logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۲۵۱۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
یک مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان خبرداد؛

نجات یک بهله «هما» در کوه‌های شمالی زنجان

نجات-یک-بهله-«هما»-در-کوه‌های-شمالی-زنجان
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از نجات یک بهله «هما» در کوه‌های شمالی زنجان (اراضی روستای شیرمشه از توابع شهرستان طارم) خبر داد.

به گزارش موج رسا; به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، پرویز رستمی اظهار داشت: روز جمعه (8 بهمن) با تماس از سوی کوهنوردان مبنی بر زخمی شدن یک پرنده شکاری بزرگ‌جثه، اینجانب به همراه تعدادی از همکاران در منطقه حضور یافتیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیاده‌روی به سمت ارتفاعات و مشاهد یک بهله هما که متاسفانه با شلیک تیر، زخمی شده بود، اقدام به نجات این گونه با ارزش کردیم.

رستمی بیان کرد: هُما، گونه‌ای پرنده شکاری بزرگ‌جثه از تیره‌بازان و راسته بازسانان است که در کوه‌های ‌مرتفع دنیا از جمله مناطقی از ایران زندگی می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: این پرنده مانند دیگر کرکس‌ها عمدتاً لاشه‌خوار است اما عمده غذای آن را مغز استخوان تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: هما تنها گونه کرکس است که رژیم غذایی آن تقریباً منحصراً (۷۰ تا ۹۰ درصد) استخوان است.

رستمی خاطرنشان کرد: جمعیت این گونه همچنان در حال کاهش بوده و در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر (IUCN) بوده و به عنوان یک «گونه در نزدیکی تهدید» تعریف شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر