح و برجسته کشوری کرده که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان از 14 بهمن آغاز شده و تا 20 این ماه ادامه دارد.

مصطفی طاهری (نماینده مجلس شورای اسلامی)، روح‌الله ایزدخواه (نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمدمهدی نیازمند (مسئول گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری سازمان بسیج دانشجویی کشور)، زهرا بابازاده (پژوهشگر حوزه بانوان)، سیدهادی سیدافقهی (کارشناس مسائل منطقه)، حجت‌الاسلام مهدی اسلامی (استاد حوزه و دانشگاه) و محسن مهدیان (متخصص و فعال رسانه‌ای) اساتید این سلسله نشست‌ها و جلسات تبیینی هستند.

این نشست‌ها با موضوعات ریشه مشکلات امروز (کارگزار، ناظر، ساختار؟)، آرمان عدالت در جمهوری اسلامی (شکست یا موفقیت)، چرایی انقلاب ۵۷ (اقتصاد، فرهنگ، هر دو، هیچکدام)، تحلیل مناقشه گفتمان‌ها در مسائل زنان پس از انقلاب، سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی (آسیب‌زننده یا کمک‌کننده جمهوری اسلامی)، ولایت فقیه (دیکتاتوری یا عامل مقابله با دیکتاتوری) و کارآیی جمهوری اسلامی (واقعیت یا افسانه) است.

*‌ مهندسی فرهنگی در جامعه وجود ندارد

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه از این سلسله نشست‌ها گفت: درباره پیشرفت‌های انقلاب اسلامی، سخن بسیاری گفته شده و دستاوردها، نقاط مثبت و قوت در نظام و انقلاب اسلامی بیشتر از نقاط ضعف و مشکلات است اما در این جلسه با توجه به موضوع (ریشه مشکلات امروز) به بررسی مشکلات می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، مشکل عدم قانونگذاری نداریم بلکه مشکل در بخش اجرایی قوانین موجود است، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر ریشه تمام مشکلات حتی مسائل فرهنگی، اجتماعی و... نیز به اقتصاد مربوط می‌شود.

طاهری خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد و مسئولین به جای ریشه‌یابی مسائل و پیدا کردن علت مشکلات به دنبال معلول‌های ایجادکننده مشکلات رفته‌اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در ملجس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که معلول‌های بسیاری وجود دارد، عملاً حل آن مشکل با بن‌بست مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در 2 حوزه، ضعف وجود دارد، ابراز کرد: این حوزه‌ها شامل شفافیت اقتصادی جامعه برای حاکمیت و شفافیت سیاسی حاکمیت برای جامعه است.

طاهری با بیان اینکه برای تصمیم‌گیری و تصویب قوانین و اجرایی شدن آن‌ها نیاز به داده‌ها و اطلاعات آماری داریم، اظهار داشت: عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع برای مباحثی مانند مالیات، یک ضعف در حوزه اجرایی است چرا که سامانه‌های مختلفی در اختیار هر کدام از وزارتخانه‌ها قرار دارد اما این وزارتخانه‌ها با یکدیگر همکاری ندارند و در واقع تبادل اطلاعات رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه پرداخت مالیات نباید با تکیه بر مباحث خوداظهاری باشد، خاطرنشان کرد: آسیب بعدی، قانونگذاری‌های بی‌مورد بدون اجرایی شدن قوانین قبلی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی قوانین موجود یکدیگر را نقض می‌کنند و این باعث دور زدن و فرار مالیاتی می‌شود، افزود: متاسفانه بخش اجرایی در جامعه ما به اجی تکیه بر سیستم، بیشتر تکیه بر افراد دارد یعنی فرد و ویژگی‌های فردی شخص مسئول در نحوه روش صحیح اجرایی شدن مسائل مختلف کشور دخیل است درصورتی که نباید اینگونه باشد.

وی گفت: آسیب بعدی که وجود دارد، بعد از مسائل بیکاری و معیشتی، مسائل فرهنگی مطرح است که در جامعه، مهندسی فرهنگی وجود ندارد.

طاهری اظهار داشت: آتش به اختیار یعنی زمانی که جنگ در گرفته و نتیجه نزدیک به شکست است، هر شخص هر چه در توان دارد باید به کار گیرد تا تلفات کمتری را متحمل شود و در برابر دشمن دفاع کند.

وی ابراز کرد: در حال حاضر این سوال مطرح می‌شود که آیا تمام فعالیت‌های مساجد، مدارس، هیات‌ها، صداوسیما و خانواده در حوزه فرهنگی کاملاً موفق بوده‌اند؟

*‌ مطالبات به سمت علت‌ها باید سوق داده شود

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در دومین جلسه از سلسله‌نشست‌های روایت انقلاب که با موضوع «آرمان عدالت در جمهوری اسلامی (شکست یا پیروزی) برگزار شد، گفت: عدالتخواهی در مقابل 2 جریان قدرت و تحجّر  قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بعضی سیاسیون خواهان جایگاه و مقام هستند، افزود: متحجّرین که به ظاهر به دنبال قدرت نیستند اما از آنجایی که متحجرین، قدرت اندیشه‌ورزان هستند، آرمان عدالتخواهی را منحرف می‌کنند.

ایزدخواه اظهار داشت: مبارزه جریان انقلاب در راستای رسیدن به آرمان عدالتخواهی، تلاش نتیجه‌بخش انقلاب را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه با تاسف باید بیان کرد که هر چند پیشرفت‌هایی وجود داشته اما فاصله بسیار زیادی با آرمان حقیقی داریم، خاطرنشان کرد: 2 جریان چپ و راست، 2 جریان منحرف‌شده از انقلاب اسلامی و عدالتخواهی هستند.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هر عرصه‌ای که جریان‌های جهادی بر امور حاکم شده و مجالی برای حرکت پیدا کرده‌اند، شاهد پیشرفت‌هایی در آن عرصه بوده‌ایم.

وی گفت: امروزه مردم عادی، بیشتر از جریان‌های مختلف و احزاب، مسائل را تحلیل می‌کنند و به دنبال عدالتخواهی هستند.

ایزدخواه با بیان اینکه عدالتخواهی و مردم‌گرایی باهم عجین شده‌اند، اظهار داشت: راهکار اصیل عدالت، مردمی شدن اداره امور کشور است که با شعار محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جریان عدالتخواهی، یک جریان تاریخی و اجتماعی بوده و وابسته به افراد و اشخاص نیست، خاطرنشان کرد: کارها باید مردمی باشد و دولت باید مانند جهاد سازندگی که از بطن مردم جوشید، پشت مردم باشد و به عنوان هدایت‌کننده امور مردمی، نقش‌آفرینی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضعفی که وجود دارد این است که هنوز هم در واگذاری اداره امور به مردم، تردید داریم و هنوز انتظار داریم که دولت، مردمی شود تا کارها بهتر اداره شو.

وی تصریح کرد: مطالبات را نه به سمت معلول‌ها بلکه باید به سمت علت‌ها سوق داد.// آ

 

 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر