logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۵۲۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان مطرح شد؛

دشمن با تفکر انقلابی مشکل دارد/ ضرورت تولید محتوای فرهنگی با محوریت مسجد و محله

دشمن-با-تفکر-انقلابی-مشکل-دارد-ضرورت-تولید-محتوای-فرهنگی-با-محوریت-مسجد-و-محله
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: دشمن به دلیل مشکل داشتن با تفکر انقلابی، اقدام به طراحی ترور، توطئه و تحریم‌های مختلف برای مقابله با نظام اسلامی و از میان بردن نخبگان و رهبران نظام بعد از پیروزی انقلاب کرد و سعی در ایجاد وقفه در مسیر حرکتی نظام دارد.

به گزارش موج رسا; ابوالفضل رفیعی، پنج‌شنبه شب در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه اهمیت فرهنگ بر همگان روشن است، اظهار داشت: هیچ موضوعی به اندازه فرهنگ در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی خود را نشان نداده و ایشان عبارت‌های عجیب و قابل توجهی در فرهنگ و لزوم توجه مسئولان به این موضوع به کار برده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد، سیاست و تمام مسائل تشکیل‌دهنده حکمرانی، منبعث از فرهنگ بوده و در واقع فرهنگ، زیرساخت تمام این مسائل است.

رفیعی با اشاره به دهه فجر افزود: در این ایام به موضوع فرهنگ باید بیشتر توجه شود چرا که ماهیت انقلاب ما فرهنگی بوده و انقلاب اسلامی ایران با محوریت اسلام ناب محمدی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، بنا شده است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی، تاثیر خود را در عرصه‌های مختلف گذاشته و در همه حوزه‌های فرهنگی شاهد تحول عظیمی بودیم و ارزش‌های جدید، جایگزین شد و توسعه پیدا کرد و جهانی شد و خیلی از کشورهای مسلمان در صدد الگوگیری از انقلاب اسلامی برآمدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که شرایطی ایجاد شد که موجب انسجام بیشتر اجتماعی در سطح کشور و افزایش سرمایه اجتماعی و حمایت همه‌جانبه از نظام نوپا انجام و منجر به شکل‌گیری یک امت واحده و ملتی شد که مبنای فکری‌اش دینی و انقلابی بود.

وی افزود: انقلاب اسلامی توانست یکی از مکاتب غالب جهان را به لحاظ فکری تحت‌الشعاع قرار داده و الگوی ملت‌های مسلمان قرار گرفت لذا دشمن از روز اول بنا بر مقابله با این فرهنگ گذاشت و در کنار منافعی که در منطقه از دست داده بود، مشکل اصلی آن با تفکر انقلابی بود.

رفیعی اظهار داشت: دشمن به دلیل مشکل داشتن با تفکر انقلابی، اقدام به طراحی ترور، توطئه و تحریم‌های مختلف برای مقابله با نظام اسلامی و از میان بردن نخبگان و رهبران نظام کرد و سعی در ایجاد وقفه در مسیر حرکتی نظام کرد.

وی با بیان اینکه دشمن با تمام ابزار خود وارد شد تا تفکر انقلابی را از ما بگیرد، تصریح کرد: چون مشکل اصلی دشمن، فکر و اندیشه‌ای است که مبنای حرکتی اقشار مختلف مردم است لذا بحث استحاله را شروع کردند اما در توطئه‌های مختلف با شکست مواجه شدند.

رفیعی با بیان اینکه گزینه اساسی و ریشه‌ای دشمنان، تغییر رفتار مردم از طریق تغییر فکر، اندیشه و آرمان‌ها بود، خاطرنشان کرد: اقدامات گسترده‌ای از سال‌های گذشته و هم‌اینک با تمام قوا و با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی انجام می‌دهند و به نوعی نسل جدید ما را به چالش کشیده و سعی در انقطاع نسل جدید از گذشته پرافتخار خود دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: با وجود تلاش و هزینه‌های گسترده دشمنان، بستری که ریشه در قلب تمام مردم ایران دارد سبب رویش‌ها شده است.

وی با بیان اینکه جای کار بسیار زیادی در حوزه فرهنگی داریم، اظهار داشت: تلاش دشمن متوقف نشده و نباید به‌صورت انفعالی و تقابلی نگاه کنیم و در برابر توطئه‌ها باید برای حفظ و صیانت از باورها و اعتقادات‌مان که شکل‌دهنده مجموعه رفتارها و فرهنگ عمومی است، تلاش کنیم.

رفیعی با بیان اینکه چالش‌های موجود در مباحث فرهنگی، کار را سخت می‌کند، خاطرنشان کرد: شکاف‌هایی به لحاظ تاریخی داریم که دشمن از این شکاف و نقاط کور، استفاده می‌کند.

وی افزود: چالش‌های هویتی مثل سنت مدرنیسم، ملی‌گرایی، اسلام‌گرایی و مسائل هویتی مختلف را در داخل کشور شاهد هستیم اما باید به‌گونه‌ای تلاش کنیم که تاثیر اقدامات دشمن را به حداقل برسانیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه سوال این است که در برابر اقدامات دشمن چه باید کرد، گفت: رهبر انقلاب به‌طور جدی به مهندسی فرهنگی تاکید کردند.

وی با بیان اینکه معنی و مفهوم این کلام کاملاً روشن است، اظهار داشت: جامعه را نباید به حال خود رها کنیم و باید با تهیه اطلس شاخص‌های فرهنگی استان، شناخت ظرفیت‌ها و نقاط ضعف و قوت بومی از جمله ارادت به اهل بیت(ع) و همچنین با بررسی کاستی‌ها برنامه‌ریزی لازم برای تحقق شاخص‌های فرهنگی با رویکرد اسلامی و انقلابی را داشته باشیم.

رفیعی با بیان اینکه نیاز امروز جامعه، افزایش سرمایه اجتماعی است، خاطرنشان کرد: مهمترین شاخصه‌های سرمایه اجتماعی، رضایت و امید مردم است که در این زمینه باید تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه جامعه به امید نیاز دارد، افزود: دشمن با استفاده از فضای مجازی و پروپاگاندای رسانه‌ای، مسائل را وارونه جلوه می‌دهد تا نسل جدید را در مسیر اهداف خود هدایت کند لذا باید با استفاده از رسانه و فضای مجازی در این راستا مقابله کنیم.

رفیعی با بیان اینکه تولید محتوای ما عمدتاً انفعالی است، ادامه داد: در حوزه تولید محتوا باید با محوریت مساجد و محله‌محوری که مورد تاکید رهبر انقلاب است در مسائل فرهنگی ورود کنیم که این ورود باید با حمایت از جوانان مومن انقلابی، استفاده از ظرفیت هنرمندان توانمند و ظرفیت شورای فرهنگ عمومی باشد.

*‌ افزایش 2 برابری اعتبارات هزینه‌ای و بیش از 4 برابری اعتبارات عمرانی

محمدربیع احمدخانی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ابتدای این آیین گفت: طی مدت تصدی مسئولیت، تلاش بر این بود تا با برنامه‌ریزی مدون، گره‌ای از کار شهروندان گشوده و مرهمی بر آلام اصحاب فرهنگ و هنر دیار خویش باشم.

وی با اشاره به جذب اعتبارات قابل توجه در موضوعات فرهنگی و هنری اظهار داشت: اعتبارات هزینه‌ای اداره کل در سال گذشته 6 میلیارد تومان بود که این میزان در سال جاری به حدود 12 میلیارد تومان رسیده و اعتبارات عمرانی نیز 3 میلیارد تومان بود که امسال به حدود 14 میلیارد تومان افزایش یافته است.

احمدخانی با اشاره به مهیاسازی تدوین دایره‌المعارف جامع استان زنجان خاطرنشان کرد: جای این کتاب در استان زنجان خالی است که مقدمات تدوین آن فراهم و در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب رسیده است.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اختصاص بیش از یک میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار برای آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی افزود: طرح‌ها برای یک میلیارد تومان توسط موسسات مختلف و با کمک حوزه علمیه تهیه شد و این طرح‌ها مصوب و تایید هم شد و مجدداً 630 میلیون تومان اعتبار مصوب شد که امیدواریم در ادامه جذب شود.

وی با اشاره به اجرای 72 عنوان برنامه در کنگره ملی 3535 شهید استان زنجان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان مسئولیت کمیته فرهنگی، هنری و فضاسازی را بر عهده داشت که این کمیته بنا به اعلام دبیرخانه کنگره، بهترین برنامه‌ها را اجرا کرد.

احمدخانی خاطرنشان کرد: انتشار و چاپ 5 شماره از فصلنامه فرهنگ زنجان، برگزاری نخستین 2 سالانه غزل منزوی، تعمیر و تجهیز اساسی ساختمان‌ها، مجتمع‌های فرهنگی و فرهنگسراها، تلاش در راستای ارتقای معیشت همکاران و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، فعالسازی پروژه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل که برخی از آن‌ها در سال 1385 شروع شده بودند، جذب و اختصاص بیش از 24 میلیارد تومان برای تسهیلات مشاغل خانگی، واریز به حساب هنر کارت هنرمندان، بیمه هنرمندان و حمایت از کسب و کارهای فرهنگی نیز بخش دیگری از اهم اقدامات طی 14 ماه و 15 روز تصدی مسئولیت بود.

وی با بیان اینکه استان زنجان کتابخانه مرکزی، تالار شهر و موزه هنرهای معاصر ندارد، افزود: استاندارد فضای فرهنگی بین 50 تا 75 سانتی‌مترمربع است در حالی که این میزان در استان زنجان 19 سانتی‌متر بوده و وضعیت استان زنجان در حوزه سرانه فضای فرهنگی مناسب نیست و 14 شهر استان فاقد فضای فرهنگی و هنری مربوط به ارشاد است.

احمدخانی گفت: استان زنجان به دلیل نبود پروژه‌های تاثیرگذار فرهنگی، صدمات زیادی متحمل می‌شود و این پروژه‌ها مصوبه هیات وزیران است که از محل اعتبارات ملی و برخی هم استانی باید تامین شوند.

*‌ نوک پیکان حمله دشمن، تغییر باورها و نگرش‌های جامعه و تزریق ناامیدی در جامعه است

امرالله حسنی، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در پایان این آیین گفت: فرهنگ، مجموعه‌ای از بینش‌ها، باورها، گرایش‌ها و رفتارهای مادی و معنوی جامعه است.

وی با بیان اینکه نوک پیکان حمله دشمن، تغییر این باورها و گرایش‌ها است، اظهار داشت: دشمنان در صدد این هستند که با استفاده از ابزارهای دقیق برای انحراف اندیشه‌ها و گرایش‌ها و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر جامعه به ما ضربه بزنند.

حسنی خاطرنشان کرد: در جنگی نابرابر با دشمنی هستیم که با تمام قوا و به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده با شیوه‌های تبلیغی جهت از بین بردن شعور ملی و مذهبی ما قدم برداشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه اسباب مورد نیاز تهاجمات حوزه فرهنگی، عناصری است که فکر و اندیشه را از درون پوچ می‌کند، افزود: دشمن در صدد این است که امید را از جامعه بگیرد چرا که ناامیدی، بزرگترین بلای جامعه است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما تزریق امیدواری به جامعه خواهد بود، گفت: در بیان و معرفی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی به مردم، کوتاهی کرده‌ایم که بیان دستاوردها یکی از ابزارهای تزریق امید به جامعه است.

حسنی اظهار کرد: مهمترین اهداف دشمن، ایجاد بدبینی و ناامیدی در بین مردم، اشاعه تبلیغات سوء بر علیه جامعه با نشر اکاذیب، ترویج دنیادوستی، ایجاد شکاف بین مردم و مسئولین، دور کردن مردم از مبانی دین و قرآن، زیبا جلوه دادن اَعمال زشت، تمسخر فرهنگ، ترویج عقاید پوچ و خرافی، تحقیر مفاخر ملی و رواج فساد و فحشا به‌خصوص در بین جوانان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: امیدواریم با بهره‌گیری از نظرات اندیشمندان و فرهیختگان و برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت در راستای ارتقای فرهنگ عمومی، مطالبه‌گری، تقویت فعالیت‌های قرآنی و تربیت نیروهای متعهد و متخصص بتوانیم گام‌های مثبتی برداریم.

در پایان این آیین از زحمات و خدمات محمدربیع احمدخانی قدردانی و امرالله حسنی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان معارفه شد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر