logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۵۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به دلیل تلفات زیاد مرغداریها/

رهاسازی لاشه‌ مرغ‌های تلف شده در شهرستانهای استان زنجان/ دستور معدوم سازی از طرف دامپزشکی صادر شد

رهاسازی-لاشه‌-مرغ‌های-تلف-شده-در-شهرستانهای-استان-زنجان-دستور-معدوم-سازی-از-طرف-دامپزشکی-صادر-شد

بعد از شکایت‌های مردمی در خصوص رهاسازی لاشه‌های مرغهای تلف شده، مسئولان دامپزشکی استان زنجان از صدور دستور جمع‌آوری و معدم سازی  این لاشه‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش موج رسا; رهارسازی لاشه‌های مرغهای تلف شده این روزها در برخی از مناطق استان زنجان مشاهده شده که سبب شد اهالی برخی روستاها زبان به شکایت بگشایند، این لاشه‌ها در مواردی در مسیر رفت و آمد کشاورزان و زمینهای کشاورزی بوده است که ممکن است بیماریهایی را منتقل کند.

دستورالعمل دامپزشکی در مورد تلفات مرغداریها این است که باید این لاشه‌ها در کوره‌های لاشه‌سوز سوزانده شوند و بعد از تبدیل شدن به خاکستر خطرات آن از بین می‌رود.

کارشناسان دامپزشکی استان زنجان می‌گویند که گاهی به دلیل گرما و گرد و غبار تلفاتی به مراغداریها وارد می‌شود که این تلفات بیش از ظرفیت عادی هستند که در این شرایط باید لاشه‌ها را در چاه‌های مخصوص بریزند اما متاسفانه برخی از مرغداران که تعدادشان محدود است این لاشه‌ها را در محیط طبیعی می‌ریزند که از نظر انتقال بیماری و گستردگی شیوع آن به هیچ عنوان صحیح نیست.

داود ابراهیم‌خانمی از مسئولان بیماریهای ویروسی اداره طیور دامپزشکی استان زنجان در خصوص رهاسازی مرغهای تلف شده در شهرستان ایجرود و برخی دیگر از مناطق گزارش شده خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی بلافاصله بعد از دریافت گزارش برای معدو سازی اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه رهاسازی لاشه‌های مرغهای تلف شده در شهرستان ایجرود در مسیر آب نبوده تا نگرانی‌هایی در خصوص انتقال بیماری از طریق آب وجود داشته باشد، ابراز کرد: این بیماریها قابل انتقال به انسان نیست و تنها یک بیماری قابل انتقال از مرغ به انسان وجود دارد که بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.

ابراهیم‌خانمی تصریح کرد: خوشبختانه تا به امروز هیچ گزارشی در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد در استان زنجان گزارش نشده است، بیماریهایی که اکنون در مرغداریها وجود دارد بیماریهای ویروسی، باکترایی و گرمازدگی بوده که قابلیت انتقال به انسان را ندارند.

وی بیان کرد: مرغداران باید در ماه‌های بسیار گرم و سرد جوجه‌ریزیها را به تاخیر انداخته و از تراکم جوجه‌ریزیها نیز کم کنند، به فرض مثال اگر در یک سالن 15 هزار جوجه نگهداری می‌شود درفصول گرم این میزان به 12 هزار جوجه برسد.

این مسئول با بیان اینکه باید امکانات سالنهای مرغداری افزایش یابد گفت: مرغداران باید با دامپزشکانی که مشاوره طیور می‌دهند مشورت کرده تا از داروی متناسب استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از معضلات امروز بحث کودهای مرغی است که در محیط زیست رها می‌شود، عنوان کرد: مردم هرگونه رهاسازی کودهای مرغی و لاشه‌های تلف شده را به دامپزشکی استان و محیط زیست گزارش کنند.

ابراهیم‌خانی تصریح کرد: مرغداران باید مسائلی که مربوط به امنیت زیستی است را رعایت کنند، برخی از مرغداریها تلفات زیادی می‌دهند اما در عین حال مرغداریهایی داریم که تلفات‌شان بسیار محدود و ناچیز است.

وی با اشاره به صدور دستور جمع‌آوری و معدوم سازیهای لاشه‌های رهاسازی شده است خاطرنشان کرد: متاسفانه شناسایی مرغداران متخلف در این زمینه کمی دشوار است و در صورت مشاهده به طور یقین آن مرغداری پلمب می‌شود.

این کارشناس بیماریهای ویروسی طیور با بیان اینکه هشدارهای لازم در این خصوص به مرغداران داده شده است، اظهار کرد: علاوه بر دامپزشکی خود مرغداران نسبت به این مضوع حساس هستند اما در این بین چند نفری هم پیدا می‌شوند که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی از مرغداران خودشان موارد را به دامپزشکی گزارش می‌کنند که در این خصوص یک گزارش از طرف یکی از مرغداریها دریافت شده که فعلا بررسی نشده است، درست است که این بیماریها قابل انتقال به انسان نیست اما ممکن است انتقال آن مرغداریهای دیگر را آلوده کند.

امیرعلی کلانتری رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر نیز با بیان اینکه از ابتدای سال 3 مورد گزارش رهاسازی تلفات مرغ در منطقه گزارش شده است، ابراز کرد: مراتب طی بازدیدهای مشترک این ارگانها بررسی وتایید شده است اما به دلیل مشخص نبودن عامل تخلف امکان ردیابی وبرخورد قانونی وجود نداشته است.

وی افزود: دامپزشکی ابهر تمامی گزارشات واصله که مشخص کننده عامل تخلف نیز باشد به شدت استقبال کرده و به طور یقین با متخلفان برخورد مناسبی انجام خواهد شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر با بیان اینکه در حال حاضر بیماری خاص و غیر عادی دربین مرغداریهای شهرستان مشاهده نمی‌شود، اظهار داشت: تلفات برخی مرغداریها نیز دراثر بیماریهایی است که هر ازچندگاهی درسطح مرغداریهای مختلف دراستان وکشور مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود بیماریها و تلفات به این شکل متاسفانه جزو لاینفک این صنعت است که در تمام دنیا نیز باشدت و ضعفهای مختلف حتی در کشورهای پیشرفته وجود دارد.

کلانتری تاکید کرد: تمام مرغداریها به منظور پیشگیری ازاشاعه بیماری و نیز رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی موظند کوره لاشه سوز و چاه تلفات داشته باشند تا در مواقع بروز بیماری و تلفات بتوانند به نحو مناسب آنها را معدوم کنند.

وی با اشاره به اقدام برخی مرغداران در رهاسازی لاشه‌های تلف شده گفت: برخی افراد ناآگاه یا سودجو تلفات مرغداری خود را به بیرون از واحدمنتقل و به شکل نامطلوبی رها سازی میکنند که این اقدام کاملا غیربهداشتی و مغایر با ضوابط بهداشتی و زیست محیطی است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر تصریح کرد: درصورت مشاهده این اتفاقات و  در صورتیکه فرد خاطی مشخص باشد هر سه دستگاه نظارتی دامپزشکی و بهداشت و محیط زیست می‌توانند از طریق ضوابط و قوانین موجود با متخلفان برخورد کنند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر