logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۵۲۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی:

تبدیل پیوند مالی ایران با روسیه از دلار به روبل، راهکاری برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها است

تبدیل-پیوند-مالی-ایران-با-روسیه-از-دلار-به-روبل،-راهکاری-برای-بی‌اثر-کردن-تحریم‌ها-است
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در حال حاضر با روس‌ها یک بانک مشترک ۱۰درصد ایرانی تحت‌عنوان «میر بیزنس بانک» در روسیه راه‌اندازی کرده‌ايم، گفت: این بانک، بخشی از مسائل را جلو می‌برد اما اینکه در حوزه مالی به نتیجه نمی‌رسیم به این دلیل است که نتوانسته‌ایم پیوند مالی خود با روسیه را خارج از بدنه دلار بکشانیم که اگر این کار را می‌کردیم، محتاج به این نبودیم که لزوماً تحریم تمام شود.

به گزارش موج رسا; مصطفی طاهری اظهار داشت: یکی از دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به مسکو، احیای ظرفیت‌هایی است که در نتیجه آن حجم تبادلات تجاری 2 کشور، جهش بی‌سابقه‌ای می‌یابد.

وی با بیان اینکه یکی از این ظرفیت‌ها که از 2 دهه قبل به‌طور رسمی توسط روس‌ها پیشنهاد شد، راهگذر بین‌المللی شمال - جنوب است، خاطرنشان کرد: کریدوری که به گواه کارشناسان بین‌المللی در صورت تکمیل از مسیرهای راهبردی نیم‌کره شرقی جهان خواهد بود.

طاهری با بیان اینکه طول این راهگذر ۵۶۰۰ کیلومتر است، افزود: بخش اعظم آن از مرزهای آبی و خاکی جمهوری اسلامی ایران خواهد گذشت و همین ویژگی‌ها برای کریدور شمال - جنوب کافی است تا آن را برای ایران به یکی از جدی‌ترین پروژه‌ها جهت کم‌اثر کردن یا دور زدن تحریم‌های غرب تبدیل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۲۰۰۰ میلادی که پوتین رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه شد، طرح راهگذر شمال - جنوب را مطرح کرد که یک مسیر ترانزیتی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: این مسیر، جایگزین مسیر سنّتیِ رسیدن بار و محصولات‌ مورد نیاز روسیه از کانال سوئز به این کشور می‌شود و یک‌سوم بازه زمانی مسیر سنتی گذشته است و فدراسیون روسیه را به شبه‌قاره هند متصل می‌کند.

طاهری خاطرنشان کرد: پوتین در همان سال ۲۰۰۰  میلادی، نشستی در سنپترزبورگ برگزار کرده و از سران وقت جمهوری اسلامی ایران و هند برای شرکت در این نشست دعوت کرد و در آن زمان برای این موضوع، توافقنامه عملیاتی راهگذر شمال- جنوب به امضای طرفین رسید.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۲۲ سال از این اتفاق گذشته و مساله راهگذر شمال -جنوب با فرازوفرودهای متعددی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: چند سال بعد از امضای این توافقنامه، پوتین در سفر به ایران که با مقام معظم رهبری هم دیدار داشت، مجدداً درباره چابهار صحبت و اعلام کرد که بندر چابهار، منطقه‌ای با ظرفیت‌های بالای ژئوپلیتیکی است.

وی افزود: از نظر وی، چابهار می‌تواند به قطب ترانزیتی در منطقه اقیانوس هند و خلیج‌فارس تبدیل شود و روسیه به همین دلیل آماده سرمایه‌گذاری در چابهار است و بیان چنین اظهاراتی از سوی پوتین نشان می‌دهد عزم طرف روسی، سال‌ها برای سرمایه‌گذاری در این منطقه جزم بوده است زیرا هرچه تنش روس با غرب افزایش پیدا کند، احتمال اینکه طرف آمریکایی محدودیت بیشتری برای روسیه در رسیدن محصول به این کشور ایجاد کند، افزایش پیدا خواهد کرد.

طاهری با بیان اینکه مسیر ترانزیتی سنتی که الان روس‌ها برای انتقال کالا از آن استفاده می‌کنند، نمی‌تواند برای آن‌ها در آینده کارآمد باشد، تصریح کرد: مسیری که عمده محصولات روسیه از مبدا چین و هند از طریق آن میگذرد و نقشه آن اینگونه است که از اقیانوس هند شروع می‌شود و بعد از آن در کانال سوئز و سپس دریای سیاه، امتداد می‌یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسیر، بسیار طولانی است و در آن احتمال رخ دادن تنش‌های متعدد و احتمالات مختلف دیگر وجود دارد و همچنین هزینه انتقال محصول در این مسیر بسیار بیشتر از هزینه راهگذر شمال به جنوب ایران است.

وی گفت: به این خاطر، سران کشور روسیه ترجیح می‌دهند در شرایط کنونی، مسیر امن‌تر و ارزان‌تری برای انتقال کالاهای خود پیدا کنند.

طاهری اظهار داشت: در این مدت برای عملیاتی شدن طرح مسیر ترانزیتی شمال به جنوب که ایران در آن محور اصلی است، جلسات مختلفی بین 2 طرف ایران و روسیه برگزار شده و زیرساخت‌های این مسیر نیز تا حد قاب ‌قبولی طی ۲۲ سال گذشته فراهم شده اما هنوز این پروژه عملیاتی نشده است البته در چند وقت گذشته، برخی رویدادهای سیاسی در فضای بین‌الملل در اجرایی شدن طرح ترانزیتی شمال به جنوب، مزید برعلت شد.

وی خاطرنشان کرد: این رویدادها عبارتند از نخست؛ عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا زیرا کشورهای عضو این اتحادیه به دنبال یک مسیر ترانزیتی خوب و مناسب برای انتقال کالاهای خود هستند و در همین راستا مسیر ترانزیتی شمال به جنوب تا حد زیادی می‌تواند این توقع آن‌ها را برآورده کند و دومین رویداد نیز مربوط می‌شود به عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای که برای کشورهای عضو این پیمان، مسائل مربوط به کریدورها و مسیرهای ترانزیتی بسیار مهم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به همین دلیل بعد از عضویت دائم ایران در شانگهای، کشورهای عضو این پیمان به‌ویژه روسیه با جدیت به دنبال عملیاتی شدن راهگذر شمال به جنوب شده‌اند.

وی اظهار داشت: مسیرهای ترانزیتی در جهان کنونی آنقدر مهم است که کشوری مانند چین به دنبال طرح یک کمربند، یک جاده یا همان راه ابریشم نوین است و این اهمیت نیز به این خاطر است که الان کل کشورهای دنیا به دنبال جابه‌جایی‌ کالاهای خود با کمترین هزینه و بیشترین سرعت هستند.

طاهری ابراز کرد: اخیراً برنامه‌های افق همکاری بالای ۴۰ میلیارد دلار میان فدراسیون روسیه و هند منعقد شده و در سفر اخیر پوتین به هند، وی و مودی در مورد این برنامه گفت‌وگویی داشته‌اند که در آن هر 2 طرف به اهمیت راهگذر شمال به جنوب در اجرایی شدن برنامه افق همکاری میان هند و روسیه تاکید کرده‌اند.

وی افزود: همچنین اگر این راهگذر فعال شود، سایر کشورها مانند ژاپن و سنگاپور نیز ترجیح می‌دهند کالاهای خود را از طریق این مسير ترانزیتی عبور دهند.

*‌ سوئیفت روسی

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرف روسی به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد اتصال به شبکه سوئیفت روسی را داده است، گفت: همانطور که می‌دانید سوئیفت روسیه دارای ظرفیت فوق‌العاده‌ای است و کشورهای زیادی عضو آن هستند.

وی اظهار داشت: درحال حاضر که بحث بحران اوکراین پیش آمده، شاهد این هستیم که با وجود تدابیری که روس‌ها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در نظر داشته‌اند، طرف‌های غربی می‌دانند که نمی‌توانند به‌طور جدی با این کشور مقابله کنند.

طاهری بیان کرد: مثلا؛ لندن با احتیاط می‌گوید ما سوئیفت بین‌المللی را از روس‌ها سلب می‌کنیم اما می‌داند به آن صورت بر این کشور اثر نخواهد داشت چون روس‌ها سیستم تبادل سوئیفت داخلی خود را با ۴۰ کشور راه انداخته‌اند.

وی یادآور شد: پوتین از سال ۲۰۰۰ با استفاده از ظرفیت‌های روسیه و به‌کارگیری نخبگان این کشور، روسیه را به حدی از قدرت رسانده که آمریکا عملاً در برابر آن‌ها به فلج شدن رسیده است. یعنی نمی‌داند باید مقابل روسیه چه کار کند. نمی‌تواند با تحریم اقتصادی با آن‌ها مقابله کند چون آن‌ها سیستم شکستن تحریم‌ها را دارند.

طاهری ادامه داد: بنابراین آمریکا با تحریم مالی هم نمی‌تواند راهش را ببندد و در حوزه امنیتی هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. یعنی آمریکا کلاً در مقابل روسیه، فلج است و تمام اقداماتی که دولت آمریکا می‌تواند در برابر روسیه داشته باشد، جوّسازی تبلیغاتی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در حال حاضر با روس‌ها یک بانک مشترک ۱۰درصد ایرانی تحت‌عنوان «میر بیزنس بانک» در روسیه راه‌اندازی کرده‌ايم، گفت: این بانک، بخشی از مسائل را جلو می‌برد اما اینکه می‌بینید ما بر فرض مثال در حوزه مالی به نتیجه نمی‌رسیم به این دلیل است که نتوانسته‌ایم پیوند مالی خود با روسیه را خارج از بدنه دلار بکشانیم.

وی با بیان اینکه اگر این کار را می‌کردیم، محتاج به این نبودیم که لزوماً تحریم تمام بشود تا بتوانیم به نتیجه برسیم، اظهار کرد: در ‌حال حاضر وابستگی تبادلات مالی روسیه و چین به دلار به سطح زیر ۵۰ درصد رسیده است. یعنی مثلاً ۴۰ درصد در تبادلات‌شان وابسته به دلار هستند.

طاهری با بیان اینکه ما این کار را نکرده‌ایم و این اتفاق در طی این سال‌ها نیفتاده است، خاطرنشان کرد: باید با تدبیر و با سرعت برای بحث جایگزینی تبادلات‌مان و کاهش وابستگی‌مان به دلار و حرکت به سمت مبادله با پول ملی 2 کشور به یک تفاهم نهایی برسیم و این باعث می‌شود شرکت‌های روسی هم که دارند با ما کار می‌کنند، اطمینان پیدا کنند پول‌شان را به «روبل» می‌گیرند. یعنی همین کاری که ما داریم در میر بیزنس بانک انجام می‌دهیم.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر